K
Halloj,

Nu är jag utanför min comfort zone igen och behöver tips och råd från Er som gjort liknande installationer på ett eller annat sätt.

Jag är medveten om att man helst skall ha kameror som övervakar andra kameror, men det är ju inte helt tillämpligt på en villa, sen vill man ju inte sticka ut i grannskapet för mycket heller.
Jag vill övervaka dörrar, vet dock inte om jag vill ha igenkänning eller översiktsbild om vad som händer.

Huset i övrigt har gallerförsedda fönster i souterängplanet på gavlar och baksida, samt magnetkontakter på dessa. I övrigt sitter det rörelsedetektorer invändigt på utvalda ställen.

Det jag har landat är att det blir Hikvisionkameror då dom verkar omtyckta här på forumet!
Och om man skall utgå från mina utgångsskisser så är det mini-dome varianter vid entrénischen samt vid ingången på baksidan.
Sedan större dome med vario-focal som tar översikt på garageport och entré.

Vad tror panelen;
- För många/få kameror?
- Fel placering?
- Fel typ för respektive placering?
 
  • Skiss av husfasad som visar planerad placering av säkerhetskameror vid dörrar och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit skiss av husfasad med markerad position för övervakningskamera vid entrédörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk ritning över villa med markerade positioner för övervakningskameror och deras siktriktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel ritning av ett hus som visar tänkta platser för övervakningskameror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ska övervaka alla dörrar så saknas balkongdörren övervakning.
 
Ja, att övervaka ovanifrån är ganska tandlöst.
En obehörig har väl ofta mössa eller huva och har kanske huvudet lite nerböjt för att bryta eller vad han nu kan tänkas göra.
Då lär du inte få en bild som identifierar personen ifråga.
 
K
Demmpa skrev:
Om du ska övervaka alla dörrar så saknas balkongdörren övervakning.
Du har en poäng. Funderade lite på den förut men tänkte att den är såpass högt upp att ska jag övervaka den, så borde jag rimligtvis övervaka alla fönster och då har man helt plötsligt gått bananas. Fönstret är fast och dörren saknar handtag/lås på utsidan.

roland53 skrev:
Ja, att övervaka ovanifrån är ganska tandlöst.
En obehörig har väl ofta mössa eller huva och har kanske huvudet lite nerböjt för att bryta eller vad han nu kan tänkas göra.
Då lär du inte få en bild som identifierar personen ifråga.
Bra input!
Den vid dörren på baksidan och den i entrénischen är väl OK?
Dom andra får man väl ha som översiktskameror som tar lite av tomten/uppfarten också, eventuellt komplettera med en invid garageporten kanske?
Det blir ju lite orimligt att sätta kameror exakt i ansiktshöjd precis bredvid dörr, det är inte Nationalmusem dignitet jag vill åt, vill försöka hitta en balans mellan antal, hyffsat strategisk placering utan att vara mitt i blickfånget mer än nödvändigt, dvs diskret placering där så är tillämpligt.
 
Även om balkongdörren inte har något handtag på utsidan så är det en arbetsplattform där tjuvarna kan stå och bända upp dörren "obehindrat".

Men innan installation av kameror för att eventuellt kunna identifiera tjuvar med så är det bättre att se över dörrar/lås.

Alla låskistor bör vara av typen "bortasäker/hemmabekväm" tex ASSA 2000/2002/2500 där 2500 är säkrast av dom tre nämnda. Sedan behövs det låscylindrar (oval/rund) och säkrast är dom runda. Alla dörrar bör ha bakkantsskydd så att ingen kan såga av gångjärnstappen och vinkla ut dörren i bakkant.

Med rätt dörrar/lås så försvårar man för tjuven att dels komma in och dels enkelt bära ut saker. Att försvåra att bära ut saker är minst lika viktigt som att försvåra intrång.

Om garaget är vidbyggt huset så att man från garaget kan komma in i huset så bör det sitta en "ytterdörr" med "bortasäker/hemmabekväm" låskista så att tjuven inte kan ställa in bil/släp i garaget och lasta det fullt obehindrat.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Tjyvar har ibland god koll och har reckat innan var kameror finns etc.

En idé är att sätta dummies helt synligt högt upp och dom riktiga kamerorna som spelar in bild lågt och dolt.
Kanske större chans att få en tjuv in action då ??
 
Demmpa skrev:
Även om balkongdörren inte har något handtag på utsidan så är det en arbetsplattform där tjuvarna kan stå och bända upp dörren "obehindrat".

Men innan installation av kameror för att eventuellt kunna identifiera tjuvar med så är det bättre att se över dörrar/lås.

Alla låskistor bör vara av typen "bortasäker/hemmabekväm" tex ASSA 2000/2002/2500 där 2500 är säkrast av dom tre nämnda. Sedan behövs det låscylindrar (oval/rund) och säkrast är dom runda. Alla dörrar bör ha bakkantsskydd så att ingen kan såga av gångjärnstappen och vinkla ut dörren i bakkant.

Med rätt dörrar/lås så försvårar man för tjuven att dels komma in och dels enkelt bära ut saker. Att försvåra att bära ut saker är minst lika viktigt som att försvåra intrång.

Om garaget är vidbyggt huset så att man från garaget kan komma in i huset så bör det sitta en "ytterdörr" med "bortasäker/hemmabekväm" låskista så att tjuven inte kan ställa in bil/släp i garaget och lasta det fullt obehindrat.
:) Bra tankar såklart. Bortasäker låter bra men används nästan aldrig är min erfarenhet, tyvärr. Men absolut är det kanon.

Ett hemlarm är det som gäller skulle jag säga.
 
Det är väl bra med utomhuskameror som övervakar fasaderna ifall att larmet hoppar igång när någon krossar fönster eller börjar bryta någonstans. Kan man ringa 112 och säga att 'larmet gick nyss och på kameran ser jag någon som står just nu och bryter i dörren' finns ju klar chans att polis dyker upp om de är rimligt nära. Att försöka identifiera någon är ju inte avsikten utan snarare att styrka pågående brott. (Och i detta fallet är det ju också smart att se till att det tar så lång tid som möjligt innan bovarna tar sig in...)

Men man bör tänka på att även en fin ansiktsbild får vilken eventuell misstänkt som helst att ögonblickligen hävdar att 'det där är inte mig, det är någon som liknar mig'. Finns det inget mer än bilden, har man inte mycket. Har man fingeravtryck eller dna har man allt som behövs...
 
D
Mitt tips är att du köper antingen en 50m färdigkontakterad kabel och tar ut via ett fönster eller drar ut hela rullen och prövar dig fram längs huset. Det gjorde jag och jag fick byta placering på ett par ställen där det helt enkelt inte fungerade i praktiken eftersom IR-ljuset hamnade fel på natten eller så var vinkeln tokig.
Tycker mina EXIR är riktigt bra, då de smälter rakt in i vita panelen. Har bara märkt att en hantverkare och en dörrknackare stirrat rakt in i dem.
 
norrbottenssnickaren skrev:
:) Bra tankar såklart. Bortasäker låter bra men används nästan aldrig är min erfarenhet, tyvärr. Men absolut är det kanon.
När jag/vi bodde i bostadsrätten så använde jag/vi nästan konstant det läget.
Nu i huset så är vi lite dåliga med det men det är inte så konstigt, vi har inte haft sånt lås på nästan tio år, det är bara någon månad sedan vi bytte dörrar. Dörren mellan källare & garage lägger jag alltid i det läget men där springer vi inte varje dag.
 
Man vill väl rikta kamerorna så att de tar när man rör sig mot punkten också? Tänker på kameran vid trappen.

Nu vet jag inte om man får tag på dem i Sverige och vad de kostar, men Axis är en svensk tillverkare av kameror.
 
13th Marine skrev:
Man vill väl rikta kamerorna så att de tar när man rör sig mot punkten också? Tänker på kameran vid trappen.

Nu vet jag inte om man får tag på dem i Sverige och vad de kostar, men Axis är en svensk tillverkare av kameror.
Axis gör grymma kameror, går att köpa via t.ex. Dustin. Tyvärr tar de betalt därefter också :(
 
Något som inte tagits upp i tråden ännu är syftet med kamerorna. Är det att avskräcka? Är det att identifiera? Är det för TS att veta om ett ev. larm är skarpt läge eller falskt?
 
Syftet är nyckeln - det går oftast inte att göra både identifiering och diskret översikt
Jag hade satsat på identifiering och (begränsad översikt)

Hemma har jag b.la. kamera ovanför entrédörren som, avskräckning
(Axis Q3505), Syfte att avskräcka. Ovanför garageporten så har jag en AXIS P3214-VE som ser min uppfart till tomtgränsen - syfte identifiera sekundärt aktivitetsderektera, Altandörren bevakas av en AXIS P3364-LV, monterad precis bredvid dörren på handtagssidan 1,7 m från golv, syfte: identifiering, avskräcka - (den går inte att gömma sig för & huva hjälper inte) - Vill också passa på att peka på en annan kameratyp som kan vara intressant då du skriver att du inte vill utmärka dig för mycket och det är Axis F-series (säkert kopierade av Hikvision;)) med F-serien och lite kreativitet så kan du faktiskt gra det mesta du vill ganska diskret

& ja jag är biased - Jobbar på Axis & har över 15 års erfarenhet av branschen :)
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
D
Vi alla bor nog lite olika, men bor man inte i ett högriskområde med inbrott stup i kvarten så satsar nog alla på översiktsbilder när det gäller småhus och ev punktmarkerar dörrar etc med mer tydliga bilder för identifiering. Det brukar gå bra att identifera de flesta på en översiktsbild och de som gör sig besväret att vara målmedvetna kommer ta med sig inspelningsutrustningen ändå.
99.9% av inspelningstiden går åt till att fånga grannar som begår "hemfridsbrott" eller titta varför grannens katt skiter varje dag i rabatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.