Hade jag haft vattenfall som elnätsägare hade jag nog gjort allt för att minska mitt elberoende...

Men för att komma tillbaka till ursprungliga frågan, ditt "problem" är att du inte har ett vattenburet värmesystem, så dina alternativ är begränsade. Det är egentligen en separat fråga (och kostnad) om du ska konvertera till vattenburet eller inte.
När du väl har vattenburet kanske berg- eller jordvärme skulle vara bättre än fjärrvärme. Själv har jag fjärrvärme och tycker det har många fördelar. Driftsäkerhet, ingen begränsning på varmvatten för att nämna några. Visst kan jag förstå att en del tycker det är ett problem att vara låst till en leverantör, men det är ju ingen skillnad från hur elnäten fungerar idag.
 
Redigerat:
Yaken skrev:
Visst kan jag förstå att en del tycker det är ett problem att vara låst till en leverantör, men det är ju ingen skillnad från hur elnäten fungerar idag.
Den stora skillnaden är att med elnätet så har du inget val, men med fjärrvärme så gör du ett aktivt val att låsa dig till en leverantör med allt det innebär. Och med den historik av fjärrvärmebolag som kommit med glädjekalkyler vid erbjudandet och sedan efter några år höjer vad de kan så skulle jag aldrig frivilligt gå i den fällan.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
frågan va väl den om de värt pengarna de kostar å byta? vi ha billigt nu med llvp och täljstenskamin så våra el räkningar när de ä riktigt kallt ligger runt 2500 ca å med vattenburen värme ka ske kommer ner några kronor men kostar de då över 100tusen å sätta in så känns de inte så lockande då de aldrig betala sig direkt.
 
Dum fråga kanske men 2500 /månad eller kvartal?
 
månaden. å de va ju förra året då de va ca -20 ett bra tag. annars ligger vi runt 1300 i snitt dessa 10 månaderna 2016. lite eller mkt vet ja inte om de ä. mitt första hus så men folk säger de billigt för va direktverkande el hus.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
patriq83 skrev:
frågan va väl den om de värt pengarna de kostar å byta? vi ha billigt nu med llvp och täljstenskamin så våra el räkningar när de ä riktigt kallt ligger runt 2500 ca å med vattenburen värme ka ske kommer ner några kronor men kostar de då över 100tusen å sätta in så känns de inte så lockande då de aldrig betala sig direkt.
Precis, det kommer troligen inte att betala sig om inte fjärrvärmeleverantören kommer med en osannolikt bra erbjudande. Fjärrvärme-värme är nästan alltid dyrare än luftvärmepumpsvärme och braskaminsvärme. Visserligen fungerar luftvärmepumpen ganska dåligt om det är riktigt kallt men braskaminen fungerar väldigt bra då det är kallt. Elda lite när det är kallt så kompenserar du för det dåliga COP-talet.
 
Om den inköpta energin är 12000kwh idag, så kommer förbrukningen att ligga på ca 20000kwh med fjärrvärme, samt konvertering, men höjer nog värdet på huset samt komforten,

Det är många som behåller lvcp trots fjärrvärme, men risken finns att man förlorar ev konverteringsbidrag om man ej värmer med fjv, men ganska långsökt dock.

Jag skulle aldrig göra det om jag måste konvertera., och ev lägga det vid tomtgräns.
 
Sedan är det driftsäkerheten här funkar fjärrvärmen klanderfritt medan E-OFF har vi anmält för förvaltning de stänger av strömmen lite då och då, och har inget lokalt reservkraftverk. Här med de bolagen jag har att välja mellan hade jag valt fjärrvärme.
 
vi bestämt oss att vi hoppa å sätta in fjärrvärme då de va helt ny varmvattenberedare när vi flyttade in å vi bor så pass billigt ändå å vi inte haft några problem med vattenfall. Å ved få vi gratis av en släkting så tro den invensteringen kommer att betala sig i längden. Å sen skönt slippa massa vattenrör i hela huset med till alla element. men tack för alla svar iaf!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.