Ja det har ju blivit blåsigare på senare år varefter de bygger fler vindkraftverk:D
 
Informationskylt med texten "OBS Se upp för P-skylten noga, annars får ni böter, kanske" placerad på ett kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Tomt rum med vit vägg och textskämt om hörnens temperatur, med golvlampa i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Text på gulaktigt papper med jämförelse av beteenden i olika länder och knytning till svensk julbordstradition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Jo... EU-inträdet har berövat oss kulturyttringen hembränning. Billig doja från Estland har slagit ut hemslöjden. Vi som föddes på 60-talet växte upp när det var fler som hade apparat än som inte hade det. Har genererat en hel del anekdoter.

En arbetskamrat till mig var delägare i en apparat. Det här var på den tiden då bensinstationerna hade sedelautomater. Han stoppade i en hundring och började tanka. Dock rymdes inte all bensin i tanken så vad göra. Låta macken behålla såsen var han för snål för. Så istället fyllde han i den sista skvätten i hembrännaren :O. Gissa om den gick att använda igen...

Så har vi historien om mannen som går in i järnaffären och frågar efter ett elrör.
-Vad skall det vara till. Frågar expediten
-Jag vet inte riktigt. Svarade mannen lite svävande.
-Då skall du ha ett sånt här. Är det grövre så rinner det bara mitten. Är det tunnare så söker det sig till kanterna...

En svensklärare på min högstadieskola använde den här låten som anteckningsövning.
https://m.youtube.com/watch?v=OrSHpnFMFBM
Det motiverade även ligisterna att skriva så pennan glödde.

Mvh Findus
 
Haha klockrent med affären, känner igen mig lite där :)
 
richardtenggren
Hörde en rolig grej från en bekant som jobbade i en ICA-affär en bit ut på landsbygden. Tydligen när de fick leverans med socker så skickades det med aktivt kol som give-away, så ICA-handlaren ropade på min bekant och frågade om inte hennes kille hade behov av kolet ;)
Vilket han iofs hade.. 🤓
 
Haha:D Den om högstadieövningen var bra Findus.

Förresten så lär en viss kemiläraren i en viss yrkesskola i Österbotten ha hamnat i trubbel med skolans ledning en gång på 60-talet. Han lärde ut hembränning i kemilaboratoriet som en del av undervisningen;)
Det är väl bäst att inte nämna något närmare detaljer av hänsyn till lärarens efterlevande..... och för att skydda elevernas eventuella näringsverksamheter i nutid;)

Förresten har det hänt ett och annat också under min tid:
En klass i en skola någonstans i Österbotten skulle hålla föredrag på engelska och beskriva valfri industriell process. En av pojkarna hade valt att beskriva hur man jäser mäsk och bränner moscha.
Han föreläste väldigt ingående och pedagogiskt om alla yrkesknep på god engelska. Föredraget tog en god stund och lärarinnan satt längst bak i klassrummet och gömde ansiktet i händerna men det syntes ju att hon blev allt rödare i ansiktet.
Då föredraget var slut och alla frågor från den intresserade åhörarskaran var besvarade steg lärarinnan upp och sade..... "Han kan det här för hans pappa har moschakokaren i bolag med min bror"
En bra lärarinna. Fötterna på jorden.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
En stängd vit dörr med grå kakelvägg och värmeelement i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
fremax skrev:
[bild]

Med vänlig hälsning, fremax
Arkitektritat?
 
heimlaga skrev:
Arkitektritat?
Uppfyller inte precis tillgänglighetskraven i alla fall...
 
b8q skrev:
Uppfyller inte precis tillgänglighetskraven i alla fall...
Med hjälpmedel gör det de:

Skoskägg i silverfärg med svart ögla för upphängning
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, fremax
 
harry73
Arkitektphotoshoppad?
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
När jag pluggade på teknis på gymnasiet hade vi en helnykterist till kemilärare. På en laboration skulle vi destillera fram alkohol. Läraren, vis av erfarenhet, gick ut ur salen en stund.... Att ens försöka hindra ett gäng 17-åriga teknister från att smaka lite är bara dömt att misslyckas. Han tyckte nog det var bättte hålla laborationen på en need-to-know-basis :D
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
harry73
Fler utomjordingar ;)
Vägskylt med texten "Roswell Rd" och en rolig figur på en byggnad som ser ut som en utomjording.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.