Hej,

Det är så att vi snart är klar med vår oinredda övervåning så att det är en inredd övervåning. I samband med detta förstår jag att man måste kalibrera frånluftsvärmepumpen och ta hål ovanför fönstrena i rummen för luftdon precis som på nedervåningen? Är detta något man kan göra själv eller bör proffs göra det? Isåfall vilken typ av firma?

Mvh
MO
 
Har ni någon frånluft på övervåningen? Eftersom värmen stiger lär ni behöva detta för att få balans i systemet och även väggventiler i blivande sovrummen.
 
@Jonathan då vi flyttade in var inget draget men då vi började göra om och inreda så kopplade man ett rör på själva systemet så att det finns och går in i garderoben på övervåningen. Däremot finns inga väggventiler någonstans.
 
Inget badrum där uppe? Kommer ventilen i garderoben fånga upp varmluften? Om inte badrum lär ni kanske flytta ut ventilen från garderoben till övre hallen eller hur det nu ser ut. Finns bilder/ritning?
 
Jonatan79 skrev:
Inget badrum där uppe? Kommer ventilen i garderoben fånga upp varmluften? Om inte badrum lär ni kanske flytta ut ventilen från garderoben till övre hallen eller hur det nu ser ut. Finns bilder/ritning?
Det finns badrum där uppe. Enda rummet som är helt klart. Frågan är som du säger kanske dra om ventilationen, vet dock inte hur det skall gå till rent praktiskt eller om det måste eller kan finnas andra alternativ? Det ser ut som Älvsbyhus förslag på inredd övervåning då det är det huset vi har på övervåningen.
 
Hur ser venten ut i badrummet ?
 
  • Gilla
fischy
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Hur ser venten ut i badrummet ?
En bild på badrummets vent och en för garderoben. Ser likadant ut med öppning i vägg men badrum har även takfönster.

Öppning för ventilation i en vägg med dörrar och verktyg på golvet i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrum med takfönster, ventil i väggen, toalett och krukväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser bra ur. In med väggventiler eller spaltventiler i fönster i sovrummen. Ev måste ni justera in systemet när det är gjort. Prata med ventfirma.
 
Tack Jonathan79. Då är vi på rätt spår och jag tror jag vet hur vi går vidare. Bara väggar och golv kvar förutom det :)
 
Håller själv på med inredning av min övervåning (Smålandsvillan). Gällande placeringen av frånluftsventilerna så ska de enligt Smålandsvillan sitta minst 270 cm från golvet (eller i taket om man har lägre takhöjd). Är du säker på att din placering funkar?
 
Solar om det funkar måste nog någon expert svara på. Ingen ventilatuonsfirma sa något om placeringen och jag tror inte ens vi har 270 till tak, defenitivt inte i garderoben. Något Jonathan79 kan svara på? Blir nog svårt för oss att ändra i efterhand /:
 
Ju högre upp de sitter desto mer effektiva såklart. ventfirman har säkert justerat in de nya donen, be om att få protokoll eller mätintyg.
 
Jonathan79 tyvärr ej i justerat. De drog bara kanalerna, resten skulle göras då övervåning var klar.
 
DjKool skrev:
Ingen ventilatuonsfirma sa något om placeringen och jag tror inte ens vi har 270 till tak, defenitivt inte i garderoben.
Men det är väl du/snickaren som monterat, inte ventialtionsfirman?
Som sagt så sätter man i taket om man har lägre takhöjd. 270 gäller om man har högre.
 
Solari skrev:
Men det är väl du/snickaren som monterat, inte ventialtionsfirman?
Som sagt så sätter man i taket om man har lägre takhöjd. 270 gäller om man har högre.
Det var vi/snickaren som monterade men vi frågade om råd vart av ventkillen då det var han som förlängde ventröret för frånluftsvärmepumpen och han hade inte någon invändning. Vet ej om det går eller hur man isåfall gör nu i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.