Hej

Jag har köpt mig en kamin som ska installeras när nu k-rauta har tänkt få hem den (skulle ta 2 veckor har tagit 2 månader)

Kaminen jag ska installera är denna
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/värme-och-kyla/kaminer/kamin-westfire-loren-täljsten

Jag har bestämt mig var jag ska ha kaminen men nu börjar jag fundera på hur och om mitt ventilationssystem är något jag bör ha med i beräkningen när jag väljer plats för kaminen (förutom då att inte köra skorstenen genom någon ventilationstrumma) :D

Jag har ett Ventilationssystem som heter Heru 75 från början va 00 talet, här är en länk till en nyare modell
http://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/1315-ostberg-heru-75-s-2.html

Kan tillägga att det är en 1 plans villa jag ska installera kaminen i.


Alla tips mottages tacksamt.
 
Eftersom du har FTX-system så bör kaminen ha röranslutning för friskluftsintag.

Innan du ens börjar installationen så behöver du antagligen bygganmälan/bygglov och få ett startbesked.
Efter utförd installation så ska skorstensfejaren besikta installationen och skicka in papper till kommunen.
Sedan får ni ett slutbesked, därefter kan ni tända första pinnen.
 
Hmm... försökt googla på kaminen och det verkar inte som att den har stöd för friskluftintag. Med mekanisk tilluft som är fallet med FTX så är risken stor att du alltid kommer behöva ha ett fönster på glänt när du eldar. Vissa tycker detta är OK men räkna med att inte kunna ha blommor i det fönstret :)

Mitt tips är att försöka avbeställa kaminen och satsa på en som har friskluftintag.

När man pratar med säljarna på våra byggvaruhus, typ K-rauta och Bauhaus, så brukar de säga att friskluftsintag inte behövs trots att man har FTX, dvs ett "tätt hus". Men att de säger så beror nog snarare på att de säljer billiga kamintyper som inte har friskluftsintag (anm; de säljer givetvis även kaminer som har friskluftsintag).

Be en kamininstallatör, typ Elda, komma hem och ge förslag, de brukar göra grattis hembesök. Prata även med sotarmästaren i ditt område. Dessa kan berätta hur du skall placera kaminen så att det går att dra en skorsten och om du behöver gnistskydd eller brandskyddsskiva m.m.

Det är en hel del som behöver bli rätt för att sotaren skall godkänna installationen.
 
Själva installationen är nog inga problem då jag har en svåger som är duktig på detta.
 
Redigerat:
Är det enda jag behöver oroa mig om att ha en kamin med utgång för till luft?

Behöver jag ta hänsyn till om rummet jag ska ha kaminen i får till eller från luft från ventilationen?

Jag undrar också om man kan koppla kaminen till ventilationen på något vettigt sätt för att sprida värmen bättre.
 
Frånluft har man bara i "dåliga" rum, bad, toa, tvättstuga, förråd, kök, klädkammare mfl.
Tilluft har man i vistelserum som sovrum, vardagsrum, gillestuga, kontor mfl.

Kamin har man oftast i vardagsrum, gillestuga.
 
Glömde tillägga att jag vet inte om mitt hus är nog "tätt" för att kräva extra tilluft.
Det är ett prefab hus från -80
 
Det hade varit ännu värre om du hade haft enbart frånluft.Det är främst i tändögonblicket som undertryck kan spöka till det och de flesta brukar, trots att de har uteluftanslutning, ha luckan lite på glänt vilket gör inrykningsproblemet ännu värre. Startar du inte köksfläkten just när du ska tända så kommer det att fungera bra.
 
Jag har bestämt mig för att dra till extern till luft.

Var bör jag dra detta ifrån? Räcker det med att jag tar det från vinden?

Jag har tänkt placera kaminen mot en mellan vägg i huset kan jag bara dra röret inuti mellanväggen och upp på vinden?
 
Redigerat:
Jag har sett en installation med ventilationsrör anslutna till en eldstad för att sprida värmen i huset, men jag har inte sett det i butik. Det krävs ganska stora luftflöden för att flytta nämnvärda mängder värme mellan olika delar av huset. Det lär inte vara något som man enkelt kombinerar med befintlig ventilation.

Finns det uttag för extern tilluft på kaminen eller skall du byta? Det brukar nog dras utifrån snarare än från vinden. Du kan ju börja med att installera kaminen utan separat tilluft och se om det fungerar. För det mesta går det utmärkt utan separat tilluft. Kaminen kräver ganska lite luft jämfört med vad ventilationen drar ut och det är förmodligen inte helt enkelt att gömma ett tjockt spirorör från kaminen till ytterväggen på ett snyggt sätt.
 
vi har ftx,
när sotaren kontrollerade våran nyinstallerade kamin kontrollerade han så att kaminen fick tillräckligt med luft (han eldade, satte på köksfläkten och mätte sedan i kaminen med ett verktyg genom dörren).
om han inte tycker att tilluften räcker kanske han inte godkänner den ? ring o kolla.
du behöver kondensisolerar tilluften, det borde nog gå att ta luft från vinden, jag drog mitt i källaren med 100 spiro rör, totalt ca 4-6 meter
 
Jag bytte kamin.

Jag beställde kaminen från krauta i augusti men när dom inte lyckats leverera efter 2.5 månad så beställde jag en annan
 
Kaminen som jag valt har luftanslutningen underifrån.

Hur drar man det smidigast när man har huset byggt på en platta
 
Silly Bear skrev:
Kaminen som jag valt har luftanslutningen underifrån.

Hur drar man det smidigast när man har huset byggt på en platta
Känns väl ok att kaminen har friskluftsintaget underifrån.
Friskluften tas med fördel utifrån, jag personligen skulle inte ta den från någon annan del avhuset.
Du kan titta på skorstenar med friskluftstillförsel som t ex Premodul "Tilluftsskorsten - Skorsten med inbyggd tilluftskanal".


Tjing,
Femtum
 
Hur bör jag isolera till lufts röret som går i innerväggen mot kondens?

Duger biltemas rörisolering+fogskum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.