Glömde ju skriva i inlägget ovan, att tomten kostar 300.000 kr, och fjärrvärme + el 36.000:-.
Drar man det från priset blir huspriset: 1.549.000:-.
 
har du med bygglov, pantbrev lagfart, finplanering osv i det?
Mimto skrev:
Glömde ju skriva i inlägget ovan, att tomten kostar 300.000 kr, och fjärrvärme + el 36.000:-.
Drar man det från priset blir huspriset: 1.549.000:-.
 
När vi kollade kalkylerna var lagfart, pantbrev och bygglov med.
Grovplanering och finplanering var satt till 50.000:-.
 
Grovplanering och finplanering var satt till 50.000:-. Ursäkta att jag lägger mig i ;)
Men den summan är nog kraftigt i underkant...
 
Men den summan är nog kraftigt i underkant...
Absolut, de vill ju att priset ska se så lågt ut som möjligt, samtidigt som de vill att det ska se ut som att de har med allt.

Jag försvarar inte alls priserna, bara återger det vi sett.
Och svarade på tidigare fråga. :)
Alla kalkyler man får måste naturligtvis tas med en stor nypa salt.
 

Jag lägger mig i igen ;)

Har ni påtalat att ni tror att den summan är väldigt liten?
Vore intressant att höra deras kommentar till det ;D
 
Vi fick offert på Svalan för exakt ett år sen. Hus material-sats + uppförande 1 887 tkr. I detta pris ingick oxå ett garage (två-bilars carport/garage). Övriga kostnader (lagfart, pantbrev, bygglov mm, KA, byggel och räntor) har beräknats till 114 tkr. Tomt och anslutningsavgifter (om det är intressant) var beräknade till 305 tkr (varav tomten står för 190 tkr). Kvicksund mellan Västerås och Eskilstuna.

Vi valde dock inte att bygga med LB-hus. Mest pga lättreglar.
 
Har ni påtalat att ni tror att den summan är väldigt liten?
Vore intressant att höra deras kommentar till det
Nej, det har vi inte. Vi kommer inte att köpa hus av dem, därför har vi inte gått in på detaljerna.

 
Dagsfärskt pris på LB-hus Falken. Ett hus helt i min smak... Falken har mycket hög standard i grundutförande.

2-plans:
Med balkong, board i väggarna och bastu:
(allt enligt deras skisser)
3.397.000 kr

1-plans:
med board och bastu: 3.038.000 kr
 
Hobart skrev:
Vi fick offert på Svalan för exakt ett år sen. Hus material-sats + uppförande 1 887 tkr. I detta pris ingick oxå ett garage (två-bilars carport/garage). Övriga kostnader (lagfart, pantbrev, bygglov mm, KA, byggel och räntor) har beräknats till 114 tkr. Tomt och anslutningsavgifter (om det är intressant) var beräknade till 305 tkr (varav tomten står för 190 tkr). Kvicksund mellan Västerås och Eskilstuna.

Vi valde dock inte att bygga med LB-hus. Mest pga lättreglar.
Lättreglar? Vad menar du då? Vi funderar på deras hus "Rödhaken"...
Hälsn. från en som är nybörjare i området. :)
 
Vi har byggt huset Vipan ifrån LB-Hus och där var det inga lättreglar.
 
Vi håller på att bygga ett Svalan, inga lättreglar vad vi sett....
 
Förväxlingen verkar vara total!

LB - Hus, som vi byggt, har ett "lätt" system för att sätta upp innerväggar i alla fall.

Golvregeln och takregeln är urfrästa med en styrregel som man sedan passar in väggreglarna som har motsvarande. De ena ser ut som ett T, de andra som ett U i kortändarna.

Så det är bara att sätta ut en liggregel och en överliggare, och sen trä in väggreglarna.

...om nu någon förstod förklaringen...

Någon kanske förväxlat detta med lättreglar som ju är något helt annat!
 
Ahaaaaa!!!!! Nu förstod jag vad det är för konstiga plankor som ligger i drivor utanför huset!!! ;D

Såhär mitt i processen måste jag faktist berömma LB-Hus. Nästan allt har funkat till 100%, och det som inte funkat har varit verkliga skitbagateller.

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.