17 399 läst · 48 svar
17k läst
48 svar
Två elektriker på hembesök för offert, lämnade i tron om erhållet jobb.
Renoverare
· Skåne
· 8 492 inlägg
Korrekt... det är faktiskt så att det är hantverkaren som tar största risken utan skriftliga avtal med kunden om vad denna beställt.pelpet skrev:
Det är sällan som kunden ljuger om det förhållande att ett arbete skett, och därefter går nog oftast en domstol på entreprenörens uppgifter om tid, arvode etc, och kunden blir "rättslös".pelpet skrev:
Jag har skrivit och bett om ursäkt för missförståndet. Vi får väl se om han någonsin vill ha med en att göra igen.
För två dagar sedan så fyllde jag i Hantverkarformuläret -14 med så mycket uppgifter jag kunde och skickade till den elektriker jag skulle vilja anlita. Finns några saker där som jag som beställare inte kan fylla i, t.ex. ungefärligt pris, ifall hantverkaren har försäkringar, invändningar och kanske något mer. Jag förväntar mig kanske något/några klagomål på den bifogade arbetsbeskrivningen också.
Återstår att se hur många dagar det tar att få det underskrivet.
Om man ska dra några läxor om hur man ska sköta upphandlingar i framtiden då.
I den ursprungliga beskrivningen så borde jag tydligt ha skrivit att det är aktuellt med rörligt pris.
Man får ju tillbaka ett antal intresseanmälningar som säger att vi gärna kommer på besök, men här borde jag istället först ha kontaktat dem och bett om timpriser och eventuella startdatum för att göra ett första urval. Möjligt att man bör fråga om materialpåslaget också eftersom det ska ingå i Hantverkarformuläret -14.
Bokar man sedan hembesök så bör man vara tydlig med att det eventuellt inte är den ende hantverkaren som gör besök och att man bestämmer sig för utförare efter alla hembesök.
Förhoppningsvis blir det mer rätt nästa gång.
För två dagar sedan så fyllde jag i Hantverkarformuläret -14 med så mycket uppgifter jag kunde och skickade till den elektriker jag skulle vilja anlita. Finns några saker där som jag som beställare inte kan fylla i, t.ex. ungefärligt pris, ifall hantverkaren har försäkringar, invändningar och kanske något mer. Jag förväntar mig kanske något/några klagomål på den bifogade arbetsbeskrivningen också.
Återstår att se hur många dagar det tar att få det underskrivet.
Om man ska dra några läxor om hur man ska sköta upphandlingar i framtiden då.
I den ursprungliga beskrivningen så borde jag tydligt ha skrivit att det är aktuellt med rörligt pris.
Man får ju tillbaka ett antal intresseanmälningar som säger att vi gärna kommer på besök, men här borde jag istället först ha kontaktat dem och bett om timpriser och eventuella startdatum för att göra ett första urval. Möjligt att man bör fråga om materialpåslaget också eftersom det ska ingå i Hantverkarformuläret -14.
Bokar man sedan hembesök så bör man vara tydlig med att det eventuellt inte är den ende hantverkaren som gör besök och att man bestämmer sig för utförare efter alla hembesök.
Förhoppningsvis blir det mer rätt nästa gång.
Som pelpet skriver kan det finnas ett ömsesidigt intresse för beställaren och hantverkaren att det finns papper på jobbet.
Paul-Staffanstorp som får sina jobb på rekommendationer berörs faktiskt inte själv av delen i denna tråd som handlar om att anlita okända hantverkare.
Paul-Staffanstorp som får sina jobb på rekommendationer berörs faktiskt inte själv av delen i denna tråd som handlar om att anlita okända hantverkare.
Redigerat:
Föredömligtxemacs skrev:Jag har skrivit och bett om ursäkt för missförståndet. Vi får väl se om han någonsin vill ha med en att göra igen.
För två dagar sedan så fyllde jag i Hantverkarformuläret -14 med så mycket uppgifter jag kunde och skickade till den elektriker jag skulle vilja anlita. Finns några saker där som jag som beställare inte kan fylla i, t.ex. ungefärligt pris, ifall hantverkaren har försäkringar, invändningar och kanske något mer. Jag förväntar mig kanske något/några klagomål på den bifogade arbetsbeskrivningen också.
Återstår att se hur många dagar det tar att få det underskrivet.
Om man ska dra några läxor om hur man ska sköta upphandlingar i framtiden då.
I den ursprungliga beskrivningen så borde jag tydligt ha skrivit att det är aktuellt med rörligt pris.
Man får ju tillbaka ett antal intresseanmälningar som säger att vi gärna kommer på besök, men här borde jag istället först ha kontaktat dem och bett om timpriser och eventuella startdatum för att göra ett första urval. Möjligt att man bör fråga om materialpåslaget också eftersom det ska ingå i Hantverkarformuläret -14.
Bokar man sedan hembesök så bör man vara tydlig med att det eventuellt inte är den ende hantverkaren som gör besök och att man bestämmer sig för utförare efter alla hembesök.
Förhoppningsvis blir det mer rätt nästa gång.
Ja du är lite rolig här, faktiskt, eller åtminstone inte affärsmannamässigPaul-Staffanstorp skrev:Om en kund kontaktar mig och t.ex vill ha monterat en skjutdörrsgarderob eller vad det än är och jag är hos kunden och tittar på det och kommer överens om att det är en halvdagsjobb så bokar vi när det ska göras utan att skriva några hantverkarformulär etc.
Hade kunden ens nämnt det så hade jag bara tackat för mig och det handlar knappast om att jag är oseriös utan snarare om att jag redan bjudit på minst en timme bara för att åka och titta på ett jobb som jag sen kan debitera en halvdag för. Väldigt ointressant då att lägga ytterligare tid på att skriva avtal för ett sådant litet jobb för som sagt...då får det hellre vara så.
Sådan är faktiskt verkligheten.
När det gäller affärer är ofta bättre att låta det affärsmässiga gå före känslor och stolthet.
Här tar du ett exempel där du redan investerat en arbetstimme i en affärsrelation, och ni har dessutom kommit överens och allt. Läget är ju perfekt.
Sen tänker du kasta bort all din satsade tid och den start på en relation du börjat bygga upp bara för att du inte vill ta några minuter för att skriva ett papper - om det ni redan har kommit överens om.
Renoverare
· Skåne
· 8 492 inlägg
Detta är ju just för att man inte har en färdig mall att "bara lite snabbt fylla i och skriva på".Mikael_L skrev:Ja du är lite rolig här, faktiskt, eller åtminstone inte affärsmannamässig
När det gäller affärer är ofta bättre att låta det affärsmässiga gå före känslor och stolthet.
Här tar du ett exempel där du redan investerat en arbetstimme i en affärsrelation, och ni har dessutom kommit överens och allt. Läget är ju perfekt.
Sen tänker du kasta bort all din satsade tid och den start på en relation du börjat bygga upp bara för att du inte vill ta några minuter för att skriva ett papper - om det ni redan har kommit överens om.
Detta eftersom jag aldrig behövt det. 😉
Hade man haft en mall så hade jag naturligtvis inte haft något emot att skriva under det eftersom jag är seriös. 😊
Administrator
· Skåne
· 7 769 inlägg
Jag har raderat osakliga, otrevliga personangrepp och en del off topic.
Är det någon som undrar hur man gör när man diskuterar sakligt utan att gå tll personangrepp, skicka gärna ett pm till mig så ska jag förklara.
/Moderator
Är det någon som undrar hur man gör när man diskuterar sakligt utan att gå tll personangrepp, skicka gärna ett pm till mig så ska jag förklara.
/Moderator
Skriver du på avtal när du går till frisören också? Är väl ingen större skillnad på att sitta hos frisören en timme eller att betala en hantverkare en timme för något litet skitjobb...thomasx skrev:Du får tycka vad du vill, en hantverkare som inte erbjuder en kund ett enkelt papper med uppgifter om arvode, villkor etc, och där man kan sätta en kråka, är i mina ögon inte seriös. Det är inga som helst problem att ha ett gäng sådana liggande i bilen, och det tar typ 5 sekunder att skriva under.
Att det sedan finns många hantverkare som försöker få det att framstå som en omöjlighet eller något som tillför orimlig extrakostnad visar bara på hur dåligt branschen fungerar.
Administrator
· Skåne
· 7 769 inlägg
Det är väldigt stor skillnad. Hårfrisörskan har en tydlig prislista med fast pris på alla behandlingar.
Frisörerna brukar ha sina avtal uppsatta på väggen, så att alla kan läsa dem. Det står nåt i stil med "Klippning: 300:-, Permanent: 800:- etc."Palleee skrev:
Jo då, det är stor skillnad, eftersom frisörerna jag går till har sina priser och villkor klart och tydligt angivna såväl på nätet som i salongen. Precis som vilken seriös näringsidkare som helst, så informerar de klart och tydligt sina kunder om vad som gäller.Palleee skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 492 inlägg
Men om priset står på en lapp eller sägs muntligt till dig av hantverkaren när ni ses känns som det kvittar... du skriver ju knappast avtal med frisören... 🤔
Blir det diskussion om priset i efterhand kvittar det inte utan då är det bra att ha det skriftligt. Frisörer har ofta sina priser tydligt uppsatta i salongen så där är det enklare. Men det skulle så klart vara bra om hantverkaren hade ett papper med alla sina priser, påslag och tilläggskostnader som man alltid lämnade till kund.Paul-Staffanstorp skrev:
Jag kör oftast rörligt men vill ha en offert innan och en ungefärlig prisuppgift. Det har aldrig varit något problem hittills utan jag är öppen med att jag vill köra rörligt men innan få en uppskattning av priset för att avgöra om jag vill anlita hantverkaren och/eller genomföra jobbet.