Hej,

Om man nu inte kan sova pga att man ligger och undrar när gjutjärnsbrunnen (1970) i det kaklade badrummet (1998) ska rosta sönder. Och förgrymmar sig på den förra ägaren att den inte byttes ut, uppkommer ett par frågor:

Finns det verkligen inget att göra utan att riva upp golvet? Ingen insats i plast eller medel (kanske tjära) att pensla brunnen med?

Hur länge håller en brunn? Kan man kontrollera hur mycket som är kvar?

Får be om sömnpiller så länge ::)

Jörgen
 
Det dröjer nog innan det blir läckage.

När jag river mina installationer från fyrtiotalet ser jag att det är "på gränsen" på vissa ställen. Det går att nästan att bryta av vissa rör. Notera att mina rör är 25-30 år äldre än dina. Där det varit torrt runt om kring finns inga spår av läckage. Hur det är under källargolvet får vi snart se .
 
Tack.

Då går jag och sover nu lite... :D
 
Har precis rivit ut rörstam från 1948. "Bara att slå med slägga på gjutjärn" har man ju hört. Lägg till vinkelslip och tigersåg på vissa ställen. Frågan är om nya PP- eller PVC-rör och golvbrunnar håller lika länge. ???
 
Intressant att höra. Blir lättad :p

Dock undrar man varför alla då river ut vid första chans de får samt var felet exakt är. Är det 1 brunnen eller 2 rörstam?

Jörgen
 
Brunnen är den svagaste länken på grund av den goda syresättningen av vattnet i låset.
 
Mina var 50 år då en byttes ut pga av vattenskada, men av annan orsak, allt var friskt och fint.
Det finns en metod att renovera gjutjärnsbrunnar, men jag minns inte vad företaget heter.
i korthet gick det ut på rengöring sen aplicera en massa..... vi köpte aldrig nåt, utan det blev byte, av hela "grodan" vi repade då 30 lght i taget.
Mycket ovanligt med problem med golvbrunnen, värre då med gammalt kakel/klinker där bitumenskiktet (asfalt/tjärpapp) läcker, ofta pga av rörelser i konstruktionen.
Vad har du i våningen under? källare ? då gör det inte så mycket om det börjar läcka, det börjar med några droppar då får du agera. Försäkringen täcker en hel del av kostnaden, om det händer nåt (hoppas inga försäkringsgubbar läser här)
Sov lugnt, brunnen och rören borde hålla till nästa renovering. dom är åtminstone dubbelt så bra som plaströren är.
 
Jag har detta rum på ovanvåningen. träbjälklag. Konstigt tycker jag med gjutjärn där. Men så var det väl på den tiden.

Har idag ordnat fall i badrummet. Passade på att rensa brunnen. En hel del flaggor av rost släppte. Men kände både här och där... Brunnen är tjock. Kan inte idagsläget (vilket kan ändras imorgon) tro att brunnen skulle vara slut.

Hoppas, Jörgen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.