Vi håller på att bygga nytt hus och fastnade i planering av belysning. Huset ligger i skogen och kommer att ha en del belysning på fasad och runtom huset. Vi vill kunna ställa in scheman och styra via iPhone men har inte så bra koll på Smarta hem-system. Apple Homekit-standarden känns minst sagt spännande av många olika anledningar.

Om ni skulle bygga ett nytt hus och vilja styra fasad- och landskapsbelysning via Apple Homekit, hur skulle ni gå tillväga? Behövs något annat system i botten?

:)
 
Har du koll på att det finns digitala ur som installerad i el-centralen som kan programmeras med scheman? Billigt å enkelt men inte lila kul som HomeKit mfl
 
Tack för snabbt svar! Nej, det har jag inte :) Hur funkar de, behöver man bestämma scheman innan allt dras eller kan man ändra sånt i efterhand?

Vi ska precis lägga elrör i marken för fasad- och utebelysning och vår elektriker är inne på Knx, eftersom han menar att det skulle underlätta de annars långa och krångliga dragningar som blir. När jag läser om Knx verkar det dock både dyrt och krångligt och jag undrar om vi låser in oss i ett äldre system. Vore ju super om det redan nu gick att förbereda för t.ex. Homekit nu när vi ändå ska dra och koppla in allt. :)
 
Ett digitalt ur kostar kanske 200-300kr och kan tex styra utebelysning på en säkring och fasadbel på en annan, alltså en per säkring. Då behövs bara vanlig kabeldragning, inget dörberedande av extra lulllull. KNX mfl system är sivndyra och pengar i sjön om du frågar mig.
 
Tack för länken. Ja, du har ju helt rätt. Dock behöver jag fortfarande få koll på om vi måste ha ett system som t.ex. Knx eller z-wave för att göra dragningarna, och i så fall ta reda på om det systemet även synkar med någon av dessa smart hubs.
 
Ok, ska luska vidare om hur digitala kopplingsur fungerar och om det löser våra problem. Tack!
 
Fjällsol skrev:
Ok, ska luska vidare om hur digitala kopplingsur fungerar och om det löser våra problem. Tack!
Helt klart det billigaste och enklaste om du bara skall styra lite belysning
 
Självklart knx... alla dar i veckan.

Själva gränssnittet mot användaren kan sedan vara i princip vilket som helst.
 
jbr skrev:
Självklart knx... alla dar i veckan.

Själva gränssnittet mot användaren kan sedan vara i princip vilket som helst.
Vad är det som är så bra med knx, tycker du? Du menar att vi kan koppla smart hubs från t.ex. Apple, Samsung eller Googles med knx i botten?
 
Fjällsol skrev:
Vad är det som är så bra med knx, tycker du? Du menar att vi kan koppla smart hubs från t.ex. Apple, Samsung eller Googles med knx i botten?
Det finns idag stora möjligheter att brygga allehanda användargränssnitt med knx. Ett exempel är THINKA men det finns givetvis andra och jag skulle tro att det dyker upp betydligt fler.

Gränssnittet mot användaren är, som jag ser det, det billiga och enkla i sammanhanget. I botten måste det dock finnas något som kan reglera de 230V vi har i våra två hål i väggen och där ser jag knx som det robusta alternativet.

Har man som målsättning att styra enstaka lampor eller belysningsgrupper kan man givetvis välja andra, kanske mer prisvärda lösningar men har man tänkt sig att kunna styra ett hus tycker jag det är klokt med en stabil standard.

Så definiera först behoven/önskemålen.
 
jbr skrev:
Det finns idag stora möjligheter att brygga allehanda användargränssnitt med knx. Ett exempel är THINKA men det finns givetvis andra och jag skulle tro att det dyker upp betydligt fler.

Gränssnittet mot användaren är, som jag ser det, det billiga och enkla i sammanhanget. I botten måste det dock finnas något som kan reglera de 230V vi har i våra två hål i väggen och där ser jag knx som det robusta alternativet.

Har man som målsättning att styra enstaka lampor eller belysningsgrupper kan man givetvis välja andra, kanske mer prisvärda lösningar men har man tänkt sig att kunna styra ett hus tycker jag det är klokt med en stabil standard.

Så definiera först behoven/önskemålen.
Tack! OK, Knx är själva infrastrukturen och Thinka (eller HomeKit, SmartThings Hub etc) är gränssnittet? Då borde vi ju inte måla in oss i ett hörn om vi drar utebelysning och fasadbelysning nu med Knx och sen bestämmer oss för gränssnitt och om vi bör köra knx även inomhus?

Anledningen till varför knx kom som förslag från vår elektriker är att vi precis ska dra utebelysning och fasadbelysning till ca 20-30 olika armaturer, som vi vill kunna styra från någon typ av central. T.ex. kunna tända armaturerna på ängen men släcka de som lyser upp träden. Men detta skulle vi då alltså kunna styra från ett gränssnitt som är kompatibelt med Knx, t.ex. Thinka (och förhoppningsvis fler i framtiden)?
 
Precis, användargränssnitt finns det gott om och fler kommer. Så länge det finns en brygga till knx kan man använda i princip vad som helst.

Jag är av åsikten att med knx i botten har man ett otroligt flexibelt system.
Problemet som jag ser det är att hitta kompetensen att projektera och installera det till ett rimligt pris. Komponenterna är minst sagt överprissatta i Sverige medan de i t.ex. Tyskland ligger på en mycket rimlig prisnivå till slutkund.
Ofta blir en helhetslösning med projektering, materielförsäljning och installation omotiverat dyr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.