Ni hade nog ett utanför Halmstad 2012 som var 4,4 på Richterskalan såg jag nu när jag Googlade.
 
  • Gilla
SocialSilver
  • Laddar…
Sjukt intressant tråd eftersom jag också har sättningar som jag noja mig över. Har egentligen ingen info att bidra med i nuläget, men jag vill säga ett stort TACK till Puttaren som faktiskt återkom till tråden och följde upp efter 5 år. Guldinformation!
 
  • Gilla
nordstroem.mikael och 4 till
  • Laddar…
Hej alla

Jag får en del mail om det här och hinner inte svara (nu har jag försökt dölja min e-postadress här, vi får se om det funkade).

För vår del var problemet att vi lyfte plattan, men att hela huset sedan sjönk ned ytterligare eftersom ett lager med organiskt material i marken sjönk ihop när marken torkade ut en vinter utan nederbörd och föregående höstregn.

I dagsläget har vi lagt drygt 100' på markundersökningar och framtagning av förslag, där det finns allt från att helt ignorera sprickbildningen till att göra diverse åtgärder eller i värsta fall riva och bygga nytt.

Det lutar åt att vi ger Uretek en ny chans med s.k. djupinjektering eller deras powerpile, men inget är bestämt i dagsläget.

Ni som har fler undringar och frågor kan gå in på www.uretek.se och tala med dem.
 
  • Gilla
LandxPelle och 2 till
  • Laddar…
Puttaren skrev:
Hej alla

Jag får en del mail om det här och hinner inte svara (nu har jag försökt dölja min e-postadress här, vi får se om det funkade).

För vår del var problemet att vi lyfte plattan, men att hela huset sedan sjönk ned ytterligare eftersom ett lager med organiskt material i marken sjönk ihop när marken torkade ut en vinter utan nederbörd och föregående höstregn.

I dagsläget har vi lagt drygt 100' på markundersökningar och framtagning av förslag, där det finns allt från att helt ignorera sprickbildningen till att göra diverse åtgärder eller i värsta fall riva och bygga nytt.

Det lutar åt att vi ger Uretek en ny chans med s.k. djupinjektering eller deras powerpile, men inget är bestämt i dagsläget.

Ni som har fler undringar och frågor kan gå in på www.uretek.se och tala med dem.
Utöver att göra den injektering som ni gjort kan man använda äldre teknik med att förstärka med genomgående vajer /balk som kan vara slank eftersom den bara har till uppgift att hålla allt på plats..som att slå in i ett paket?

När huset väl har spruckit så kommer rörelser att påverka så enda sättet att råda bot på detta är att gjuta en yttre förstärkning som är grundlagd ordentligt eller med den teknik du tittar på...
 
frågan är ju om sprickorna verkligen blir värre och värre eller om de ändå bara är där för att huset rör sig?
En del får ju nästan panik av en spricka i en tapet men man lär ju se allt i ett större spektra också och verkligen konstatera att ena delen på huset verkligen är på väg att lämna det andra. Är det bara sprickor som rör sig pga årstider och andra temperaturäxlingar så skulle jag nog inrikta mig på att snygga till sprickorna och på nåt sätt leva med det bara. Troligtvis kommer det väl aldrig att bli helt bra om det är byggt på det sättet som nämns.
 
Alla byggnader rör sig lite och har man då material som spricker vid dragkrafter så får man sprickor.
Genom att klistra ett papper tvärs sprickor kan man se om sprickan rör sig o hur...

Farliga sprickor är när sprickorna går i 45 grader liknande och korsar bärande delar samt när byggnaden sjunker efter sprickan...

Att åtgärda en grund som sätter sig kräver expertis som ni redan anlitat en gång
 
Det kanske kan vara läge att få en "second opinion". Pålab jobbar bl.a. med injektering men även med pålning ner till berg. Om det kan vara ett alternativ i ditt fall, så står huset stadigt på berg sedan.

http://www.palab.eu/grundforstarkning/
 
Hej TS, hur har det gått med allt - löste ni problemet, och hur?
 
  • Gilla
Antilop och 1 till
  • Laddar…
Om ni inte får något svar kan ni bli medlem i forumet everthinggolf och påkalla hans uppmärksamhet, då jag på goda grunder antar att det är samma person som driver tidigare nämnt formum. Har varit medlem men är ej det längre!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.