Jag funderar på att ta upp ett hål i taket över kaminen och sätta in ett rör till övervåningen, där det alltid är kallare. Detta rör tänkte jag skulle få mynna ut en bit upp på väggen på övervåningen så att jag får lite längd på röret. Ca 1.5 m rör tänkte jag mig.

Vad behöver jag för dimension på röret för att få till en cirkulation mha skorstensverkan?

Fungerar ett 100 mm spirorör (med en ljuddämpare för att inte det inte ska bli lyhört)?

Får man lättare till skorstensverkan med ett tunnare rör? Samtidigt skulle ett grövre rör kunna flytta mer luft.

Något speciellt man bör tänka på?
 
400 x 150 mm var den öppning/galler jag hade och kanalen gick upp inuti en garderob och mynnade ut ca 75 cm ovan golv. Visst gjorde det skillnad och kanalen var större för att få plats med ljuddämpande skivor. Om hela övervåningen ska värmas och du har en vanlig kamin räcker det inte. Hade på den tiden en Vermont Castings Encore som brann kontinuerligt o dygnet runt,från okt till mars så det hela hade god tid på sig att jämna ut temperaturerna. Gör du istället en kanal som går från övervåningen och ner till golvet i kaminrummet så får du den kalla luften på våningen ovanför att "rinna" ner och värmen kommer så småningom att leta sig uppför trappan istället.
 
Vet inte om detta är applicerbart för dig men jag har i taket ovanför pelletskaminen (som står i vardagsrummet; den är alltså inte vattenmantlad) ett rör som inne i taket går till andra ändan av huset med utfläkt i taket. Styrs av liten fläktmotor. Funkar bra men pga klimatet här är fläkten på enbart då det är mycket kallt eller blåsigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.