Nej, bara köksfläkt, och kamin. Så en fläkt där och inte bara från skorsten? På ovanvåningen dusch.
Ingen i källaren (tvättstuga, bastu, dusch) men använder nu luftavfuktare vid behov. Tänkte ta hål genom murstock eller yttervägg.
Sen blir frågan om och hur det behöver kopplas på vinden. Ventilation
 
Fläkt ska sitta i varje badrum/wc/tvättstuga så klart. Är det kallvind eller inredd vind?
 
Just nu kallvind, men ska isoleras och inredas, men ventilationen (schaktet) måste tas omhand först. Kommer dock främst ha det under sommarhalvåret som sovutrymme, i alla fall närmaste åren.
 
Mitt bästa råd är att installera ett FTX-system nu när du ändå håller på, lite smådyrt men bästa lösningen på marknaden. Annars en bra fläkt som kan ta hela systemets frånluft.
 
Jag har funderat på det, men det är inget jag skulle ge mig på själv och då blir det rätt dyrt. Å andra sidan är jag rätt nöjd med den "obefintliga" ventilationen, bara det att schaktet måste bort. Ska se om jag kan hitta en fläkt som passar. Får ingen ro .
 
Om du jämför olika hus med olika ventilationslösningar lär du inte vara lika nöjd längre tyvärr...
 
Förmodligen inte. Men annat går före än att installera ftx för 100k. Sen får det inte bli för bra med huset, älskar huset men hjälper inte när jag ogillar staden. Har aldrig carit i ett ftx, bäst att undvika då ��
 
Nu har jag fått bort schaktet på vinden. Två kanaler med eternitskivor invändigt, fastspikade i plankor. Fick även bort allt annat. Den stora kanalerna kunde lätt plockas isär utan att ha sönder något.

Jag ringde en vent-firma som tyckte att jag kunde ha frånluft från sovrummen, men det säger emot allt jag har läst. När jag köpte huset sa besiktningsmannen att jag skulle ha ventilerna öppna, så det blir lätt snurrigt!
 
Du måste ha missuppfattat ventfirman. Ingen inom branschen skulle gett ett sånt besked när ventilationen ska moderniseras. Förr, sattes ventiler i alla rum som vette mot murstocken vilket var ett rejält slöseri med värmen. Idag när alla våtutrymmen belastas på ett helt annat sätt än förr ser man till att koncentrera utsuget dit i första hand.
 
Jag trodde också att jag missuppfattade, men frågade flera gånger. Det var iofs en försäljare av ventilationsprylar. Jag kommer i alla fall att ersätta med spiro och ha en badrumsfläkt, och bomma igen alla ventiler i murstock och andra kanaler. Till och med köket har en ventil till murstocken..
 
Köket kan iofs vara ok. kolla bara att den fortfarande suger ut luft även när du har köksfläkten igång.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Med ett enkelt papperstest suger den ut (frånluft), men med köksfläkten igång blåser den in luft (tilluft). Så det skapas ett för stort undertryck så ventilen borde vara avstängd när fläkten är igång?

Nästa problem är attdet jag måste riva golvet för att komma åt att skarva nytt spiro till befintlig spirosnutt. Då borde det vara lättast att bara byta ut den, men den sitter för hårt. Dumt att då behöva riva taket �� tips på hur jag lättast gör det? Känner mig ganska värdelös nu ��

Ventilationsrör i taket med synlig spirotub och isolering, problem med undertryck nämnt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.