Hej,

Har fått bygglov för garage, men behöver skicka in en konstruktionsritning för startbesked.
Konstruktionsritning av garage med lutande tak, vägg över L-element och detalj av kantbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om denna, kan det funka? Värt att fortsätta med?

Känner mig även lite osäker på väggens placering över L-elementen/kantbalken.
Skulle helst vilja ha väggen stående helt över voten men hur löser man då avrinningen från
fasaden? Så det inte rinner ner på L-elementet.
 
K
Du sätter en plåt som går in bakom vindskyddet som leder ut vattnet. Men det är ingen fara att ställa väggen ute på kanten.
 
Det blir en köldbrygga om väggen dras in. Normalt placeras väggen så att regeln utsida livar med kantbalkens utsida. Luftningsläkt och panel sticker ut utanför.
 
Tack för svar! :)

Känns lite som att frigoliten får ta upp större delen av lasterna när man ställer väggen i liv med L-elementet.

Sen skriver finja:

"Lastexentricitet: Ytterväggens linjelast ska tas upp av betongplattans kantbalk"
(http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/5014-1.pdf#view=fit)

Vet inte riktigt vad det innebär, men låter som jag borde flytta in väggen så den står på voten?
Kan det vara olika beroende på fabrikat på L-elementen? Verkar ju som de flesta ändå kör kant i kant.

Om jag nu väljer att ställa kant i kant, borde jag förbinda armeringsjärnen i voten till armeringsnäten i plattan med såna där byglar?
 
K
Det räcker oftast med att du sätter en meters armeringsjärn i lämplig dimension vinkelrätt mot kanten cc60.

Köper du grundelementen av tjälldens så skickar de med en godkänd grundritning! Gäller kanske andra tillverkare också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.