Startar en liten samlings tråd med tankar, frågor och funderingar angående renoveringen av ett torp jag hyr !

Mina funderingar just nu är att jag skulle behöva snygga till "spisen" eller vad man ska kalla det, har köpt på mig spisvärta men vill nu reparera delar av "spisen" och väggen men frågan är hur och med vad ? Känns som de som hyrde sist har målat med färg då det har börjat flagna på vissa ställen rätt ordentligt.

Så frågar är hur jag reparerar den och hur jag får den sådär kritvit !

Torpet är utan el och vatten så temperatur skillnaderna varierar ju rätt kraftigt !

Gammal vedspis med flagnande vit färg i behov av renovering i ett mörkt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flagnande och sprucken vitmålad yta på en gammal spis som behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flagnande och spruckna vita väggfärger som exponerar underliggande lager av en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köket är väldigt mörkt så jag kommer måla taket vit och sen blir väggarna antikvit men skulle vilja spackla lite på några ställen men vad ska man spackla med då temperatur skillnaderna varierar så pass mycket ? Man vill ju inte att det ska spricka med tiden !

Tacksam för tips och tankar !

// Isak
 
Är inte expert på gamla spisar, så ta mina råd med en nypa salt.
Men samma sorts bruk som är i spisen torde vara en bra utgångspunkt, och sedan ngn silikatfärg (som fäster på bruk) på det...

Vad gäller spackla på väggar så brukar snickerispackel vara lite elastiskt, så om rörelserna inte är alltför stora kan det funka. Undvik vanligt bredspackel då det är mer avsett för gips/döda ytor

/K
 
Enklast, bäst och billigast är att använda de gamla metoderna, dvs samma som torpet haft från början.

Spis/murstock har förmodligen varit vitkalkad el vitlimmad.
Bör nog ej spacklas, utan repareras med puts vid skador, förmodligen kalkbruk.

Antar att det är plastfärg målad ovanpå senast som nu flagar. I så fall är det bara att ta bort all plastfärg.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.