Hej, jag behöver hjälp!
Jag håller på att renovera mitt kök och tidigare så har ventilationen gått från väggen i ett rör ut till ett don/lock som satt monterat på en överlist som var över dom gamla överskåpen.

Nu ska jag inte ha överskåp utan bara ha helkaklat hela vägen från bänkskiva till tak. Detta betyder att jag nu vill ha ett don/lock som sitter intill väggen istället. Men när jag rev bort röret så är det ett hårdare metallrör som sticker ut en bit.

Hur går jag vidare med detta? (Se bild)


Ett metallrör som sticker ut ur väggen där överskåpen tidigare satt i ett renoverat kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såga av det så nära väggen som det går och sedan tryck på ett frånluftsdon i rätt dimension. Inställningen på frånluftsdonet måste anpassas till det luftflöde som det ska vara. Eventuellt får man kalla på ventilationstekniker eller hyra mätutrustning för att få det uppmätt.
 
  • Gilla
Josefine Nytomt
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som du har en skarvnippel precis i väggen och då blir det nog inte bra att kapa. Den kanske går att få loss om du pillar bort lite tätningsmassa och kapar bort nit/skruv med lämpligt verktyg. Fast det kan bli tråkigt om kanalen innanför inte är ordentligt fäst eller är åtkomlig från andra sidan.
 
  • Gilla
Josefine Nytomt
  • Laddar…
Ja, googlade bilder nu på skarvnippel och det som sitter i väggen ser ut att vara en sådan. Den är väldigt hård och jag tror det blir svårt att kapa den.
Men finns det några risker med att pilla ut den? Och om jag får bort den, vad blir då nästa steg?
Många frågor men detta är helt nytt för mig och jag vill gärna lära mig istället för att låta någon annan göra det :)
 
  • Gilla
Johanox1
  • Laddar…
Kan nog vara en inmurad böj.
Enklaste är att ta en plåtsax och klippa av kanalen så nära väggen du kan.
Blir det kvar någon cm så klipper du snitt in till väggen och slår ut flikarna med hammare.

Sen kan du montera typ detta don: https://www.ventilation.se/franluftsventil-vef-125-plast/p-2673.htm
Går med lite vilja att få dit även om det är inuti en nippel/böj
 
  • Gilla
Josefine Nytomt
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Då får jag få tag på en plåtsax och hugga in. :)
 
Om du tar ett kort som är närmare mynningen så att det går att se om det är en nippel eller rörböj så är det lättare att föreslå rätt åtgärd.

Ventilationen ligger på fastighetsägarens ansvar, så om det är en BRF så måste du ha tillstånd från styrelsen att ändra på ventilationen.
 
Ersatt skarvnippel i hål på vit yta efter att den gamla tagits bort med tång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fixade det! Tack för all hjälp. Jag tog en tång och bröt bort skarvnippeln och så satte jag dit den gamal skavnippeln som satt på överskåpen innan :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Tack! :)
Tyvärr har donet lyckats åka med till tippen så det blir till att köpa ett nytt och få någon som justerar den.

Ahh, man lär sig nya saker varje dag. :)

Tack för tipsen!
 
Josefine Nytomt skrev:
Tack! :)
Tyvärr har donet lyckats åka med till tippen så det blir till att köpa ett nytt och få någon som justerar den.

Ahh, man lär sig nya saker varje dag. :)

Tack för tipsen!
Snyggt, ja, om du ska vara korrekt så ska det injusteras av behörig men du behöver nog inte drabbas av panik.
Sätt dit ett nytt don och justera ungefär med den öppning som den andra hade.
Huset rasar ju inte för att ett don har försvunnit eller blivit något feljusterat.
Du kan gott vänta till nästa OVK besiktning och då be om en kontroll av inställningen.
Bor du i egen villa så finns det inga lagliga krav att utföra OVK förutom när villan är nybyggd innan inflyttning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.