Hej

Vi köpte ett Hjältevadshus som vi flyttade in i för ca 2 år sedan. Innan vi flyttade in så lade vi själva in ett 14 mms ekparkettgolv på nedervåningen. Efter ett tag märkte vi dock att golvet sviktade en hel del på vissa ställen. Hustillverkaren konstaterade då att det hade blivit något fel i konstruktionen med undergolvet vilket gjorde att golvet lutade på flera ställen. De skickade då ut snickare till oss som tog upp hela golvet och spacklade/slipade undergolvet. Därefter la de tillbaka vårt golv. Redan första dagen märkte jag att golvet nu var mjukt när man gick på det. Anledningen till detta är att snickarna bytt ut vår underlagsfoam på 1,6 mm till en dubbelt så tjock foam (3 mm). Naturligtvis gjorde de detta för att ta bort ojämnheter...

Idag har vi nu ett golv som förvisso är rakt men som är "svampigt" att gå på samt att det knakar/knastrar en hel del. Detta beror, enligt mig, på att foamen komprimeras när man kliver på golvet vilket får klickskarvarna att röra på sig. Dessutom tror jag att klickskarvarna är lite slitna efter att man har lagt golvet 2 ggr.

När jag påpekar detta för Hjältevadshus så är de oförstående och menar att foamen är godkänd att användas och de vill inte göra några åtgärder. Jag vill att de tar upp golvet, igen, och byter foamen mot en tunnare samt limmar klickskarvarna för att undvika knak/knaster.

Hur tycker ni att man ska gå vidare?

Lyfter tråden...

Att limma tror jag inte man gör med klickskarvar.

OM golvet tas upp så vore det väl lämpligt att mäta golvets jämnhet, finns föreskrifter från parkett tillverkaren för hur stora ojämnheter det får vara.

I andra trådar om Hjältevafshus, har jag för mig att jag läst om någon sorts justerbara "domkrafter" i krypgrunden som man tydligen skall justera ibland. Märkligt tycker jag.

allting låter ju väldigt märkligt.......hur i hela friden skulle golvet i ett prefab hus bli så krokigt att man försöker åtgärda det genom att slipa nånting? vad kan man ju fråga? Golvspånet? Är det nåt som är snett och konstigt så måste det ju vara nåt väldigt primärt som är tokigt. Det är ju ändå inget timmerhus från 1800 talet.

"Serviceavdelningen" på Hjältevadshus tror att problemet beror på att man i konstruktionen under golvspånet använt 22 mm spånskiva istället för 18 mm. Som jag tolkade det så ligger det spånskiva under skarvarna för golvspånet. Hur som helst så slipade man ner skarvarna på golvspånet som var för höga och spacklade upp där det behövdes.

Är det ok att de, på eget initiativ, byter foam till en modell som är betydligt tjockare? Jag vill ha ett golv som är stumt och tyst när man går på det och så är inte fallet med denna tjocka foam...

Skulle det funkar om man man tar upp hela golvet och hellimmar det? Eftersom det går att slipa och vi är nöjda med utseendet på golvet så gör det inget för oss om man "låser" fast golvet.

T
Hej!

Hur löste det sig för dig?

Kunde du välja att köpet eget golv och låta hjältevadshus lägga in det åt dig? Vi funderar nämligen på det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.