D09
Svep över huset / källare / skorsten etc med värmekamera. Lär bli tydligt med sprickor efteråt isåfall
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
D09
Beroende på hur huset och inredning ser ut så kanske man kan montera en daschcam på viktiga ytor

Får man en videosekvens från smällen etc
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Är de nära ditt borrhål och spränger hade ja informerat Sprängaren om de, borde ligga med i riskanalysen, men man vet aldrig. Vi förstärkte runt borrhålet sist ja var i närheten av ett bergvärmehål, annan lösning är att slitz borra.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hur förstärker man runt borrhålet? Betong?

Läste i tråden han som vill bygga ett garage i berget och där pratades det också om slits-borrning. Är det när hålen "går i varandra" ?

Ska prata med VA-chefen igen, sist mumlade han mest om hur förbannat dyrt det här projektet var och att det inte gick ihop sig på långa vägar. Jag sade lite lakoniskt att då har han nog inte ens räknat med kostnaderna för att reparera huset.... :p
 
Du borrar och sätter bult, gjuter i armeringsjärn.

Slitzborra så "skär" man av berget, så hålet går i varandra, man borrar först en tätsöm, sen kör man en upprymmarkrona, detta är dyrt ;)

Vilken firma är de som har jobbet ?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vet inte, det har varit rätt skralt med information från kommunen sedan projektledaren sa upp sig och började i en annan kommun. Nu är jag inte så lessen för det, för att lyssna på argument och bemöta dem kändes inte som dennes främsta kompetens. Men vi fick bra information iaf.

Tänkte jag skulle begära ut det vinnande anbudet och kolla lite, antar att sprängfirman är UE till någon schaktfirma. Och det gör väl inte saken lättare om det skulle uppstå problem. Då är det ju en part till som kan dribbla med en.
 
Uppdatering:

I veckan kommer de gissningsvis skjuta första salvorna i närheten. Borrhålen är borrade i ett mönster om ca 1x1 meter på en sträcka om 10-15 meter. Det har pratats om "försiktig sprängning", är det borrat tätt nog för detta? Metron pratade om att de skulle sätta två mätare i och med att huset har delad grundläggning, men det sitter bara en och denna är i hörnet närmast sprängområdet och är då på den del av huset som står på berg?!
 
Det finns ingen gemensam överenskommelse om vad försiktig sprängning är. Däremot kan man säga några generella metoder för att vara försiktig är:
1. Fler borrhål men med mindre diameter.
2. Kortare borrhål (främst vid tunneldrivning).
3. Användning av elektroniska sprängkapslar.

Annars gäller som alltid att ha en väl uttänkt tändplan. Korrekt borrade hål. Anpassning specifikt för platsen.
 
Tack för svar :). Jo, det är klart att det är relativt, men generellt sett - är 1 meters borrhålsavstånd att anse som försiktigt? Det står 0,9 vid vissa av hålen om jag minns rätt.

Metron var och monterade en mätare till, de verkade noggranna och sa att de skulle följa upp mätvärdena när sprängningen påbörjas och eventuellt komma och flytta mätarna så att de får mätvärden från de olika grundläggningarna. Tydligen kunde man se på frekvensen om den satt på berg eller inte. Lite häftigt :).
 
Ta bilder innan sprängningarna runt dörrar och fönster och lite "känsliga" ställen
Jag har varit i kontakt med besiktningsföretag inom jobbet och de har oftast en förmåga att försköna resultatet, de är ju ändå beställda av sprängaren.

Sist hamnade jag i dispyt med ett av de större besiktningsbolagen och påbörjade en stämningsansökan på ett antal miljoner (allt reddes ut innan jag hann få igång det till rättsväsendet)
Bland annat påpekade jag en spricka i fasad som gick från sockel till takfot på ett hus med 4 våningar
De hävdade hela tiden att det var sättningsskador, men jag har svårt att tro att ett 120år gammalt hus får plötsliga sättningsskador precis i anslutning till sprängningsarbetena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.