Skall mura in vedspis + anslutningsstos och vill ju helst använda kalkbruk. Tål ett hydrauliskt kalkbruk hettan eller måste man använda något annat runt själva stosen? Vad säger sotaren? Är lite allergisk mot cementbruk så det vill jag helst slippa...
 
Claes Sörmland
Det traditionella är att mura skorstenar och kringverk runt vedspisar med kalkbruk så det fungerar bra. Cement tål i jämförelse värme sämre över tiden.

Edit: Sotaren borde inte ha några synpunkter vid en brandskyddsinspektion.
 
Kalkbruk (C bruk) är väl det enda rätta. Bruket får inte vara för hårt då det ska kunna ta värmens rörelser. Cementbruk är nog inte bra då det blir för hårt. Murade in en stos i murstocken till en kamin förra året och rådfrågade en firma som jobbar med skorstenar.
 
Claes Sörmland
C-bruk är ju det man använder idag men det innehåller också cement. Det kom först på 50-talet. Gullex var om jag har förstått det rätt det första stora märket av murcement som blandades med ballast och kalk i olika proportioner.
 
Microkatten
Ja, C-bruk är väl ofta det som normalt kallas KC-bruk, d.v.s. kalk + cement. Det blir lätt missförstånd om detta. I en pågående restaurering ville jag t.ex. använda kalkbruk i murning av tegel i korsvirkesfack, och muraren beställde då KC-bruk. Som tur var upptäckte jag detta innan murningen hade påbörjats, så vi kunde byta till riktigt kalkbruk.

edit: till TS föreslår jag att du ringer Målarkalk och pratar med dem så får du direkt info om lämpligt kalkbruk.
 
Redigerat:
Tack! Nej, jag vill ju helst inte använda C- eller KC-bruk.

Jag mejlade faktiskt Målarkalk tidigare men fick ett tvekande svar:

"Hejsan!

Jag vågar inte svara på det, det beror på hur varmt det blir. Om detta är något man normalt gör med kalkbaserade bruk så går det alldeles utmärkt men du kan inte ersätta ett eldfast bruk med ett hydrauliskt kalkbruk.

Mitt tips är att ställa frågan vidare till någon som arbetar med just att mura spisar, kalkbruk används ju till detta men inte till alla delarna av spisen. Så kan du kanske få ett bättre svar, vi kan för lite om spisarna för att kunna ge dig något konkret råd i frågan.

Vänliga hälsningar"
 
Claes Sörmland
Vad är det för spis? Jag läste ditt inlägg som att det rörde sig om en vanlig köksspis i gjutjärn. Då funkar kalkbruk på allt kring spisen.

En gjutjärnstos till en traditionell köksspis kan även den muras fast med kalkbruk.
 
Jodå, det är en gammal hederlig Husqvarna gjutjärnsspis.

Det behövs inte någon tätning mellan stos och mur?
 
Claes Sörmland
Stosen muras in som vanligt och sen så ska det ju till nån speciell lera för att räta mellan det utstickande rökröret på spisens baksida och den inmurade stosen. Leran tillåter rörelse.

Kalkbruket brinner (omvandlas kemiskt) till kalksten (kalciumkarbonat) och den klarar vanliga rökgastemperaturer på max 350 grader C. När man bränner kalksten till bränd kalk så sker det vid temperaturer över 700 grader C. Kalkbruk fungerar således inte i själva eldstaden där det kan bli så varmt men fungerar i skorstenar.
 
Claes Sörmland
Stosen muras in som vanligt och sen så ska det ju till nån speciell lera för att räta mellan det utstickande rökröret på spisens baksida och den inmurade stosen. Leran tillåter rörelse.

Kalkbruket brinner (omvandlas kemiskt) till kalksten (kalciumkarbonat) och den klarar vanliga rökgastemperaturer på max 350 grader C. När man bränner kalksten till bränd kalk så sker det vid temperaturer över 700 grader C. Kalkbruk fungerar således inte i själva eldstaden där det kan bli så varmt men fungerar i skorstenar.
 
  • Gilla
dengroth
  • Laddar…
Här i trakten använde de oftast lerbruk till skorstenar och eldstäder av alla slag. En bit under vattentaket bytte de till kalkbruk för lerbruket tål inte utomhusklimat. Sedan rappade de murstocken med kalkbruk.

Här i byn tog de ofta murleran ur en grop vid vägkanten i Daddiskärr. Där är det grålera som blev bättre murbruk än vanlig blålera.
Numera kan man köpa förstklassig murlera i säck och blanda med sand och vatten till murbruk.
 
Claes Sörmland skrev:
Stosen muras in som vanligt och sen så ska det ju till nån speciell lera för att räta mellan det utstickande rökröret på spisens baksida och den inmurade stosen. Leran tillåter rörelse.

Kalkbruket brinner (omvandlas kemiskt) till kalksten (kalciumkarbonat) och den klarar vanliga rökgastemperaturer på max 350 grader C. När man bränner kalksten till bränd kalk så sker det vid temperaturer över 700 grader C. Kalkbruk fungerar således inte i själva eldstaden där det kan bli så varmt men fungerar i skorstenar.
Tack för info! Nu känns det lite tryggare.

Någon som vet vad det är för speciallera som skall vara i inmurningsstosen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.