Hej

Jag vill bygga en gäststuga och tänkte att en Attefallare kunde förenkla. Kommunen säger att Attefallare inte får byggas här eftersom min tomt ligger i ett kulturskyddat område. Jag har aldrig hört talas om det tidigare. Det är inget speciellt med området. Jag misstänker att kommunen hittat en ursäkt för att slippa hantera Attefallshus. Hur som helst, jag har byggrätt kvar för 35 m2 komplementbyggnad så jag tänkte att jag då får söka bygglov. Det är ju inte hela världen. Då säger kommunen att jag inte får ha kokmöjligheter i gäststugan. Varför? Det kan kommunen inte svara på men det står i detaljplanen. Jag får alltså ha vatten och avlopp, dusch wc, diskho men inte spis.

Vad gör jag? Kan man ansöka bygglov ändå så att de får ta upp det i nämnden?
 
Kolla själv vad som står i DP. Det låter smått otroligt.
 
K
Det står väl säkert att det endast får byggas en bostad på tomten. En gäststuga idag förutsätts väl ha toalett och dusch men inte kokmöjligheter.

Det är inte något jag hade bråkat med kommunen om. Bygg som du vill och sätt in spis efter besiktningen. Spis är inte anmälningspliktigt så inte ens om grannarna ringer och skvallrar kan du åka dit på det.
 
  • Gilla
Jonas_123 och 6 till
  • Laddar…
Man upphör aldrig att förvånas vad kommuner kan hitta på. En lösning kunde ju vara att bygga utan vanlig spis och sen ställa in lösa spisplattor vid behov. Brukar finnas billiga 1 eller 2-platts varianter och för en gäststuga är det kanske en acceptabel lösning.
 
  • Gilla
Jonas_123 och 2 till
  • Laddar…
Snart dax för nationellt uppror mot puckade regler och myndigheter! Storebror ska bestämma!
 
  • Gilla
Credde och 9 till
  • Laddar…
Då måste jag alltså ha en kontrollansvarig för bygget. Jag får inte vara det själv trots att jag är byggnadsingenjör och har byggt två hus. Det ska vara en certifierad för dyra pengar...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jo jag antar det. Det som retar mig är att kommunen säkert förstår att man gör så här. Man vill ju ha kokmöjligheter i en gäststuga. Då kunde de lika gärna släppa på restriktionerna. Sådana här regler skapar bara irritation och myndighetsförakt. Det är dessutom många hus häromkring som har gäststugor med kök byggda innan detaljplanen antogs.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Duttarmajster
Jag har själv byggt en Attefallare i kulturskyddat område utan strul från kommunen,men det kan ju vara olika regler för olika kommuner.

Du kan ju altid skicka in en bygganmälan till kommunen för en Attefallare, men då finns det väl risk för avslag och ändå avgift.

Olika handläggare kan ju svara olika saker ibland av okunskap, jag skulle börja på ny kula och kontakta kommunen via mail och kräva tydliga svar och förklaringar med tydliga referenser till paragrafer och be om en kopia av detaljplanen.

Sen låter det ju vettigt att göra som Kallebo skriver, gör kommunen glad och sen i efterhand installera en spis eller en kokplatta i alla fall.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Duttarmajster
Kane skrev:
Känns ju inte direkt som byggnadsnämnden följer regelverket. Jag tolkar denna text som att de inte kan stoppa ditt bygge med kök, [länk]
Ja jag läste alla regler och dokument när jag gjorde min bygganmälan för Attefallaren och jag har samma känsla..
 
BJohan skrev:
Hej

Jag vill bygga en gäststuga och tänkte att en Attefallare kunde förenkla. Kommunen säger att Attefallare inte får byggas här eftersom min tomt ligger i ett kulturskyddat område. Jag har aldrig hört talas om det tidigare. Det är inget speciellt med området. Jag misstänker att kommunen hittat en ursäkt för att slippa hantera Attefallshus. Hur som helst, jag har byggrätt kvar för 35 m2 komplementbyggnad så jag tänkte att jag då får söka bygglov. Det är ju inte hela världen. Då säger kommunen att jag inte får ha kokmöjligheter i gäststugan. Varför? Det kan kommunen inte svara på men det står i detaljplanen. Jag får alltså ha vatten och avlopp, dusch wc, diskho men inte spis.

Vad gör jag? Kan man ansöka bygglov ändå så att de får ta upp det i nämnden?
Område som skyddas enligt 8kap. 13 paragrafen PBL. är kulturskyddade och omöjliggör attefall. Komplementbyggnad ska normalt inte ha alla funktioner då det då kan bli fråga om bostadshus vilket är olämpligt då planen gör gällande att det är just komplementbyggnad det gäller. Den ska utföra komplement till huvudbyggnaden och inte själv kan vara huvudbyggnad. Det är orimligt om alla bostadsområden ska ha dubbel befolkning vilket skulle bli fallet om alla komplementbyggnader inte behövde vara komplement längre.
 
  • Gilla
Tänka och 1 till
  • Laddar…
Linus Salava-Lindvall skrev:
Område som skyddas enligt 8kap. 13 paragrafen PBL. är kulturskyddade och omöjliggör attefall. Komplementbyggnad ska normalt inte ha alla funktioner då det då kan bli fråga om bostadshus vilket är olämpligt då planen gör gällande att det är just komplementbyggnad det gäller. Den ska utföra komplement till huvudbyggnaden och inte själv kan vara huvudbyggnad. Det är orimligt om alla bostadsområden ska ha dubbel befolkning vilket skulle bli fallet om alla komplementbyggnader inte behövde vara komplement längre.
Varför är det orimligt? Om man får ha allt utom kokmöjligheter belastas ju ändå V/A-system, vägar, mm lika mycket oavsett! Folk kan ha micro eller dela kök med huvudbyggnad tex. Tjafs säger jag.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 3 till
  • Laddar…
För då kan ytterligare ett hushåll bo på fastigheten. Det belastar inte bara avloppet på fastigheten. Vägar, samhällsservice osv är inte dimensionerat för det. Du får tycka vad du vill. Det är så det fungerar i alla fall. Med vänlig hälsning,
 
  • Gilla
Tänka och 2 till
  • Laddar…
Det är så det INTE fungerar då många INTE följer de baktankar som politiker mfl har/hade när de skapade dessa regler. System override, error i långkalsongen Sverige. Släpp sargen nu!
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.