Ska precis börja sätta panel på vindsvåning. Nån som har gjort detta tidigare? Behöver lite tips på vart man ska börja och hur ni löst de snyggt runt takbjälkar? Har ni satt lister runt? Takbjälkarna felar ca 5 cm från ena till andra sidan.
Oisolerad vindsvåning med synliga takbjälkar och ångspärrfolie fäst vid väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Javisst. 130 kvm innertak. Var inte kul alls!

Började vid ena gaveln och arbetade mig mot den andra. (Från vägg till nock)
Använde tumstocken extremt mycket för att få det så exakt som möjligt.
Det blev så bra att jag tror inte jag kommer lista runt. Skall jag göra det kommer jag använda hamparep som list.
 
Ok! Satte du panelen våg lr lodrätt? Jag tänkte sätta den vågrätt. Funderar lite på om jag ska börja uppifrån lr nerifrån för att få till de så smidigt och snyggt som möjligt runt bjälkarna.
 
Den där plastningen är inte bra.
 
RoBo skrev:
Den där plastningen är inte bra.
Utveckla.
 
Jag antar att RoBo menar att där plastens skarvar inte kan klämmas skall den tejpas. Att få den tät mot bjälken är en utmaning. Jag har inget bra förslag där.
 
Jag hade lite kvar att tejpa på bilden vid skarven och runt bjälkarna men de är fixat nu. Lr tänkte du på något annat?
 
Alla skarvar skall tejpas om dom inte kan klämmas. Sedan tror jag det är fel tejp, Skall vara typ den gröna som T-embalage har, finns säkert andra fabrikat också.Samt tejpa ut på trät vid bjälkarna.
 
Redigerat:
Ok! Tejpen är såkallad åldersbeständig skarvtejp, den är sitacgodkänd och ska hålla i minst 50 år(inköpt på byggmax)
 
danne_81 skrev:
Ok! Satte du panelen våg lr lodrätt? Jag tänkte sätta den vågrätt. Funderar lite på om jag ska börja uppifrån lr nerifrån för att få till de så smidigt och snyggt som möjligt runt bjälkarna.
Lodrätt. (från vägg till nock.)
Jag hade börjat nerifrån. Då kan du "hänga" ena brädan på den under i stället för att trycka den upp mot den över.
 
haavard skrev:
Lodrätt. (från vägg till nock.)
Jag hade börjat nerifrån. Då kan du "hänga" ena brädan på den under i stället för att trycka den upp mot den över.
Hur menar du med "börja nedifrån" när du sätter panelen lodrätt?
 
Ts ville veta hur jag gjorde. Svar: Lodrätt.
Sen kom mitt råd till ts som skall ha vågrätt.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
danne_81 skrev:
Ok! Tejpen är såkallad åldersbeständig skarvtejp, den är sitacgodkänd och ska hålla i minst 50 år(inköpt på byggmax)
Men har du inte märkt hur dåligt klister den har. Ingen seriös byggare använder sådan tejp längre.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.