Hej. Skriver detta åt en vän som bygger hus.
Bakgrund:
Stenhus som de bygger själv, fönster beställda via byggvaruhus.
I vanlig ordning har de godkänt ordern muntligt innan den gick iväg(hur vet jag inte i detalj, dvs exakt vad som visats, vad som godkänts, vad som granskats och huruvida det framgått att partiet blivit spegelvänt beställt). De har beställt enligt ritningen nedan men med justeringen att
det stora, öppningsbara fönsterpartiet(3580x2120) mittemot matbordet och köksön bara
ska ha en öppningsbar dörr istället för två. Ordern som gått iväg verkar dock
har bytt plats på dörren så den nu ligger mellan vasken och spisen, och det är nu ett sådant fönsterparti som levererats.
Enligt min vän har den personen på byggvaruhuset som gjort beställningen åt de på byggvaruhuset haft tillgång till konstruktionsritningen när beställningen gjordes, och denne satte ihop ordern åt de.

Detta är ju naturligtvis inte vad min vän tycker sig ha beställt och jag undrar nu för dennes räkning vad som gäller ansvarsmässigt? Kan man reklamera detta och kräva ett nytt fönsterparti?
Byggnadsritning av en villa med markerade fönster och dörrar och dimensioneringsanmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår inte hur man kan beställa sådant muntligt, här brister man som köpare tycker jag. Sådana beställningar ska vara offert > Accept och på papper så att man har allt vitt och svart, att skicka en ritning som den ni bifogat och räkna med att en person som jobbar på ett byggvaruhus beställer rätt är ju ett lotto 50/50 enligt mig. Har svårt att svara vad butiken har för ansvar när inte en korrekt utförd beställning lades från början.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Ok. Några förtydliganden.
1) Det handlar inte om mig, isåfall hade jag skrivit det.
2) Inte byggvaruhus som i bauhaus, byggmax eller k-rauta utan som i beijjer, woody, xl bygg eller optimera.
3) Det har inte skickats någon ritning, det har beställts på plats med hjälp av ritningen. Jag kan kolla upp om den även kopierats som en del av ordern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.