Hej som rubriken lyder så har jag bestämt mig att installera spottar i mitt garage (96m2)
Så jag efterlyser spottar som klarar 96m2 och 2.55m i takhöjd så att det blir någorlunda bra ljus!
Har kollat på 15st 7.5w men vet inte om det blir för dåligt?
Tacksam för svar!
 
Jag har än så länge monterat 8 st 2x36W lysrör, och kommer att montera en del fler, på ungefär samma yta.
 
  • Gilla
Ingolainen
  • Laddar…
Ok tack för svar! Glömde också säga att det blir led spots så 7.5w motsvarar väl ca 35w halogen?..
 
Har inte koll på jämförelse med halogen, men vill minnas att ett 36w lysrör ger nästan lika många hundra lumen så knapp 3600 lumen. För att få motsvarande med LED behöver man väl runt 15-20w tror jag.

Jag har alltså idag i garaget totalt 8x2 = 16 sådana lysrör, och kommer som sagt sätta upp ett gäng till, lika många till tror jag det blir. Men då kommer det att bli riktigt bra belysning. Skulle du ha samma belysning som jag har idag, som är helt ok för ett garage, skulle du då behöva 32st 7.5w LEDs, åsså kanske några färre för mitt garage är lite större, så 25 st då.

Men börja med de 15 du tänkt, om du inte ska jobba i garaget kommer det säkert att räcka. Du kan ju tänka till vid placeringen så att du kan utöka med fler, enkelt och snyggt, om det skulle behövas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.