Snailman
Har i nuvarande hus luftburen värme med återcirkulation, detta system är numera förbjudet i nya hus.... (återcirkulationen är lite förbättrad genom ett elektrofilter)
En av nackdelarna är att det är väldigt torr luft.


För nya huset: (har tänkt ha bergvärme med frikyla)

1. Frånluften blir som vanligt utluft från badrum, kök och förråd.
Frånluftens energiinnehåll kan återvinnas med antingen ftx system med motströmsvärmeväxlare eller en frånluftsmodul som tex Nibe FLM30

2. Tilluft alt 1 - ventiler i sovrumsväggen (borde ej bli torr luft, men kanske kommer pollen in (är pollenallergiker), kan bli dragigt oxå
2. Tilluft alt 2 - tilluft genom kanaler via ett ftx system med motströmsvärmeväxlare
Om tilluften kommer från ett centralt ställe kan den enkelt filtreras och förses med elektrofilter som ELFI kanalfilter 400-K

Frikylan har jag tänkt ha fläktkonvektrorer till och om jag skaffar ftx system kan jag ha ett kylbatteri även på den tilluft som kommer via denna.

Jag vill ju inte ha in pollen och jag vill inte ha långa kanaler som samlar damm, och jag vill inte ha torr luft, men det verkar som jag får göra en kompromiss...

jag antar att ventiler i väggarna är billiga och kan stängas till, så dem skulle jag kunna montera även om jag skaffar ett ftx system, ftx systemen brukar vara möjliga att kringå med en sommarinsats eller en ventil,och då blir det som om man inte hade ett ftx system.

Någon som har erfarenheter eller ideer om detta?






 
Vi byggde nytt för ett par år sedan, har flyttat sedan dess.
I det nya huset är det friskluftsventiler och frånluftsvärmepump, sus och brus från ventilerna när det blåser, det drog kallt ibland, det kommer in för mycket luft på "vindsidan" och för lite på "läsidan" om man inte ändrade ventilerna.
Det hus vi bor i nu har FTX (rexovent från -80). Låter lite från till- och frånluftventilerna, men det finns inga ljuddämpare så det räknar jag med skall minska eller tom försvinna till våren när jag installerar ljuddämparna.

Min röst faller på FTX, och som sista alternativ FLVP med friskluftsventiler av typen fresh90.
mvh
greenbay
 
Snailman
Vet ni vad ni har för relativ fuktighet nu, med ftx system?
Vilket ftx system har ni?
 
Fukthalten i luften kan enkelt justeras:
Kall luft som finns utomhus kan bära mindre fukt än varmluft.
Normalt sett tillförs mycket fukt av det vi gör hemma, duschar lagar mat etc.
I ett luftvärmesystem behövs ofta större mängder luft än vad som krävs för ventilationen. Det går åt mer luft till att flytta ut värmen.
Vad som kan hända med ett vanligt FTX system under en riktig kall period är att den då mycket torra uteluften som tas in inte hinner bli befuktad under tiden som den är inomhus - detta kan upplevas som torr luft. Att sänka luftflödet under extremt kalla perioder brukar lösa problemet (behovsstyrning).
När det gäller smuts i kanalerna behöver du inte vara orolig så länge du sköter filteren. De säkerställer att det inte kommer in skit i kanalerna. När det gäller frånluftskanalerna går det inte att på ett enkelt sätt undvika smuts det är därför en motströmsväxlare är "säkrare" än en roterande värmeväxlare.
Välj ett aggregat som är dokumenterat av oberoende "institut" typ SP. Välj ett aggregat med automatisk bypass - detta för att det skall bli enkelt för dig.
Då kan du också få återvinning av kylan.
Att ta hål i väggar eller fönster för att ta in kall luft i ett nytt välisolerat hus verkar ju rent stenålders. Vi isolerar mer och skaffar bättre förnster för att komfort och energianvändning skall bli bättre. Det är som bekant viktigt med tätsklickt i väggar etc men vad händer med dem när hackspetten kommer dit och sätter in en massa ventiler?
 
Snailman
Ok, jag har ju ftx med återcirkulation idag och det är ganska torr luft 50% är det idag, det får nog bli ftx system då, hur fungerar återvinning av kyla?
 
"hur fungerar återvinning av kyla?"

Med en roterande växlare så slår man av denna på natten och kyler ned huset med kall nattluft. Sedan kör man växlaren på dagen.
 
Snailman
Ok då låter det som att jag vill ha en med automatik motströms, roterande vill jag inte ha, men de som man måste byta insatsen på är ju inte lämpliga, det kan man ju inte göra 2 ggr per dygn... :surprised:


 
Finns det något agregat som monteras på vinden för bostad på ca 150-160kvm.
Vad är nakdelen med ett agregat på vinden.

Någon som vet något om Fresh produkter?

www.fresh.se

Jag tänkte ha en braskamin, är det då inte lämpligt att ha frånluft i vardagsrummet (värmespridning)? kan man ha både tilluft och frånluft i samma rum?
 
  • a154_plan_stor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte roterande växlare???

Jag skulle nog välja ett heru med vattenburet värmebatteri och kylbatteri.
 
Snailman
Overlander skrev:
Varför inte roterande växlare???

Jag skulle nog välja ett heru med vattenburet värmebatteri och kylbatteri.
Jag är allergiker, och med ett roterande finns det ju en viss risk att in/utluft blandas...
 
Acticons Easy-vent tycker jag ger ett bra klimat och ett bra flöde tillsammans med en värmepump typ IVT 490. Dessutom finns det filter i dom samt den stora fördelen att luften tas in bakom radiatorn, det gör att det är rumstempererad luft som kommer in i rummet, mindre värme från radiatorn och mindre kall luft från donen.

http://www.acticon.se/produkter/index.htm
 
Montera in ett extra filter typ f7 och ett electrofilter efter växlaren så är det problemet löst.
 
Snailman
Ja det är rejäla grejer det också men du måste själv ändra mellan sommar vinterdift.
Lite bökiga att byta filter på och dessutom sämmre filter än heu.
 
Snailman
'Bypass/sommarförbigång RT 250S är utrustat med automatisk bypass som standard. Via manöverpanelen anger du själv vid vilken temperatur du vill att bypassen skall
träda i funktion.'

Det här tyder väl på att man inte behöver ändra manuellt?
(jag vet ju inte exakt var temperaturen mäts)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.