A
Hej,

I vår lilla tvättstuga (ca 10 kvm) är det ovanför tvättmaskinen ett gammalt hål för tilluft, detta är dock tapetserat över och på utsidan sitter det en träbit som "tätar", tilluften är således "pluggad"...

I ventilationstrumman i taket sitter det en PAX-fläkt som går på kontinuerligt, jag tror det tidigare har stått ett torkskåp här och så har man haft ett ventilationsrör direkt till trumman i taket...

Iaf, så "finns det ingen" tilluft i tvättstugan, mer än ytterdörren som är något otät, så jag funderar på att sätta en Fresh ventil i tilluftsålet i väggen. Men det känns ändå som att de har pluggat igen hålet av en anledning? Har för mig jag läst att i våtutrymmen ska det helst enbart finnas frånluft?
Gör jag något dumt om jag sätter in en Fresh ventil?

Tack för svar!
 
Då man ersatt torkskåpet med en pax-fläkt så tycker jag du gör rätt i att sätta en Freshventil eller liknande så då får "rätt" luftflöde som det var tänkt från början. Troligtvis har de tyckt att den gamla ventilen gett kalldrag då den troligtvis inte gått att reglera ordentligt. Fördelen med luftombyte blir också att upphängd tvätt torkar smabbare.
 
Numera med mekanisk ventilation i huset tar man bara ut frånluft i tvättstugan (liksom badrum och kök). Ytterdörren måste vara tätad ordentligt men i innerdörren till resten av huset ska det finnas en springa undertill mot tröskeln eller uppborrade ventilationshål nertill i dörrbladet. Uteluftsventiler med tilluft sätter man i sovrum och vardagsrum etc.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
A
Josth skrev:
Numera med mekanisk ventilation i huset tar man bara ut frånluft i tvättstugan (liksom badrum och kök). Ytterdörren måste vara tätad ordentligt men i innerdörren till resten av huset ska det finnas en springa undertill mot tröskeln eller uppborrade ventilationshål nertill i dörrbladet. Uteluftsventiler med tilluft sätter man i sovrum och vardagsrum etc.
Så du menar att jag inte bör/ska sätta dit fresh ventilen?
Kan tillägga att tilluft har jag på flera ställen på bottenvåningen och dörrbladet är absolut inte tätt mot intilliggande rum...
 
Jag hade och har gjort precis som Josth skriver. Glöm inte att öppna upp ca 25-30cm2 i källardörren.

Är luften dålig i huset? Sätt in en större fläkt som kan leverera kanske 20-60 l/s beroende på annan frånluft och areal.
 
Nej inte om huset nu har mekanisk ventilation. Dörrbladet till intilliggande rum ska ha en springa undertill på ca 1 cm eller motsvarande.
 
A
Ne jag tycker inte luften är dålig i huset.. Pax fläktar satte tidigare ägare in i tvättstuga, bsdrum nedanvåning och ovanvåning egter besiktning eftersom det var förhöjd fuktighet på vinden. Besiktningsmannen var bergis på att detta berodde till stor del på för dålig ventilation.. Då sattes det även in extra spaltventiler i fönsterna..

Anledningen att jag vill sätta dit en fresh ventil är egentligen enbart för att det redan är ett hål där och tänker att mer tilluft inte kan vara något negativt?

Kanske är intressant att veta att tvättstugan gränsar till kök där det inte finns tilluft och huset är platta på mark..
 
Ah.. Då räcker det bergis bara med frånluft :)

Som sagt, frånluft i utrymmen med fukt typ kök, tvättstuga, badrum mm.

Har ni ett destillat i något av sovrummen rekommenderas frånluft även där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.