Hej på er!

Vi har köpt ett fint hus som tyvärr inte har något garage, däremot är det byggt en fristående carport och i direkt anslutning till carporten finns ett isolerat förråd. Byggnaden är inte i direkt anslutning till huset.

Min fråga: Har man rätt till ROT-avdrag vid tillbyggnad av carporten eller rättare sagt ombyggnad till ett garage med förråd.

Tack på förhand!
 
För att utnyttja rotavdraget måste du helt eller delvis bo i bostaden där tjänsten utförs. Om du har dubbel bosättning räknas båda ställen som bostad. Bostaden måste vara ett småhus, en ägarlägenhet eller en bostadsrätt. Även fritidshus räknas som bostad.
Fristående garage eller carport berättigar inte till rotavdrag.
 
Hemmakatten
Till/ombyggnad av befintligt garage/carport är visst ROTberättigat arbete. Däremot är Nybyggnation inte ROTberättigat.
 
Det måste väl hänga ihop med huset för att berättiga till rot? Jag kan inte hitta något på skatteverkets hemsida att de medger rotavdrag för ombyggnation av fristående garage/carport, men de kanske de gör? Länka gärna till den informationen du har.
 
Min 3 väggar måste vara gemensamma med huvudbyggnaden eller dörr för genomgång mellan garage och HB för ROT.
 
Precis som Hemmakatten skriver kan man få ROT-avdrag för renovering och tillbyggnad av komplementhus. Till komplementhus hör t.ex. garage, växthus, vedbod, utedass m.m.

Anledningen att många tror att garaget måste vara vidbyggt med huset är att detta är ett krav för att få ROT vid nybyggnation av garage. Rent formellt är det då inte en nybyggnation av garage utan tillbyggnad av bostadshuset.
 
Vad bra! Frågan är dock om man vill bygga om en befintlig carport till ett garage (bygglov krävs) eller om det då kallas för en nybyggnation. Carporten byggs om till ett garage men garaget blir ju å andra sidan nybyggt... Någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.