Efter att ha fört en diskussion på tråd https://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/269164-bergvarmepump-motorskyddet-loser-ut-hela-tiden.html har jag kommit fram till att värmepumpen förmodligen har tagit slut efter alla dessa år av drift. Värmepumpen är en Thermia VillaClassic 105 12 kW och kylmedium R404a.

Beteckningar på beståndsdelar i och komponenter i kompressorsystemet:

Expansionsventil: Danfoss 068U2453 (R404a ORIF 9, 3.50 TR, 12.0 kW, utan MOP)
Torkfilter: Danfoss 023U3518, (modell 083S; andra märken kanske duger)
Tryckvakter/pressostater på tryckledning (högtryck):
- 060F6140 (26.5 NC 21.5 158V99)
- 060F6141 (29 NC 24 189V99)
Tryckvakt/pressostat på sugledning (lågtryck):
- 060F6139 (1.5 NO 3.45 159V99)

Jag gissar på att NC = normally closed, NO = normally open, och att siffran före det är tryckpunkt angivet i bar då den switchar. Antar även att det specificerade "normalläget" är det läge som pressostaten befinner sig i om trycket understiger det tryck som står angivet som tryckpunkt. Det vill säga det läge som pressostaten befinner sig i orört tillstånd, på bänken, i förpackningen etc. Hittade förresten en bok om värmepumpar och klimatanläggningar på http://www.gmpua.com/CleanRoom/HVAC/Cooling/Handbook of Air Conditioning and Refrigeration.pdf, man lär ha en stund att göra att läsa igenom denna bok som är på 1400 sidor.

Alla komponenter är hyfsat väldokumenterade på nätet förutom pressostaterna/tryckvakterna. Hittar absolut NOLL information om dessa, inte ens på Danfoss egna produkthemsida!!!

Jag antar att i samband med kompressorbyte så brukar man även byta torkfilter och expansionsventil, är det andra saker som man bör, vill eller måste byta ut?
 
Redigerat:
Jag tror jag får ändra min tolkning av beteckningarna på pressostaterna då jag tror att siffrorna har lite annan betydelse än vad jag menade på i föregående inlägg; på högtryckspressostaterna så är siffran tillvänsterom NC frånslagstryck (open) och tillhögerom tillslagstryck (closed). På lågtryckspressostaten så är tillvänsterom NO frånslagstryck och tillhögerom tillslagstryck. I bar alltså. Denna angifvelse är alltså samma på både hög- och lågtryckspressostater så jag måste ha tänkt rätt här. Jag gissar nu alltså, jag har inte kollat med någon källa.

Dock har jag fortfarande inte hittat någon information om dem. Det verkar som att Danfoss har ersatt komponenter i 060F serien med 061F. Något i 061F serien som matchar till och frånslagstryck har jag inte hittat.
 
Redigerat:
A
Självklart byter man torkfilter men det andra??? Nä!
Man kan ju självklart byta expansionsventilen då den inte kostar nått nämnvärt, bara se till att du får rätt dysa.
 
Om jag anlitar en kyltekniker och ett par månader senare så ger sig expansionsventilen där jag måste anlita honom igen så blir det extra arbetskostnader. Alla delar på värmepumpen är över 15 år gamla förutom varmvattenberedaren och diverse cirkulationspumpar.

Jag har läst att det kan vara värt att även installera en sug-gas ackumulator och en receiver, något som inte finns i befintlig installation:

Ackumulator: https://www.youtube.com/watch?v=8l4-sUv3mo0
Receiver: https://www.youtube.com/watch?v=eU608PAZRFg

Torkfilter: https://www.youtube.com/watch?v=A9d-aYwsI1M
 
A
Det finns ingen anledning att installera reciver mm på en sådan här liten anläggning, ingen alls.
Och varför skulle expansionsventilen gå sönder?
 
har en scroll kompressor ståendes, har gått max 5år troligtvis 3år
Bytte på min gamla thermia och körde några år sen började det läcka gas från några lödningar så jag bytte pump, tror att kompressorn är fyllde med nån gas för förvaring.
Kan kolla upp spec om det är intressant ?
 
Jag skulle inte vilja påstå att 12 kW är en "liten" anläggning. Den är betydligt större än en bil AC ändå har man sådana saker i en bil AC. Så vad är det då som rättfärdigar användande av Ackumulator + Receiver i en liten klimatanläggning i bilen men inte på en större värmepump? Det är inga dyra komponenter det rör sig om och de skyddar ju kompressorn. Kompressorn har alltså gett sig efter 15 års drift så nånting är det som har slitit ut den i förtid. Jag har en annan kylkompressor som har varit i kontinuerlig drift sedan mitten av 70-talet och den går än i dag utan krångel. Så så länge skall en kompressor hålla och lite till.

Jag har fått en väldigt bra prisoffert på en kylkompressor av samma modell som den gamla.
 
Redigerat:
A
Jo den är liten.
Avseende på köldmedelsmängden.
Skulle vara kul o veta vilka bilar det sitter en receiver och ackumulator i.
 
Tja, kolla här exempelvis: https://macsworldwide.wordpress.com...-of-the-receiverdrier-in-your-cars-ac-system/ eller här: https://www.yourmechanic.com/article/symptoms-of-a-bad-or-failing-ac-accumulator eller här: http://repairpal.com/air-conditioning-accumulator. Det är väl c:a 1.6 kg köldmedium om man skall tro på databladet. Bil, ac ligger väl runt 0.5-0.8 kg och uppemot 1.5 i större bilar såsom BMW och Mercedes SUV. Vissa bilmodeller med extra ac för baksätet ligger nog uppemot 1.7kg. Men det är väl R134a de kör med, inte R404a.

Jag funderar dock på att göra nånting såpass galet som att byta ut den gamla ventilen mot en elektronisk PID-reglerad ventil. Med skarpare reglering på överhettning (superheat) så kan man få effektivare utnyttjande av evaporatorytan i köldbärarsystemets plattvärmeväxlare.

Apparaterna verkar vara riktigt high-tech och väldigt säkra, men vad händer om en del vätska råkar slippa förbi evaporatorn på grund av den snäva regleringen? Det kanske inte skadar trots allt att ha en ackumulator för säkerhets skull som skyddar kompressorn.

Annars fick jag tips om att värmeväxlaren kan ha blivit igensatt och att det är det som utlöser motorskyddet. Tyckte det lät lite långsökt för om värmeväxlaren skulle vara igensatt på vattensidan så borde det väl lösa ut lågtryckslarmet (om det är köldbärarkretsens värmeväxlare som strular) eller högtrycksvakten (om det är varmvattenkretsens värmeväxlare som strular) snarare än motorskyddet. Synglaset visar inga tecken på att fukt skall ha letat sig in i köldmediekretsen (grön prick på synglaset) så jag har svårt att se att någon korrosion kan ha skett som skulle kunna ha satt igen värmeväxlarna på köldmediesidan.
 
Redigerat:
A
Det du refererar till är helt vanliga torkare till bil ac och visst de kan agera som små accar men per def är det inga accar.
Reglera hårdare kan man väl göra dock är risken att man kommer in köldmediats kritiska område o det vill man inte.
Stryper du inte alls kan du nog få vätska igenom förångaren. Men då får du ju inget annat i heller.
Jag kan heller inte varför motorskyddet skulle lösa om vx är igensatt.-långsökt är att kompressorn inte får kylning och lindningen får kortslutning alt. Överhettningsskydd internt löser och framtvingar snedbelastning.
 
g00ey skrev:
Kompressorn har alltså gett sig efter 15 års drift så nånting är det som har slitit ut den i förtid. Jag har en annan kylkompressor som har varit i kontinuerlig drift sedan mitten av 70-talet och den går än i dag utan krångel. Så så länge skall en kompressor hålla och lite till.
.
De första scrollkompressorena som kom var inte optimerade för värme enligt de som bytte i vår Thermia Villa 55 efter 10 år (garantin gällde fortfarande och inköpt 2000) utan var modifierade kylkompressorer vilket för dessa resulterade i kortare livslängd. Det märktes även på den nya som monterades att den var effektivare trots att den motsvarade den gamla. På vår byttes även torkfilter inget annat.

Som notering ska väl en bils AC enbart vara optimerad för kyla och används inte för att producera värme vilket är bergvärmepumpens syfte, vilken kanske gör skillnad i konstruktion men nu gissar jag bara.
 
Redigerat:
Det var något nytt för mig att dessa kompressorer endast är optimerade för kylanläggningar. Däremot en sak som är lite underligt med dessa är att när man läser datablad från Emerson/Copeland så är kompressorer i ZR serien framförallt anpassade för R134A och/eller R407C (det beror lite på modell). Men när man pratar med Thermia så säger de att R404A och R134A är istort sett samma kylmedium vilket är därför de använde sig av denna modell. Men deras utbyteskompressor är inte i ZR serien utan den är i ZH serien. Jag kunde inte se i datablad att denna serie är anpassad för R404A, jag såg bara R410?. Men när jag pratade med säljaren av kompressorer så var han förundrad över varför jag ville ha en ZR och inte en ZH när jag nämnde R404A.

Jag har nu gjort lite testkörningar och gjort ett försök till att mäta temperaturer på diverse stället. Jag använde mig utav en multimeter och en billig NTC-prob som jag tryckte mot utsidan av röret på diverse ställen. Jag kom fram till att tryckröret efter kompressorn hade en temperatur på c:a 56°C, efter kondensorkretsen så blev temperaturen c:a 36°C så vi har ett ΔT på c:a 20°C över kondensorn. Det är inget nämnvärt ΔT över torkfiltret så det verkar inte vara igensatt. Varmvattnet hade en temperatur på c:a 22,5°C på ingången och c:a 45°C på utgången.

När jag startade kompressorn så tittade jag lite mer noggrant på tittglaset. Det skummar där i nästan 2 minuter innan den blir helt fylld med fluid. Efter det fanns inte ett endaste spår av gasbubblor. Jag kunde inte heller se några spår av föroreningar i köldmediet.

Förresten, det är 1,8 kg köldmedium i systemet. Har även fått reda på vad det sitter för värmeväxlare. I köldbärarkretsen skall det sitta en B25x30 och i varmvattenkretsen sitter det en B25x24 plus en B10x20 i serie med varandra. Alla av fabrikatet Swep. Jag vet dock inte vad de har för prestanda, kan inte hitta några datablad för dessa från Swep, de finns inte längre i deras sortiment.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.