Som sagt var, bygg enligt reglerna, ställ en vattenkokare och en brödrost på en bänk.
Koka tevatten i vattenkokaren, samtidigt med ett par ägg (det går, jag vet :) ).
Och stek ett par blodpuddingskivor i brödrosten, som fattiga studenter har gjort i alla tider.

Eller gör som du vill i smyg.

Hallå kommuner, vill ni ha plats för fler innevånare eller :x
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Men vad exakt står i DP som skulle förbjuda spis?
 
Du kan väl inreda som du vill och sätta in häll och inbyggnadsugn i efterhand . Skippa att rita in det då du söker bygglov . Du måste väl få ändra dig i efterhand utan bygglov då en spis inte kräver bygglov . Helt otroligt vad vissa paragrafryttare på kommunen kan hitta på
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Jisses, ja det är ju inte konstigt att det råder bostadsbrist i landet och att våra stackars studenter får en bostad först när de är klara med sin utbildning.

Det finns ett antal kommuner som mer eller mindre har förklarat krig mot dessa Attefallshus och gjort det i princip omöjligt att bygga dem med hänvisning till bla. kulturskyddsområden etc. Gissningsvis beror detta på att de känner sig överkörda av regeringen och inte längre själva är herre över sin byråkrati.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Här det många som inte fattar vad pbl och detaljplaner är. Ändå är det NI som röstat fram politikerna som bestämt reglerna.
Det är ganska vanligt att det bara får finnas en bostad/tomt. Det för att områdena skall vara trevliga att bo i. (Den som vill ha kåkstadskänsla kan flytta till Sydafrika.) I befintliga områden är det kanske inte kapacitet för mer avloppsvatten - det är ju dock inget problem i framtidiga bostadsområden.

Om en gäststuga får ha bad men inte kök (eller kök men inget bad) medför det att det bara är medlemmar av familjen som kan bo där. Typ en 17-åring. Blir den en fullvärdig bostad kan det hyras ut till vem som helst.

Det om att många kommuner försöker stoppa Attefallshus är bara en myt. Det var en viss motstånd i början pga dålig information när den nya lagen kom, men nu vet ju alla vad som gäller och då accepteras de på samma sett som allt annat i lagen.
 
  • Gilla
OlofJK och 4 till
  • Laddar…
haavard skrev:
...
Om en gäststuga får ha bad men inte kök (eller kök men inget bad) medför det att det bara är medlemmar av familjen som kan bo där. Typ en 17-åring. Blir den en fullvärdig bostad kan det hyras ut till vem som helst.
...
Nu är du väl lite väl trångsynt?

En 17-årig buspojke skall alltså ha större legal rätt till en bostad än en 30-årig Örebroare?
"Vem som helst"? Det bestämmer väl ändå uthyraren/fastighetsägaren?
 
haavard skrev:
Här det många som inte fattar vad pbl och detaljplaner är. Ändå är det NI som röstat fram politikerna som bestämt reglerna.
Jo, fast riktigt så direkt är ju inte demokratin :)
 
KnockOnWood skrev:
Nu är du väl lite väl trångsynt?

En 17-årig buspojke skall alltså ha större legal rätt till en bostad än en 30-årig Örebroare?
"Vem som helst"? Det bestämmer väl ändå uthyraren/fastighetsägaren?
När 17-åringen vill flytta hemifrån - eller föräldrarna börjar tröttna på honom är gäststugan ett alternativ till att skaffa ett helt eget boende. (Örebroarn får då möjlighet att bo i den lägenheten 17-åringen annars skulle haft.)
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
I Detaljplanen står helt enkelt "Komplementbyggnad får inte innehålla bostad".

Det finns gott om plats. De flesta tomter är på flera tusen kvm. Våran tomt är på ca 1900 kvm. Det tillåts inte styckning av mindre än 1500 kvm.

Påverkan på avloppsdimensioneringen kan jag i princip köpa, men det finns samtidigt ingen kontroll på hur många personer som bor i varje hus. Det kan vara allt ifrån 2 till över 10 pers i ett hushåll. Där finns ju inga begränsningar. Du tillåts hyra ut rum i din bostad med inte bygga en Attefallshus.
 
KnockOnWood skrev:
Hallå kommuner, vill ni ha plats för fler innevånare eller :x
Kommuner vill ha fler innevånare som har råd med en riktig bostad. Kåkstäder där folk bor i Attefallare och lagar sin mat med vattenkokare är knappast så attraktivt för de flesta kommuner.
 
ZipLock skrev:
Kommuner vill ha fler innevånare som har råd med en riktig bostad. Kåkstäder där folk bor i Attefallare och lagar sin mat med vattenkokare är knappast så attraktivt för de flesta kommuner.
Vad var själva tanken med Attefallare? Att skapa fler enkla bostäder har jag för mig. Bland annat till ungdomar som inte kan låna 2 milj till en lägenhet.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Jo men här i tråden ser vi två OLIKA problem för TS.

Han får inte bygga attefallshus, eftersom området har en kulturklassning. Det har inget med antal hushåll, eller belastning på sammhällsfunktioner att göra, utan de regeln finns för att man i kulturhistoriskt intressanta områden vill kunna ha lite kontroll på vad som byggs och hur.

Sedan begränsas möjligheten att bygga en komplementbyggnad med bygglov av att detaljplanen tydlig föreskriver att komplementbyggnaden inte får innehålla en bostad.

Men det är två olika saker.
 
  • Gilla
Tänka och 1 till
  • Laddar…
Om vi fortsätter spåna lite OT. I många DP tillåts flera "lägenheter" i en byggnad och BOA är ganska generös. Vilket betyder att du i många områden kan bygga ett stort hus med tex 2-4 lägenheter men inte en bostad av en komplementbyggnad eller ibland inte ens en attefallare, bra eller anus?
 
Precis. Jag får faktiskt bygga 2 bostäder i huvudbyggnaden som får vara max 160 m2 byggnadsyta i två plan, dvs närmare 320 m2 boyta. Mitt hus är bara på 185 m2 men jag får ändå inte bygga en Attefallare på min 1900 m2 stora tomt. Makes no sense!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.