Hej,
håller på och skall bygga hus och som alltid så har det kommit upp en massa dolda kostnader överallt som vi försöker hålla nere(bygger i Stockholm).

Jag har idag en tv, projektor inklusive projektorduk och funderar på om gips verkligen håller uppe de vikterna speciellt duken som inte är nån lättviktare Metallchassi och motor.

Frågan är om man kan sätta upp OSB enbart vid de ytor jag vet kommer behöva bära extra vikt? Eller måste man sätta i hela rummet då OSB kommer att bygga utåt(tänkte annar man kundesätta mellan reglar)?

Kommer även sätta upp takhögtalare och funderar på om dessa skulle kunna få gipset att vibrera sönder om man drar på..
 
Skulle satt OSB överallt, det är verkligen värt det att kunna skruva som man vill utan att tjafsa med molly och annat.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S
etnica skrev:
Hej,
håller på och skall bygga hus och som alltid så har det kommit upp en massa dolda kostnader överallt som vi försöker hålla nere(bygger i Stockholm).

Jag har idag en tv, projektor inklusive projektorduk och funderar på om gips verkligen håller uppe de vikterna speciellt duken som inte är nån lättviktare Metallchassi och motor.

Frågan är om man kan sätta upp OSB enbart vid de ytor jag vet kommer behöva bära extra vikt? Eller måste man sätta i hela rummet då OSB kommer att bygga utåt(tänkte annar man kundesätta mellan reglar)?

Kommer även sätta upp takhögtalare och funderar på om dessa skulle kunna få gipset att vibrera sönder om man drar på..
Det går bra att sätta 45x45 reglar 11millimeter in och sen fästa OSB i reglarna så att osbn hamnar i linje med övriga reglar. Förutsatt att du vet vart du ska montera allting redan så kan du göra det.

Gips håller knappt för nånting.

Takhögtalarna lär knappast få något att vibrera sönder, är ju inga subwoofers du kommer montera där eller hur?

Själv hade jag monterat OSB bakom precis varenda gipsskiva i hela huset, det är det värt som sagt var.
 
OSB är såklart supersmidigt att ha. Men det ska ju jämföras mot kostnaden. Vad vill en hustillverkaren/snickaren ha för detta tillägg? Det blir ju några skivor och några extra arbetstimmar.
 
  • Gilla
UlfTolf
  • Laddar…
Oavsett vad man ska sätta upp vill man ändå ha dubbla skivor i innerväggarna för ljuddämpningens skull. Och om man ändå sätter OSB i alla innerväggar kan man lika gärna göra det i ytterväggarna också. Jag tycker det är dumsnålt att inte sätta OSB.
 
Över allt där jag sätter gips har jag något annat bakom för att kunna sätta upp saker utan krångel.
Byggplatta, plywood, OSB, spånskiva, vad som funnits tillgängligt.

Protte
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack svaret på frågan var att man kan sätta det på vissa ställen där man vet att det behövs.

Skulle gärna sätta upp det överallt om byggarna inte skinnade en som bara den i Stockholm.
 
Vet man vad som ska sitta går det att punktförstärka.
1. Chansa på att gips håller (duger för normal tv mha expander)
2. Skruva i reglarna bakom gipset.
3. Kortla (träbit mellan reglar där det behövs, vanligt i kök)
4. Sätta stark skiva bakom gipset.
 
Sätt OSB överallt, jag har byggt 180 kvm och har OSB överallt.
Bäst, bara bäst att aldrig behöva fundera!
 
Det är klart att man kan sätta OSB på bara vissa väggar. Det är inte svårt. Man får ju sätta på hela väggen dock om man inte gör som SueCia beskrev ovan, men det blir garanterat mycket dyrare än att sätta på hela väggen pga extra regelvirke, tillsågning av OSB-skivorna mm.

Med det sagt så håller jag med övriga om att det är bra att ha något bakom gipset överallt.
 
Vi satte spån bakom gipsen i samtliga väggar. Mest för att det är bekvämt att inte behöva bry sig i vad man använder för att skruva upp något.

Gips håller för förvånansvärt mycket mer än de flesta tror. Knauf anger följande för vanlig montageskruv i ett lager gips - vinkelrätt mot gipsen 5kg, paralellt med gipsen 25 kg. Dvs i två vanliga montageskruv i ett lager gips kan du hänga 50 kg. använder du molly blir det 25 kg vinkelrätt och 75kg paralellet för en M5 molly.
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.