Hej på er,

håller på att koppla in en diskmaskin för första gången men stött på lite problem. Har fixat droppskydd, kopplad in frånvatten och ställt maskinen på plats. Men nu när jag ska koppla in vattenet så passar inte anslutningen på blandaren under diskbänken. Slog av vattnet ovanpå blandaren och tog bort muttern under bänken. Men men nu när jag ska ansluta så är den gängan mindre än den på tilloppsslangen. Vad göra? Finns det någon konverterare/koppling som gör att det passar? Eller hur tusan gör man? Diskmaskinen är en Electrolux.

Diskhögen börjar bli stor så vore tacksam för all hjälp :p. Min levande diskmaskin strejkar :D
 
Finns mängder av olika kopplingar som kan både reducera och förstora. Dagens standard är inte alltid lättast att passa in på äldre hus. Ibland måste man använda flertalet olika lösningar för att få allt att fungera.
Har du tur kan du köpa en annan slang som går från maskinen 3/4" till 1/2"
 
Det är den på slangen som är lite för stor för anslutningen på blandaren. Den på slangen ser ut som nån standardkoppling, gissar på det iaf :D. Den där "d-nippel-grejen" på Rinkabyr rör ser ut som om det skulle kunna vara något. Ska se om jag kan ta någon bild. Huset tror jag är från 86-87.

Oh, tack för all hjälp, det fanns en förminskare med nu när jag kollade en påse som följde med, Case closed. Tack :)
 
Redigerat:
Stort tack för denna tråd! Köpte en Asko-diskmaskin igår och hade ett liknande problem (1/2" på slangen från kranen, 3/4" på slangen från diskmaskinen) och även här fanns det tydligen en förminskare med i påsen med manualen etc. :rolleyes: Ibland är man blind!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.