Hej! Jag funderar på hur det funkar ang dolda fel. Vi har köpt ett hus nyligen där vi upptäckte att parkettgolven var spruckna och uppfläkta på vissa ställen. Har även sett silverfiskar på golven. Är detta ett dolt fel och ska säljaren stå för detta? Eller är det köparens ansvar att vara uppmärksam ang golven.
 
BirgitS
Jag vill inte framstå som dryg och otrevlig men är frågan allvarligt menad?
 
Ja, man kan ju undra hur något som syns helt öppet kan vara dolt...
 
De här med dolt fel har ju gått helt uppåt väggarna, hur i hela friden får man ett dåligt golv till dolt fel ? Bävar inför en ev försäljning av mitt hus om man får en köpare som skriker dolt fel för allt som inte är top notch på ett gammalt hus
 
Nu tycker jag vi får lugna ned osss lite.

Vi vet inget om omständigheterna till frågan som trådskaparen har ställt (välkommen till forumet).

Det kan ju ex. handla om golv som skadats när säljaren flyttade ut?
Fel som inte fanns vid kontraktskrivningen men som dyker upp under tiden fram till tillträde är visserligen inte dolda fel, men fel som säljaren kan vara ansvarig för.

Nu vet vi inget om bakgrunden till frågan, jag tycker man får vara lite försiktigare innan en ny medlem idiotförklaras.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Såja, var inte så hårda mot TS nu som vill lära sig mer om dolda fel..
Alla är vi nybörjare någon gång.

Men parkettgolvet är inte ett dolt fel.

Ett dolt fel är tex något som inte går att upptäcka utan att göra ett förstörande ingrepp.

Tex, ett nyrenoverat badrum har brister i tätskiktet som orsakar skada.
Felet hade inte gått att upptäcka utan att förstöra väggen/golvet = troligen ett dolt fel.

Är badrummet däremot 25 år gammalt så anses det ha uppnått sin tekniska livslängd och felet räknas knappast som dolt.

Detta var ett väldigt förenklat exempel.
I realitet så är det extremt få fel som är dolda fel.

Det finns massor skrivet i forumet om dolda fel, så sök å läs lite så lär du dig förhoppningsvis lite mer.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.