Enligt Isovers instruktion för fasadskiva ska det monteras ett "bleck" som ska skydda syllen.

Har pratat med några snickare om detta utan att de har hört talas om det.
Hur viktigt är "vattenavledningen" som Isover kallar den?

Lägger in en bild vad på Isover menar.

Mvh

Isover.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lyfter denna fråga... nån som vet?
 
Paroc säger samma.

Citat "Eventuellt vatten som läcker in bakom
fasadbeklädnaden skall avledas genom att en
plåt, membran eller likvärdigt monteras över
fönster, dörrar och vid sockel. Klimatskivan TM
avslutas cirka10 mm ovan plåten."
 
Så stor mängd ska väl inte komma in och kommer det endast lite vatten lär det stoppa upp vid spik läkten antar jag.
 
Kanske lite overkill, men kostar inte många kronor i sammanhanget gissar jag.
 
Jag ser det som ett vanligt fönsterbleck, det är svårt att montera på fasadskivan.
 
Det är ett vanligt fönsterbleck, och den ska inte monteras på fasadskivan utan på husets stomme. Har man gips på stommen sätter man den under/bakom gipsen. Dvs före man monterat gipset.
 
Är inte fasadskivan gjord för att monteras utan vindskyddspapp/duk?
Kanske också ok att inte ha ngn luftspalt mellan fasad och skiva?
Då kommer inträngande vatten att gå in i skivan och följa den, nedåt. (En träfasad är aldrig vind- och/el vattentät.)
Då är det i allra högsta grad motiverat att skydda syllen mot sådant vatten/fukt, och med en plåt dels skydda syllen och dels leda ut vattnet.
 
Det skall finnas luftspalt. Skivorna är väldigt täta och inträngande vatten utifrån från en normal fasad kan jag inte tänka mig är några problem.
Så länge fasaden är korrekt konstruerad och underhålls så skulle jag vilja säga att blecket inte tillför något(snarare tillför det en risk för kondens).

Förmodligen kommer huset någon gång att få vatten i väggen någonstans och då gör det nytta, men inte så länge allt fungerar som tänkt.

Beroende på konstruktion hade jag själv valt om det skall monteras eller ej.

Jag är bara lekman och jag rekommenderar dig att ringa Isover och diskutera frågan med dem. Jag har haft kontakt med dem vid ett par tillfällen och fått bra respons.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.