Hej, jag funderar på att byta mitt tak av betongpannor mot Plannja plåtttak istället. Tänkte köra en "modern" variant d v s en "platt" variant med fejkad ståndfalsad plat men funderar på hur det avslutas mot vindskivorna på gavlarna? Någon som har erfarenhet av detta? och hur man löser avslutet mot gavel? Buggaren
 
Är det ett klicktak typ Planja Trend du tänker på?

Isåfall viker man bara upp kanten på den sista plåten.
 
MathiasS skrev:
Är det ett klicktak typ Planja Trend du tänker på?

Isåfall viker man bara upp kanten på den sista plåten.
Tack. Ja, det är ett sådant tak. Men funderar ändå på hur avlutet blir snyggt mot nuvarande vindskivor? Eller snarare mot den täckplåt som sitter på vindskivan och går in över dagens takpannor?
 
Du lär väl byta den plåten på vindskivan också, så att den integreras med ditt nya tak. Allt annat ser nog konstigt ut.
 
Precis som tidigare ska vindskiveplåten ligga tätt mot taket. Om det inte går att knäcka till dom som sitter där får du skaffa nya som är nedvinklade. I något extremfall kan man väl tänka sig att vindskivorna sitter så högt upp att du ändå får problem och då får du väl som sista utväg överväga att smalna av dom lite.
 
Tack, låter vettigt. De får bytas då de har fel färg. Men kan nog va att vindskivorna sitter för högt och då kanske måste smalnas. Plannja läggs ju direkt på utan läkt.
 
Tack. Någon uppfattning om läggkostnad Plannja jämfört betongpannor? Slipper ju en del underarbete med Plannja? Även om själva taket är dyrare. O framförallt är det snyggare.
 
Stor del av vitsen med den typen av plåttak är ju att du kan lägga det själv och därmed spara in hela arbetskostnaden. Skall du betala någon för att lägga det, så kan du iaf slänga ut några offertförfrågningar på dubbelfalsat plåttak. Har du några hinder som en plåtslagare ändå måste komma och lösa, så lär det inte bli billigare med klicktak än ett riktigt falsat plåttak.
 
sepani skrev:
Tack. Någon uppfattning om läggkostnad Plannja jämfört betongpannor? Slipper ju en del underarbete med Plannja? Även om själva taket är dyrare. O framförallt är det snyggare.
Jag har inga priser, har bara lagt det själv på min friggebod. På raka ytor går det oerhört fort att lägga taket. Jag behövde också diagonalkapa osv, vilket gör det hela krångligare.

Så, ska jag gissa så är arbetskostnaden mycket lägre OM taket saknar genomföringar och diagonalkap.

Tips: Använd Plannjas eget takfotsbeslag (326617) och plåtar med omvik i nedre kanten, så får du ett mycket proffsigare avslut på taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.