6 131 läst · 12 svar
6k läst
12 svar
Glykol i högtryckstvätten
Funderar på om det kan vara en vettig idé att köra igenom lite glykol i högtryckstvätten för att undvika sönderfrysning om den inte förvaras i frostfritt utrymme över vintern?
Någon som har provat?
Jag tror att min är självsugande så det borde ju inte vara så svårt att blanda till lite i en hink i så fall.
Någon som har provat?
Jag tror att min är självsugande så det borde ju inte vara så svårt att blanda till lite i en hink i så fall.
Spontant skulle jag säga använd spolarvätska/tsprit/etanol istället.Nappe 74 skrev:Funderar på om det kan vara en vettig idé att köra igenom lite glykol i högtryckstvätten för att undvika sönderfrysning om den inte förvaras i frostfritt utrymme över vintern?
Någon som har provat?
Jag tror att min är självsugande så det borde ju inte vara så svårt att blanda till lite i en hink i så fall.
Glokolen kanske spolas snabbt ut på våren, men annars kan det bli rätt kladdigt att rengöra - förutom det faktum att det är rejält skadligt för miljön så du måste se till att inte spruta ut det i naturen/dagvattnet ...
/K
Ja, det kan ju tänkas att typ spolarvätska vore mer lämpligt som frysskydd och som sagt betydligt mer miljövänligt när det sedan ska sköljas ut igen.
Nja.........giftighet och ev miljöovänlighet skiljer ju beroende på vilken glykol man använder.klaskarlsson skrev:
Således är ingen av glykolerna klassade som miljöfarliga då dom bryts ner ganska fort men etylenglykolen är giftig om man får den i sig vilket inte propylenglykolen är.
Så "rejält farlig för miljön" är väl därför ingen av dom men om man nu ska använda glykol är det att föredra att använda propylenglykol.
Kom ihåg att avisningsvätskan för flygplan innehäller glykol och spolas direkt ut på plattan på flygplatser världen runt och det skulle inte vara möjligt om den var klassad som miljöfarlig, men det innebär ändå att man ska försöka undvika dessa produkter så långt det är möjligt.
Sen är jag inte säker på att man behöver pumpa högtryckstvätten full med glykol. Jag har en Kärscher på båten som förvaras i en utestuv och båten ligger i vattnet året om. Men jag tar av slangen och tömmer den samt låter vattnet rinna ur maskinen samt kör lite med pumpen med slangen av. Sen in i stuven och den har klarat sig i 7-8 år i bitande vintrar med 20 minusgrader.
Det bör räcka med att köra den tom. Drar ut slangen med handtaget bortkopplat liggande på marken och så kör jag motorn till det slutar rinna, tar sedan slangen vid maskinen och ser till att den töms ur när jag rullar upp den.
Har fungerat och den förvaras i ej uppvärmt garage. Den första pumpen som köptes frös sönder pga att jag glömde tömma den.
Tror inte att sprit i någon form är bra för packningarna i en pump.
Har fungerat och den förvaras i ej uppvärmt garage. Den första pumpen som köptes frös sönder pga att jag glömde tömma den.
Tror inte att sprit i någon form är bra för packningarna i en pump.
Jag har frostsprängt ett pumphus på en högtryckstvätt så idén är inte alls tokig.
...eller så tömmer man hela systemet ordentligt.
Både etanol, propylen- och etylenglykol är biologiskt snabbt nedbrytbara i naturen så en skvätt i pumpen lär inte orsaka någon miljökatastrof.
Men! Etylenglykol är som många påpekat livsfarligt för människa och husdjur att dricka därför att levern metaboliserar den till andra ämnen som förstör njurarna.
...eller så tömmer man hela systemet ordentligt.
Både etanol, propylen- och etylenglykol är biologiskt snabbt nedbrytbara i naturen så en skvätt i pumpen lär inte orsaka någon miljökatastrof.
Men! Etylenglykol är som många påpekat livsfarligt för människa och husdjur att dricka därför att levern metaboliserar den till andra ämnen som förstör njurarna.
Redigerat:
Det var etylglykol jag tänkte på, men du har nog rätt i att propylenglykol kan funka då...oceanis skrev:Nja.........giftighet och ev miljöovänlighet skiljer ju beroende på vilken glykol man använder.
Således är ingen av glykolerna klassade som miljöfarliga då dom bryts ner ganska fort men etylenglykolen är giftig om man får den i sig vilket inte propylenglykolen är.
Så "rejält farlig för miljön" är väl därför ingen av dom men om man nu ska använda glykol är det att föredra att använda propylenglykol.
Kom ihåg att avisningsvätskan för flygplan innehäller glykol och spolas direkt ut på plattan på flygplatser världen runt och det skulle inte vara möjligt om den var klassad som miljöfarlig, men det innebär ändå att man ska försöka undvika dessa produkter så långt det är möjligt.
Sen är jag inte säker på att man behöver pumpa högtryckstvätten full med glykol. Jag har en Kärscher på båten som förvaras i en utestuv och båten ligger i vattnet året om. Men jag tar av slangen och tömmer den samt låter vattnet rinna ur maskinen samt kör lite med pumpen med slangen av. Sen in i stuven och den har klarat sig i 7-8 år i bitande vintrar med 20 minusgrader.
/K
Att använda någon alkohol isf glykol för att undvika det lite segare kladdet som glykol medför kan ju låta vettigt.
Men alkoholer är betydligt mer aggressivt mot många material än vad glykol är.
Många plaster och vissa gummi skadas av alkoholer såsom etanol och metanol.
Jag har själv utfört laboratorieprov på långtidsverken på akrylplast av olika koncentrationer av etanol.
Testerna löpte under några månaders tid, och påverkan (ytliga småsprickor) på plasten började märkas redan vid 20% etanolblandning, men det berodde också väldigt mycket på fabrikat av akrylplasten.
Vid högre etanolkoncentrationer blev alla fabrikat av plast helt förstörda, djupa sprickor tvärs genom.
Så själv skulle jag inte vara helt bekväm med att fylla min högtryckstvätt med t-röd, inte ens 30% lösning. Då jag inte vet vilka material det finns där inne som kommer i kontakt.
Men alkoholer är betydligt mer aggressivt mot många material än vad glykol är.
Många plaster och vissa gummi skadas av alkoholer såsom etanol och metanol.
Jag har själv utfört laboratorieprov på långtidsverken på akrylplast av olika koncentrationer av etanol.
Testerna löpte under några månaders tid, och påverkan (ytliga småsprickor) på plasten började märkas redan vid 20% etanolblandning, men det berodde också väldigt mycket på fabrikat av akrylplasten.
Vid högre etanolkoncentrationer blev alla fabrikat av plast helt förstörda, djupa sprickor tvärs genom.
Så själv skulle jag inte vara helt bekväm med att fylla min högtryckstvätt med t-röd, inte ens 30% lösning. Då jag inte vet vilka material det finns där inne som kommer i kontakt.
Medlem
· Västernorrland
· 10 774 inlägg
måste ju vara enklare att förvara den "varmt"? Måste ju vara få som saknar sådana utrymmen? Annars hade jag nog bara kört den tom och sen manuellt checkat slangarna att de är tomma. Nån enstaka vattendroppe här och var gör ingen skada.
Medlem
· Sverige
· 5 082 inlägg
Ja vi pratar ju inte om några enormt skrymmande maskiner här precis. Har en Kärcher K4 premium och den lär gå in i vilken liten garderob som helst om man är trångbodd. Visst finns större maskiner och mer skrymmande slangar etc men själva huvudenheten vill jag ha i uppvärmt utrymme,Stefan1972 skrev: