thomasx skrev:
Du gjorde nog en liten tankevurpa om höga och låga odds där, tror jag ;)
Helt riktigt! Mitt fel.

Men eftersom NASA kan krascha hela raketer pga ett teckenfel, så må det vara hänt att vi vanliga dödliga gör ett med. ;)
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
O
Det blir en spännande följetong... Hur kommer hovrätten att döma?
Tycker det är lite väl grovt straff. Oavsett vad man tycker om patent och upphovsrätt. Så tycker jag inte att fängelse ska finnas med i straffskalan. Om man ser den här domen så med de böter de fått så är det ett tillräckligt straff. Innehavaren har enbart drabbats ekonomiskt av det hela. En del av de pengar de påstår att de förlorat får de tillbaka, alltså blir fängelse lite väl brutalt.
Sedan så kan man diskutera huruvida beloppet är för mycket eller för lite... Men jag hoppas ändå att de här som ivrar för att de ska få höga böter ändå håller med om att fängelse är för hårt. (Att jag tycker beloppet är helt uppåt väggarna är en annan sak...)


Tänk vad underbart för innehavaren av patenten... Deras produkter har för länge sedan slutat tillverkas, så börjar någon att producera deras produkter så helt plötsligt så vill de ha 100 milj. Om de nu var en så stor förlust de led, varför nytillverkade de inte produkterna själva?
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
BirgitS
Nu framgår det inte av artikeln vilka möbler de har kopierat men det går köpa t ex Svanen, som syns på bilden i artikeln, idag: http://www.lannamobler.se/sv/fatoljer/fritz-hansen-fatolj-svanen

Tillägg:
Designers revolts webbplats finns fortfarande kvar i någon mån och man kan se att de t ex sålde kopior av Sjuan och Peacock, som båda går att köpa nytillverkade idag.
 
Redigerat:
Piratebaydomen visade att straffen för upphovsrättsbrott är höga. Peter Sunde satt ju i fängelse i ett halvår.
 
BirgitS skrev:
Patenttiden börjar väl rulla på när patentet godkänns
Patenttiden börjar rulla när patentansökan lämnas in (i normalfallet, USA har lite egna regler).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Patenttiden börjar rulla när patentansökan lämnas in (i normalfallet, USA har lite egna regler).
Japp. Men här är det ju(?) inte patent, utan mönsterskydd. (Blir lite förvirrat i internationell debatt eftersom det i USA heter "design patent"). Det vet jag faktiskt inte när det börjar gälla.
 
BirgitS
Jag skrev det som f91jsw citerade (inlägg 11) när tråden gjorde en liten avstickare till läkemedel ett tag,

Men jag håller med om att det är lite förvirrande i tråden när det tas upp patent och upphovsrätt när det gäller mönsterskydd för möbler.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Det är intressant att jämföra. I Kina kan du komma undan med vad fan som helst så länge staten tjänar pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.