Hallå!

Hur skulle ni åtgärda detta på bästa sätt? Jag har tänkt sätta nyans cover (byggmax easycover tapet) men måste åtgärda sprickan som uppkommit av temperatur skiftningar i huset.

Det har spruckit på ett antal ställen, så min tanke var att skära bort lite av tapeten runt sprickan och kladda på våtrumslim och en bredare bit av glasfiber som man kan köpa på rulle. Det kanske går med vanlig glasfibertejp som man använder mellan gipsskivor, men tänkte köra lite bredare för att vara på säkra sidan. Efter det lägga på tunt lager spackel för att jämna ut skilnaderna mellan strukturtapeten och glasfibern innan jag sätter upp renoveringstapeten.

Vad tror ni om det? Hur stor är risken att tretexten sväller i skarvarna när man lägger på lim mitt i sprickan?

Borde man fylla sprickan med oljefärg först för att förhindra att tretexten suger upp vukten från limmet?
 
Redigerat:
Är det stora ytor? Hade en vägg med tretex som jag satte renoveringsgips över för att få en jämn yta.
 
Ja, Tretex är rena skiten att få bra så gips är det som gäller.
 
Mindre sprickor över dörrar. Detta är i en stor hall så gips är inte aktuellt.
 
Jag tog bort och ersatte med gips och i nått rum la på 6mm renoveringsgips. Inte sett en spricka. Stor hall är den 100kvm? Varför går gips bort? Alternativ sätt gips bara den vägg som har sprickor. Rekommenderar Nyans cover vit och lätt jobbad.
 
Redigerat:
Det är sprickor i flera rum, mestadels över fönster och dörrar. Hallen är stor, kanske 70m2 men där är det trapp ner till källaren. Så den väggen är väldigt hög. Många dörröppningar så det blir mycket meck med gipset.

Hade som sagt tänkt limma glasfiber över sprickorna och sedan köra nyans cover. Hur blir det tror ni?

Kanske iofs blir billigare att sätta gips i hallen än att köra med nyans cover plus massa lim...
 
slaffe skrev:
Det är sprickor i flera rum, mestadels över fönster och dörrar. Hallen är stor, kanske 70m2 men där är det trapp ner till källaren. Så den väggen är väldigt hög. Många dörröppningar så det blir mycket meck med gipset.

Hade som sagt tänkt limma glasfiber över sprickorna och sedan köra nyans cover. Hur blir det tror ni?

Kanske iofs blir billigare att sätta gips i hallen än att köra med nyans cover plus massa lim...
Testa att köra nyans cover direkt på befintlig tapet. Funkade för mig där jag har spånskivor endast som underlag och tapeten hade spruckit som du beskriver. Orkade inte köra gips då det är ett tv-rum. Har funkat i 3 år utan sprickor. Där jag hade sprickor skrapade jag å satte pappersremsa och spacklade.
 
Felet är nog inte treetexen i sig utan att de garanterat ligger skarvade vid kanterna av fönster och dörrar.
Det kan handa precis samma sak med gips.
Tyvärr är det när man bygger smidigast att lägga hela skivor vid sidan om ett fönster, och sedan fortsätta med småbitar in över/under. Då har man en skarv där huset rör sig som allra mest :(

Hursomhelst: Det går bra att skarvspackla treetex med glasfiber, men det är inte säkert det håller.
Tricket är att grundmåla/rolla en färg innan så att det inte smular så in i h-ee när du sedan spacklar och slipar.
 
Vad är att föredra, spackla fast glasfiber eller limma?
 
Glasfiber är inte rekomenderat längre utan nu är det papper, limmas med våtrumslim.
 
Med brasklapp för att jag inte jobbat med just treetex, men med en del masonitväggar. Jag skulle ta bort tapeten vid sprickan. Sedan titta hur många spik den sitter med och eventuellt komplettera med några gipsskruv. Ju bättre skivorna sitter fast i bakomvarande regel desto mindre chans att det rör sig. Sedan skulle jag limma en pappremsa över skarven och spackla innan jag satte upp renoveringstapeten. Det är inte säkert att det håller, men det kan gå. Det blir ganska många moment som kräver paus emellan men det blir fortfarande mindre jobb än att byta allt till gips.
 
Det är riktigt som Stefan N skriver att man numera förordar pappremsor. De är mycket starkare i alla ledder t ex skjuvning (drag i 100% i sidled är struntsamma)

Kom bara ihåg tricket jag skrev att grunda med en vanlig färg på din arbetsyta. Då slipper du att det ruggar upp sig och smular så eländigt vid spackling och slipning sen.
 
Tipset med att måla först är enligt mig det rätta. För mig va det inte huset som rör sig utan att tretexen suger vatten i skarven och då sväller. Måla med andra ord med en tät färg och sedan spalkel och remsa som vanligt.
Jag gillar min tretex när jag lärt mig då det ekar mindre än gips och jag kan hänga upp en tavla utan molly.
 
Stort tack för hjälpen alla som bidragit! Jag kommer göra följande på alla sprickor, flesta är över dörrar, någon är på en hel vägg.
1. Skära bort tapet ca 10cm vid sprickan
2. Skruva i extra skruv så skivan fäster bättre i underlaget, så det har mindre chans att röra på sig.
3. Blaska på någon färg, vägg, tak eller grundfärg. Limma pappremsa med våtrumslim. Spackla över remsan. Slipa ner det och spackla en gång till.
4. Bredspackla, cover up eller gips. Beroende på vilket rum det gäller.

Tack för hjälpen!
 
Redigerat:
  • Gilla
Händige
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.