Hej
Jag är på gång att köpa en ny induktionshäll då jag är missnöjd med den gamla. Orsaken är att induktionszonerna är så smala att det är svårt att få en 28 cm stekpanna att bli varm över hela bredden.

Jag står nu och väljer mellan två olika Siemenshällar.
1.http://www.siemens-home.bsh-group.c...-med-styrning/EX977LVC1E?breadcrumb=induction
eller
2.http://www.siemens-home.bsh-group.c...-med-styrning/EX877LYE3E?breadcrumb=induction

Den första har en stor rund zon mitten och den andra har kombizon.
Någon som har erfarenhet av någon av dessa två?
Klarar de riktigt stora stekpannor, 28 eller 32 cm?
Blir de helt varam ända ut i markeringen?
Klarar de stekfat?

En svart 90 cm bred Siemens induktionshäll med en stor rund zon i mitten och två rektangulära zoner till vänster och höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Siemens induktionshäll med flera kokzoner och röda indikatorer för kontroll, modell EX877LYE3E, inga kastruller synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hjälp!
Min från IKEA, som fungerar utmärkt, kostade knappt 3000 kr.

Det kan inte vara stekpannorna som det är fel på?
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Den översta med stor rund platta i mitten går på 3x16 A. Den är ju bättre om du vill kunna brassa på ordentligt. Mittzonen har alltså en egen fas. Jag hade kört på den om valet stod mellan dessa.
 
Har dom ändrat user interface på Siemens? Annars hade jag valt något annat, tycker det är omständigt att skifta effekt mellan zoner. Föräldrarnas lite äldre Husqvarna är betydligt mer intuitiv! Testa det i verkligheten innan du köper så du verkligen blir nöjd.
 
Jag står i ungefär samma val som dig men har även med EX977LXC1E bland de jag väljer mellan.
Väljer först och främst mellan den och IDEX977LVC1E där den ena har fördelen med en stor platta i mitten vilket är fördel vid storkok men LVC1E har fördelen att de yttre zonerna är 1 cm bredare.
Har inte lyckats hitta någon butik i göteborg som har dessa två på utställning.


Vår hustillverkare levererar enbart Siemens så jag har inte så mycket annat att välja mellan.



Induktionshäll EX977LXC1E med stor platta i mitten, från en webbsida med produktinformation och pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johannes Carlsson skrev:
Har dom ändrat user interface på Siemens? Annars hade jag valt något annat, tycker det är omständigt att skifta effekt mellan zoner.
De verkar åtminstone ha förbättrat det en aaaaning: nu verkar touchslidern äntligen ha lysdioder i sig så att man (efter att man valt zon...) kan se den aktuella effekten i själva touchslidern.

En klar förbättring, jag stör mig väldigt på att slidern i de äldre modellerna inte har någon gradering, så om man vill snka eller höja effekten bara något litet snäpp så blir det ändå en jävla massa slajdande innan man hittar den önskade effekten. Jag stör mig fortfarande på det, trots att jag haft min häll i ett år nu. Det problemet är nog borta i den här nya lösningen.

En annan förbättring är att de verkar ha två sliders istället för bara en.
 
Hela slidersgrejen stör mig, gillar den enkla typen där varje platta har en siffra som visas hela tiden. Även separata "knappar" för varje platta.
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson skrev:
Hela slidersgrejen stör mig, gillar den enkla typen där varje platta har en siffra som visas hela tiden. Även separata "knappar" för varje platta.
Instämmer fullständigt!
Det är skrämmande hur dålig insikt vissa jätteföretag har när det gäller användargränssnitt.
Eller user interface som det väl heter nu för tiden :)
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det kan inte vara stekpannorna som det är fel på?
Instämmer med denna fråga. Är det tunna teflonpannor? Vi kör med rejäla gjutjärnspannor och de jämnar ut eventuell ojämnhet genom att själva sprida och hålla mycket värme.

Instämmer f.ö. i användargränssnittskritiken generellt, även om vår husqvarna är ok. Den har ett reglage per zon, visar hela tiden siffran, och man behöver inte dra fingret ö.h.t. Det räcker med att peka på den nivå man vill ha.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Håller med. Fyndade en Electrolux HOI620S helt utan finesser för 3000. En knapp per platta och siffror som visar aktuell nivå. Använder timer en del i torpet på hällen vi köpte dit men inte så nödvändigt. Nöjd med power och värmespridning. Körde lite budget och blev oväntat nöjd.
 
Min Wok-panna är 30 cm i diameter och jag har aldrig haft problem på min Bosch häll med den trots att zonen "bara" är 28 cm. Samma sak med plättlägg på 28 cm, alltid jämn varm så jag skulle som tidigare föreslagit kolla på din panna först...

Det händer ju en del på just induktionsområdet och de flesta nya hällar som kommer så kommer ju att ha "intelligenta" zoner istället för "plattor".

Jag skulle välja den senare av de båda du tittat på (men aldrig betala de summorna för en häll)... :)
 
Borde inte det korrekta sättet att välja häll vara att kolla upp vad elsystemet i huset klarar? :wow:

Min elektriker berättar att det är väldigt vanlig att folk ringer och vill ha en häll inkopplad som är på 3x16 Amp och ibland mer utan att ha kollat vilka huvudsäkringar huset har. detta kan innebära uppsäkring, vilket inte precis är gratis.

Det kan också ibland vara så att elbolaget har begränsningar på högsta möjliga huvudsäkring beroende på kablar in i huset etc.

Om man vill ha eluppvärmning, häll, DM, TM.TT etc så blir det kanske problem.
 
Du har ju alltid valet att välja bort det hustillverkaren erbjuder och köpa en annan häll själv!
 
anders07 skrev:
Min Wok-panna är 30 cm i diameter och jag har aldrig haft problem på min Bosch häll med den trots att zonen "bara" är 28 cm. Samma sak med plättlägg på 28 cm, alltid jämn varm så jag skulle som tidigare föreslagit kolla på din panna först...
Samma här. Jag är dock noggrann med att värma upp pannorna långsamt, jag började med det av omsorg om pannorna men det hjälper även till med att få värmen jämnare fördelad i dem.
 
TS - Vi har den första du länkar till. Den klarar stora pannor och de blir varma över hela om du ställer pannan i runda zonen i mitten.

Ibland är det dock problem att få en gryta varm över hela om du ställer den på någon av zonerna på sidan. Det blir varmt och börjar koka visserligen, men ibland blir man irrierad när värmen inte är lika över hela botten. Jag har funderat på om det är ett handhavandefel från min sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.