Råkade ut för en otrevlig sak igår, vår VVS-entreprenör ringde eftersom han skulle sätta igång med sitt arbete i vårt nybygge med slutbesiktning om 1 vecka.

Han upptäckte då när han skulle sätta in fjärrvärmeväxlaren att ingen fjärrvärme fanns indragen till huset. Han sa att det var mitt ansvar att beställa framgrävningen av detta och så är säkert fallet, jag har inte haft en tanke på att jag behövde beställa ingrävning av det.

I vårt tomtköp angav kommunen att fjärrvärme ingår i tomten, huset är förberett för fjärrvärme och inkopplingar ingår från tomtgräns till hus. Alltså trodde jag att allt skulle kopplas och att fjärrvärmen var ute vid vägen och kunde dras till huset av entreprenörerna eftersom ingen nämnt detta tidigare?

De har byggt en kulvert till fjärrvärmen men alltså måste elbolaget nu dit med egen grävare, gräva upp allt och koppla på huset.

Fick tag på en fantastiskt trevlig och bra medarbetare hos elbolaget som tog tag i saken och löste det så att de ska komma dit och koppla in allt, dock ca en vecka efter slutbesiktningen (men det kunde ju blivit mycket värre).

Men nu är ju såklart entreprenörerna lite putt att det inte är inkopplat och alla inte kan göra sitt, jag hade ingen aning och tänkte fråga er andra som byggt nytt hus hur ni fått reda på att ni skall beställa själva ingrävningen av värme om det framstår som att värmen ingår och är förberedd vid tomten och entreprenören ska sätta växlare och koppla in allt? Hussäljare har inte heller nämnt något om att man bör beställa själva grävningen i tid.
 
Jag har ingen aning om hur de brukar gå till. Men för mig låter det lite märkligt. För mig låter det som ett arbete som måste samordnas med den som installerar värmeväxlaren, dvs. VVS entreprenören. och då borde det vara upp till VVS att beställa, eller iallafall berätta till vilket datum det bör beställas.
 
H hempularen skrev:
Jag har ingen aning om hur de brukar gå till. Men för mig låter det lite märkligt. För mig låter det som ett arbete som måste samordnas med den som installerar värmeväxlaren, dvs. VVS entreprenören. och då borde det vara upp till VVS att beställa, eller iallafall berätta till vilket datum det bör beställas.
Lite gammal tråd, men jobbat inom branschen länge så tänkte att om någon mer undrar så kan jag förklara hur det går till.

Du som fastighetsägare beställer din fjärrvärme och talar om ungefär när du behöver ha din värme.
Sen ser värmebolaget till att man gör en avstickare på stamledningen så att det blir en servisledning in till din fastighet.
Där fungerar det ungefär som med elen, värmebolaget äger ledning fram till ventilerna inne i ditt hus. Så när det sitter på plats så kan vvs-montören göra inkopplingen av växlaren i princip när som helst, eftersom att du har ventiler precis där kulverten kommer in i fastigheten.
När vvs-montören är klar med inkopplingen så ringer han till värmebolaget och så kommer dom ut och öppnar sina ventiler och sen har du värme.

Vill man slippa håltagning i fasaden och någon form av väderskydd, vi tillverkade huvar i plåt, så bör man gjuta in en intagsböj eller ett skyddsrör där man kan dra in kulverten i plattan. Vilket man gör beror på vilken typ av kulvert som ska användas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.