Tillägg enligt önskemål...

¤ Inga tomtgränser kommer behöva ändras utöver att jag köper grannens bit samt styckar av från min tomt.
¤ Staket och gångvägar är ett icke problem. Faller under markarbeten/återställning av byggkaos.
¤ Inget berg i grunden/på tomten. Endast lerjord.
¤ Vatten kommer idag från egen brunn.
¤ Avlopp behöver renoveras i vårt hus idag. Renovering görs i samband med kommunalt vatten och avlopp.
¤ Inga garage eller andra byggnader på tomten.
¤ Stora ytor runt om. Enkelt att komma till med kran från båda gavlar. Krävs dock vägförstärkning för kran på åkermark.
¤ Mycket lätt att komma till med grävmaskin runt om hela huset och hela tomten.
¤ Huvudväg ligger ca 30 meter från huset.
¤ Grannar finns redan idag. Värderingen av huset är gjord utifrån datorkalkyl.

Mvh Rickard

(Kanske ett alternativ att riva huset och bygga 2 nya hus och sälja det ena.
Kanske handlar om samma pengar i slutändan?)
 
Redigerat:
Alltså, jag kanske vid närmare eftertanke får revidera min åsikt lite. Det kanske inte är omöjligt att man kan komma under 1 mille, om man flyttar hela huset med källare och allt. Lite beroende på omständigheterna.
 
Jag tror det går att flytta kåken utan större problem, dock utan källare
Spontant skulle jag vilja slå ett par stålbalkar genom grundmuren in under syllen för att lyfta i

Köp grannens tomt och slå ihop båda 2 sen söker du bygglov för nytt hus
När nya huset är klart så styckar du av runt nuvarande huset och säljer.
 
Varför kan man inte bara gräva ur en "ränna" åt det hållet som huset ska flyttas och sedan flytta det på balkar?

Typ så här

Vitt hus upplyft på balkar inför flytt med en person i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hallå igen...

Har inte forskat så mycket vidare kring detta. Hade hoppats på att det skulle dyka upp någon som jobbar med detta här på forumet. Tittar mer och mer på att riva huset och köpa 2 identiska hus från samma tillverkare och pruta rejält.
Vad har man för kostnad på att bygga 1 eller 2 nyckelfärdiga hus i Göteborg med extremt nära till anslutande väg.
Riva ett hus kan väl inte kosta mer än 100t med sortering. Sedan sälja kök, fönster, värmepump och andra detaljer borde väl kunna ge lite intäkter. Vatten och avlopp samt köp av tomt och avstyckning borde hamna på 600t.
När jag räknar och höftar lite verkar det som att mitt lån är i stort sett samma på båda alternativen.
Vad tror ni.

Mvh Rickard
 
Jag hoppas du ursäktar, men det känns som det är lite lycksökeri-varning här.

Jag vill minnas att Per och Marlen, som driver den här sajten, betalade runt 150 papp för att riva en byggnad på typ 50kvm.

Du gör dig själv bara en otjänst genom att höfta till med önskesiffror snarare än att sätta dig ner och räkna efter ordentligt. Och även om du kan få många bra tips härifrån, så kan du inte räkna med att bara ställa en fråga eller två och få alla svar rakt av, och tro att allt är att lita på. Det är mycket enklare att komma i kontakt med någon som jobbar med detta, genom att ringa de som jobbar med detta, än att fråga här. Samma sak för att få en uppfattning om vad det kostar att riva och ta bort källaren samt fylla igen.
 
  • Gilla
RoofOverHead
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.