trattalask
Har fått önskemål om att en vägg som ska målas om ska bli lila och glittrig. Tydligen fanns det väggfärg med glitter i på åttiotalet men inte nu, enligt de gamla gubbarna på colorama.

Så jag tänkte måla med vanlig väggfärg först sen göra glittereffekten. Tänkte köpa glitter i storpack från Ali express sen blanda i det i något man rollar på väggen. Vad tror ni om (vattenbaserad) matt lack? Någon som provat göra något liknande? Eller var tror ni, kommer det funka?
 
Jag har ingen aning, men undrar om du inte måste gå en annan väg för att få riktig glittereffekt:
Först rolla väggen med en långsamtorkande klarlack eller annan färg.
Och sedan blåsa på glittret (aluminiumfoliebitar eller vad?) så de fastnar i lacken/färgen innan den torkat.

Men egentligen vet jag inte alls :surprised:
 
...och då får dottern (japp, ett grovt sexistiskt antagande) glädjas av glitter i hela huset flera år framöver! :D

Min första tanke var precis som din KOW, men sen tänkte jag på de gånger jag varit utsatt för glitter...det fastnar överallt och sprider sig likt aggressiva virus. Man hittar dem på de mest osannolika ställen under lång tid framöver...så stor försiktighet är att rekommendera så fort en förpackning glitter öppnas. (y)
 
trattalask
KnockOnWood skrev:
Jag har ingen aning, men undrar om du inte måste gå en annan väg för att få riktig glittereffekt:
Först rolla väggen med en långsamtorkande klarlack eller annan färg.
Och sedan blåsa på glittret (aluminiumfoliebitar eller vad?) så de fastnar i lacken/färgen innan den torkat.

Men egentligen vet jag inte alls :surprised:
Jag har åxå funderat på den lösningen. Men jag undrar om det inte blir lite väl mycket glitter av det och kanske svårt att få jämt. Jag skulle gissa på att det funkar för mindre ytor men inte 4-6m2 vägg.
 
trattalask
Paxman skrev:
...och då får dottern (japp, ett grovt sexistiskt antagande) glädjas av glitter i hela huset flera år framöver! :D

Min första tanke var precis som din KOW, men sen tänkte jag på de gånger jag varit utsatt för glitter...det fastnar överallt och sprider sig likt aggressiva virus. Man hittar dem på de mest osannolika ställen under lång tid framöver...så stor försiktighet är att rekommendera så fort en förpackning glitter öppnas. (y)
Sexistiskt vettefan, men kanske ett antagande baserat på könsstereotyper. ;)

Ja, glitter är ett skit om det inte sitter fast ordentligt. Därav min tanke att blanda det i lack och rolla på... Tror det sitter bättre då än om man blåser på det.
 
Jag skulle nog rollat på färgen och kasta på glittret medan färgen är våt, sen köra klarlack över
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
LsaiboT skrev:
Sexistiskt vettefan, men kanske ett antagande baserat på könsstereotyper. ;)

Ja, glitter är ett skit om det inte sitter fast ordentligt. Därav min tanke att blanda det i lack och rolla på... Tror det sitter bättre då än om man blåser på det.
Hade jag stått inför samma förfrågan, så skulle jag nog gjort ett test med din metod. När man vill ha flakes på bilar är det ju just så man gör, blandar glittret i klarlack som sedan sprutas på den i övrigt färdiglackade bilen. Spruta är kanske inte aktuellt för dig, men det kan ju inte spela någon roll att du rollar.

Gå till närmaste hobby/pysselaffär och köp lite glitter, lämplig klarlack och lila färg. Testa metoden på någon spillskiva så kan du visa dottern resultatet. Blir det tumme upp så är det bara att köpa större mängder och gå loss på väggarna.

Och du...du inser väl att vi förväntar oss att du bilddokumenterar projektet och redovisar här sen? ;)
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
trattalask
Jo, jag tänkte prova det i liten skala först. Tänkte beställa 500g glitter från aliexpress. Kostade i princip samma sak som en liten mängd kostade här hemma. Så har jag att labba med.

Självklart kommer det bilder när det är klart. Men det ligger i pipen för december tror jag. =)
 
Jag hoppas att du har tänkt igenom vad du ger dig in på. Glitter är från djävulen! Du kommer ha glitter på kroppen i flera veckor efter att ha öppnat en 500g förpackning, ja nästan efter att bara ha tittat på en oöppnad påse liggande i en stängd och igentejpad kartong...
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Finns glitterlack på spray från Montana. Produkten är dock 90% thinner, så det lär käka upp vanlig väggfärg...

Har du bekanta i Finland, eller annat land där det finns, så kan du be dem handla Tikkurila Taika Stardust. Klarlack med glitter för inomhusbruk på målade ytor.
 
nemlan skrev:
Finns glitterlack på spray från Montana. Produkten är dock 90% thinner, så det lär käka upp vanlig väggfärg...

Har du bekanta i Finland, eller annat land där det finns, så kan du be dem handla Tikkurila Taika Stardust. Klarlack med glitter för inomhusbruk på målade ytor.
Om dottern inte ska bo i rummet de närmaste månaderna så är det ett alternativ.

Jag skulle personligen aldrig använda aerosolburkar i ett sovrum, lukten sätter sig som attan
 
trattalask
nemlan skrev:
Finns glitterlack på spray från Montana. Produkten är dock 90% thinner, så det lär käka upp vanlig väggfärg...

Har du bekanta i Finland, eller annat land där det finns, så kan du be dem handla Tikkurila Taika Stardust. Klarlack med glitter för inomhusbruk på målade ytor.
Ah skulle kunna se om det kan vara ett alternativ. Tack för tipset.
 
trattalask
Så där ja! Då va det klart. Blev matt panellack från Nordsjö och glitter från wallmart istället för aliexpress.

Började med att plocka fram alla saker:
Burk med matt panellack från Nordsjö, glitterburkar och en färgroller på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blanda lite lagom glitter i lacken. Vad jag trodde va Lagom va nog lite mycket dock:
Blandning av glittrigt pulver och panellack i vit plastbehållare med träpinne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I med lite mer lack (dock för mycket visade det sig) :
Plasthink med blå panellack blandad med rikligt med flerfärgat glitter och en träomrörare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen innan glittring:
Lila vägg i ett hörn av ett rum innan applicering av ett lager glitterlack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen under glittring:
Hörn av ett rum med väggar målade i lila färg och täckta med glittrande ytskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En vägg med ojämnt fördelat glitter efter lackering, i ett rum med ett fönster och en värmeelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under torkning:
En hörnvägg målad i lila med ojämnt applicerat glitter, med synlig dörrkarm och golvlister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg målad med lila panellack och glitter under torkningsprocessen, ojämnt resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det va ohyggligt svårt att få det jämt! Fick rolla som en tok för att få något som liknar jämnhet. Glittret riktigt suger fast i väggen efter applicering. Ifall någon får för sig att göra något liknande. Blanda i mindre glitter och rolla fler lager. Tror(!) att väggen inte kommer fälla något nämnvärt med glitter, verkar sitta bra.

Ingen färdigbild än, fortfarande lite bubblor kvar på väggen. =)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Bra jobbat!

(Fast jag förstår uppriktigt sagt inte varför)
 
trattalask
Ibland lovar man saker utan att tänka sig för...

Dottern blev jätteledsen när vi skulle fixa till hela lillebrors rum. Vi har fixat till hela hennes rum innan hon föddes. Men det är ju mer än en livslängd sedan för en (då) 4.5-åring. Att måla lite kändes som en enkel sak så jag sa att hon fick välja vilken färg hon ville så målar vi om en vägg. Efter en stunds funderande så hade hon bestämt sig för... Regnbågsfärg! Fick även en väldigt bra förklaring på hur man gjorde egen regnbågsfärg själv. Efter lite dealande så kom vi fram till att hon nog fick välja en annan färg, regnbågen hade kanske trots allt fler färger. Hon tänkte på nytt en liten stund och kom då på lilaglittrig. Jag tänkte några sekunder och antog att detta kan inte va något nytt, klart att det finns något färdig att lösa detta med. Det fanns det åxå, på 80-talet. Men det viste inte jag. Jag sa ja, vi målar väggen lilaglittrig.

Utan att säga att du förstår så vet du nu varför. ;)
 
  • Gilla
Jumos och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.