Stött på ett problem.

Skall monter upp ett glasräcke med rf ståndare men golvet är ett "lättbetong" typ "siporex" golv
Någon som har ett vet hur men gör?? Tjocklek 300mm på golvet.:confused:
 
Hm jag kanske blandar ihop betongmatriel nu, men har för mig att iaf för vägg och lättklinker måste man borra ett flertal mindre hål runt, omkring 10cm ifrån själva centrumhålet som ska borras. Och sen fylla de mindre hålen med fogskum för att stabilisera klinkern så det inte rasar när man borrar centrumhålet så att säga - men om det är hållbart nog för att bära glasräcke vet jag inte 😖
 
Redigerat:
NEJ Foten är Ø100mm med 3st skruvar Ø8mm Troligen långa lättbetong skruv eller någon kem eller plugg??

Monterat mycket men aldrig råkat ut för lättbetong bjälklag.
 
Ja det där är ju inte lätt, räcken brukar ju sitta på kanten också, då är det ännu värre.

Jag skulle nog satsa på gängstång och kemankare om det går att få snyggt. Enklare saker på vägg osv använder jag bara lättbetongskruv till, men ett räcke på detta vis är ju mycket svårare.
 
Jag har monterat en hel saker i Sioorex med det som kallas lättbetongskruv. Ingen förborrning och dra sista biten för hand. Har monterat hyllor, krokar och golvlister med dessa. Du kanske kan testa i en lös bit lättbetong först. Köpte mina skruv på nätet på Hasses butik där de var avsevärt billigare än de jag hittade i bygghandeln. /LOB
 
Är d stor skillnad att borra i lättklinker vs lättbetong? (Vägg/golv)
 
Siporex går sönder mycket lättare än Leca-block. Båda är lätta att borra i, behövs inget slag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sebbe_art
  • Laddar…
n1zz3 skrev:
[länk]

Brukar använda det i jobbet om vi ska fästa nått i det där skitmaterialet.
Dock osäker på om det är exakt denna som jag länkar till vi använder. Men det är bara att åka till Hilti och fråga.
Såna går att använda, men jag skulle skära bort den kanten och fört ner pluggen djupare i materialet och sen använt en längre skruv.
I mitt jobb använder vi gummiplugg från rawplugg, Är det tunga grejer, så kan man använda dubbla såna.
Dyra, men går att återanvända.
Vill du att jag letar fram en länk så skriv ett pm
 
Prata med Fiscer å dom föreslog efter mycket om å men kem å gängstång
 
Har själv Siporex i yttervägg och vissa innerväggar, dock ej golv.
Brukar använda vanliga Fisherplugg, men sätta dom en liten bit in. Viktigt med Siporex är att det inte rör sig, rör det sig det minsta smulas Siporexen sönder och pluggen lossnar.

Satte en dörrkarm med inklistrade träbitar, kanske kan vara nåt för dig.
Borrade först upp ca 25 mm med ett vanligt platt träborr (som sen kastas). Sågade bitar av en gammal mormorstång, ca 50 mm långa och klistrade in dom i hålen med färdigblandat kakelfix (suveränt lim för övrigt).
Sen kunde jag sätta karmen med vanliga karmskruv utan plugg.
Kan detta vara något, limma in rejäla bitar rundstav av nåt hårt träslag, rejält långa, dammsug hålet, vattna, limma med kakelfix, låt torka ordentligt, förborra och sätt med träskruv ?

/Jan
 
  • Gilla
yalazy
  • Laddar…
Förresten, du skriver att golvet är 300 mm tjockt. Går det att komma åt på baksidan och helt enkelt sätta genomgående bult ?
/Jan
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
tommib
Som andra har skrivit så fungerar lättbetongskruv utmärkt i siporex. Problemet här är just att det är ett räcke och att minst en av skruvarna då av naturen hamnar väldigt nära kanten. Jag tror att den lösningen som fischer föreslår med kemankare och gängstång, alt genomgående bult, är den vettigaste för att det ska hålla. Om det finns en möjlighet att bygga upp en sockel av något trämaterial så kan annars det vara en lösning.

För övrigt är siporex ett utmärkt material som har vissa begränsningar. En stor fördel är dock att det är väldigt lättspårat när man ska dra om el/vvs och liknande. Det har också utmärkta isolerande egenskaper.
 
Jag hade nog använt mig av invändigt gängat rör. Borrat upp för röret i bjälklaget o kemat fast.
Skulle inte våga använda någon expanderande plugg om det är bära kanten.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.