Hej!

Jag undrar denna fråga som företag. Jag och en kompis har startat nyligen men har hamnat lite på sniskan om hur rot-avdrag fungerar.

Jag har läst en del men får inga konkreta svar hur det fungerar. Jag förstår principen att kunden har betalat in skatt som kan användas till rot och 30% av vår offert kan dras av med dessa rot-pengar som vi senare får via Skatteverket.

Det jag inte riktigt förstår är hur vi vet att kunden är "lämplig?" för rot-avdrag.
Vet inte rakt av hur jag ska förklara då jag är ny till detta. Någon gång ska man väl lära sig dock.

Så om någon företagare här kan berätta hur en process för ett jobb ser ut vore jag väldigt tacksam.
(från offert till arbetets slut vore optimalt och jag vore evigt tacksam)

Edit: Till och börja med kommer vi enbart göra mindre jobb så som måla/tapetsera, golvläggning, mellanväggar, lättare vvs-tjänster som att byta blandare, badkar, wc etc.

Detta kanske inte är något man brukar utnyttja rotavdrag för?
 
Redigerat:
Du kan be kunden om ett intyg från skatteverket som visar hur mycket av bidraget finns kvar att utnyttja, observera att kolla datum på sådana intyg då ett gammalt kan vara inaktuellt.

Dock om kunden inte har något bidrag kvar är ändå kunden betalansvarig och det drabbar inte dig som företagare. Kunder med dålig ekonomi bör undvikas oavsett ROT-avdrag eller ej om det är en nystartad firma.

Tänk på att ROT-avdrag inte gäller hela fakturan utan bara det som rör arbete, alltså inget material.
 
  • Gilla
jimmywest
  • Laddar…
huggan skrev:
Du kan be kunden om ett intyg från skatteverket som visar hur mycket av bidraget finns kvar att utnyttja, observera att kolla datum på sådana intyg då ett gammalt kan vara inaktuellt.

Dock om kunden inte har något bidrag kvar är ändå kunden betalansvarig och det drabbar inte dig som företagare. Kunder med dålig ekonomi bör undvikas oavsett ROT-avdrag eller ej om det är en nystartad firma.

Tänk på att ROT-avdrag inte gäller hela fakturan utan bara det som rör arbete, alltså inget material.
Så, t.ex när en kund kontaktar oss, ska vi påpeka något om ROT-avdrag? Vi säger att kunden vill ha en mellanvägg på 3m, så vi räknar ihop vad materialkostnad för det kommer bli samt arbetskostnad och lämnar offert. Ska vi räkna med eller utan rot-avdrag då?

Och vad anses vara gammalt? en månad, ett halvår?
Tack för svar!
 
Redigerat:
Man får bara göra ROT-avdrag på arbetstiden på plats. Alltså inget på materialet och inget av arbetstid på verkstad, rese tid eller annat som inte är på plats hos kunden.
 
Fråga om dom tänkt nyttja rot, undrar dom hur det funkar så brukar jag fråga om dom/den arbetar och skattar i sverige då brukar det vara lugnt.
Jag har aldrig begärt nåt papper på om dom har rot kvar eller inte, man får förklara att dom får betala om dom nyttjat rot till max. Brukar även påpeka att man kan få restskatt om man har lägre inbetald skatt än det man nyttjar rot för
Jag brukar ang ett pris utan rot och sen skriva typ "om rot avdrag nyttjas blir summan att betala"
Är hela på 10.000, material 4000 resor 2000 och arbete 4000 så blir det 8800 att betala och 1200 att begära från skv.
Tänk på att nya hus inte får rot, gjorde ett måleri jobb för 24000 innan rot och skickade en faktura på 12' till kunden och ansökte om 12' från skv (på den tiden det var 50%) och fick avslag, kunden var inte glad att få betala ytterligare 12' ur egen ficka men gjorde det iaf, ingen av oss tänkte på att huset var nybyggt...
Hade gått att komma runt om jag skrivit tex ommålning av huset eller omtapetsering men man ska inte trixa tycker jag.
 
nino skrev:
Hade gått att komma runt om jag skrivit tex ommålning av huset eller omtapetsering men man ska inte trixa tycker jag.
Det hade inte gått, det är spärrat i 6 år efter fastigheten är byggd oavsett om det är sedvanligt underhåll.
 
Det är väl upp till kunden att begära ROT när han/hon begär offert.
 
huggan skrev:
Det hade inte gått, det är spärrat i 6 år efter fastigheten är byggd oavsett om det är sedvanligt underhåll.
Ok, nu var det här precis i början när det blev rot och enl den jag pratade med på skv så hade det gått igenom om det var ommålning men det är mycket möjligt att du har rätt, reglerna var lite tolkningsbara i början, kanske inte egentligen men innan alla hade fått klarhet så var det så enl min uppfattning
 
Kan rekomendera att ha ett bokföringsprogram, där rot/rut avdrag finns med i programmet, underlättar väldigt mycket.
Det har blivit mer jobb att fylla i papper till SKV för rotavdrag.
Ngt som är väldigt viktigt vid fakturering/offerering är att skriva att om rotavdraget inte godkänns till kund, så har du rätt att fakturera mellanskillnaden
 
Jörgen Ö skrev:
Kan rekomendera att ha ett bokföringsprogram, där rot/rut avdrag finns med i programmet, underlättar väldigt mycket.
Det har blivit mer jobb att fylla i papper till SKV för rotavdrag.
Ngt som är väldigt viktigt vid fakturering/offerering är att skriva att om rotavdraget inte godkänns till kund, så har du rätt att fakturera mellanskillnaden
Alltså om kunden inte blir godkänd så fakturerar jag hela summan?
 
Nja du skickar en faktura med att betala efter Rot-avdrag, kunden betalar den summan, då ansöker du om utbetalning, antigen får du resterande eller så får du det inte, får du inte resterande så får du kontakta kunden (som också fått meddelande om att utbetalning. inte gått igenom) och be denne betala resten.
Du kan förvisso få en del av summan utbetald och då får du begära resten av kunden
 
nino skrev:
Nja du skickar en faktura med att betala efter Rot-avdrag, kunden betalar den summan, då ansöker du om utbetalning, antigen får du resterande eller så får du det inte, får du inte resterande så får du kontakta kunden (som också fått meddelande om att utbetalning. inte gått igenom) och be denne betala resten.
Du kan förvisso få en del av summan utbetald och då får du begära resten av kunden
Precis så :)
 
Det brukar stå på fakturan att kunden är betalningsskyldig för överskjutande summa ifall avdraget inte godkänns av skatteverket. Så det kan ju vara ett tips att skriva det, bara för att undvika missförstånd. Det är ju inte alla kunder som förstår hur det funkar heller.
 
f91jsw skrev:
Det brukar stå på fakturan att kunden är betalningsskyldig för överskjutande summa ifall avdraget inte godkänns av skatteverket. Så det kan ju vara ett tips att skriva det, bara för att undvika missförstånd. Det är ju inte alla kunder som förstår hur det funkar heller.
Jag använder mig av VISMA Fakturering för fakturor, offerter görs i Excel.
Visma petar dit följande text så snart det är en ROT faktura:

"Obs! Denna faktura avser husarbete för fastighet XXXXXXXX.
Du som kund har uppgett att du har rätt till en preliminär skattereduktion på XXXX,XX kr. Vi kan göra ansökan hos Skatteverket när du har betalat din del av arbetskostnaden.
Som köpare blir du betalningsskyldig för icke godkänt belopp om Skatteverkets avslag beror på omständigheter som kan härledas till dig som köpare."


Gällande ROT eller inte ROT på offerten så räknar jag kallt med att alla privatpersoner ämnar att använda sig utav ROT och räknar med det redan i offerten där det tydligt framgår på vilket belopp (Arbetskostnaden) som ROT beräknas samt hur mycket som avgår i ROT avdrag. Slutsumman på offerten är således med ROT-avdraget borträknat.
Samtliga offerter anger dessutom texten "Preliminär Skattereduktion för Husarbete" då det nödvändigtvis inte är en garanti för avdrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.