Jag skulle villa ha bättre bladguider till bandsågen. Systemet nedan känns vettigt men oj så dyrt. Det borde gå att knåpa ihop något liknande själv tycker jag.
Några idéer på vilka material man kunde använda? Keramer som i Lagunas lösning låter vettigt men man vill ju inte att bladet ska slipas ner så jag antar att det är viktigt att hitta en keram som har väldigt fin yta. HDPE eller Teflon slits kanske för fort? Koppar?

http://www.lagunatools.com/accessories/bandsaw-guides/Laguna-Guide-Set-to-Retro-Fit-Euro-Guides Bandsågsblad guidat av ett blått keramiskt blocksystem med svarta justerbara rullar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
-Pockenholtz är ju ett klassiskt material. Fanns som original min E.V.Beronius från 1910-talet och på många andra bandsågar långt fram i tiden.
-Brons förekommer på en del äldre bandsågar.
-Blankpolerat härdat stål är mycket vanligt på äldre bandsågar.
-Teflon är vanligt som lågbudgetalternativ i USA men har rykte om sig att vara mycket sämre än keramiskt material. -Mässing torde vara olämpligt. I alla fall är det olämpligt som lager. Jag känner inte till den metallurgiska bakgrunden men mässing och stål nöter på varandra mycket mer än brons och stål.

Utgående från mina begränsade forskningar verkar keramiska material vara överlägset bäst. Jag kunde inte få tag på sådant för ett rimligt pris så jag byggde kullagerstyrningar i stället.

Tyvärr har jag inte tagit sågen i drift ännu men vi lyfte in den i verkstaden i går så det närmar sig.
 
  • Kullagerstyrningar för bandsåg på ett arbetsbord med träspån i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kullagerstyrningar för bandsåg på träbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kullagerstyrningar på en arbetsbänk, avsedda för användning i en bandsåg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Proffsigt jobb heimlaga (y)

http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_nkw=full+ceramic+bearing&_frs=1
Vita keramiska lager i olika storlekar med reflektion på mörk yta.
Från ett par av dessa lager skulle det kanske gå att plocka komponenter. Om det går att klyva ringarna så skulle dessa kunna utgöra glidytor (jag tänker två stycken C som kan trycka mot bladet från varsitt håll). Rår en dremel diamantkapskiva på dessa tro?
 
Vad är fel på de styrsystem du har idag?
Är också sugen på att bygga om/till. I mitt fall för att få bladet att bli lite vridstyvare..
 
Du kanske kan testa något sånt här?

http://www.ebay.com/itm/Stellram-02...355273?hash=item2ca296d649:g:RFYAAOxyVLNSxa8A

Själv har jag hemgjorda keramiska styrningar till min bandsåg. Jag kan visa en bild vid tillfälle. Jag använder 25,4 mm runda keramiska skär som är lödda mot stål i lödugn. Keramiken är polykritallin kubisk bornitrid. Problemet är att man bör ha kontakter för att få tag i dem. Ska man köpa dem kostar de ca 9000 kr st, och man behöver 6 stycken. Tekniskt sett är det utan tvekan det bästa materialet för applikationen. Mina är dessutom polerade på filt och diamantslurry. Jag tror att det var 0,3 my på diamantpastan, men jag var i ärlighetens namn inte med när det gjordes. Jo, jag gillar att vara värst. Förmodligen är det världens dyraste bandsågsstyrningar.

Jo, jag glömde nämna; Felder har eramiska styrningar på sortimentet om man inte vill beställa Laguna från USA
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Det vore intressant att se bild på mattiasp. Tack för länken. Vet du föresten vad det är för storlek på dom, bitarna i länken alltså?

Frustrator: Jag tycker styrningarna med diskar och kullager, "europeisk", tar sån plats och är onödigt komplicerade. Känns som det borde gå att göra bättre med enkla medel.
 
Ja nu måste du gå ut i verkstan och ta lite bilder :)
 
Det får bli när jag kommer hem. Verkstan är 200 mil norrut. Jag tror att det där var 12mm-skär, men jag tänkte på principen med runda skär med hål.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag funderar att testa det här på min bandsåg http://www.maskindelen.se/category/teflon-ptfe-xt
Eventuellt så blir det kullager bakom. Eftersom få av oss använder bandsågen yrkesmässigt så tror jag inte det slits alltför fort. Priset är också lågt. Får se när jag har tid att bygga om styrningarna så kan jag rapportera tillbaka sen.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
katos skrev:
Jag funderar att testa det här på min bandsåg [länk]
Eventuellt så blir det kullager bakom. Eftersom få av oss använder bandsågen yrkesmässigt så tror jag inte det slits alltför fort. Priset är också lågt. Får se när jag har tid att bygga om styrningarna så kan jag rapportera tillbaka sen.
Fast jag tror det blir lika bra eller bättre med tex trä, ptfe är ganska mjukt, har använt det på labb att bygga reaktionskärl av. Väldigt lätt att bearbeta och det är ju ingen fördel i det här sammanhanget.
 
Ok intressant, då kanske jag får fundera ut något annat.
 
katos skrev:
Ok intressant, då kanske jag får fundera ut något annat.
Vi kan ju köpa en sats keramer från ebay och dela på? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.