Hej.

Vi har ett suterränghus som är byggt -67 som vi nu ska renovera ett källarrum i.
Idag ligger det en tråkig plastmatta som ska rivas ut. Jag drog upp ena hörnet på mattan igår för att kolla hur lätt det lossnade och hur det såg ut undertill.

När jag drar upp mattan är det ett svart ludd som sitter fast både på mattan och i golvet under.
Då jag inte vet när mattan las så är jag orolig att detta kan innehålla asbets.

Någon som har erfarenhet av "luddet" som kan hjälpa mig komma på vad det är? Om det är farligt eller ej och hur jag ska gå till väga med att riva ut den gamla trista mattan,

Mvh!
 
Redigerat:
Foto hade underlättat.
Jagvet att svart lim kan innehålla asbest
 
Även skikt under själva plastmattorna kan innehålla asbest. Varför kan man undra, men asbesten bidrog till att fungera som fuktspärr/alkalispärr. "Luddet" kan innehålla asbest, eller inte. Enda sättet att vara säker är att skicka ett prov på analys.
 
Hand lyfter hörnet av ett svart mögelskadat källargolv vid en vit väggkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser det ut.
Men varför lägga en fuktspärr på ett källargolv?
 
Är du säker på att det inte är mögel
 
Det där ser ut som mögel!
 
Nej det tror jag inte. Jag tycker inte det luktar som mögel. Ser så ut på bilden ser jag nu. Men det mörka är ludd eller som en filt som sitter fast under mattan som delvis sitter fast i golvet antagligen från lim?
 
Det där ser inte ut att vara plastmatta, det är troligare linoleum. Kan vara en bra ledtråd i din vidare forskning.
 
Lämna in prov från matta och lim på asbestanalys. Då vet du.
 
BlueX skrev:
Lämna in prov från matta och lim på asbestanalys. Då vet du.
Precis. +1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.