Hej,

Vi har satt dörrfoder inomhus som är 56 mm breda, nu ska vi sätta fönsterfoder och vårt antagande var att man satte lika breda foder här. Dock säger byggvaruhuset att det är olika hur man gör här?

Så finns det någon standard? Vad föredrar ni?

I detta fallet handlar det om raka foder utan figur. Golvlisten har förvisso figur och är 9 cm hög men det bör inte spela någon större roll.
 
Det är väl en smakfråga, men jag tycker att dörrfoder ska vara bredare än fönsterfoder.

Själv kör jag 145mm golvlist, 95mmdörrfoder, 69mm fönsterfoder. Dock är mina inte släta.
 
  • Gilla
Tomas_h2 och 1 till
  • Laddar…
Aha förstår, kan detta låta rimligt :

Golvlist 95
Dörrfoder 56
Fönsterfoder 46
 
Redigerat:
  • Gilla
Brennne
  • Laddar…
Om du frågar mig så, Ja.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jag skulle tagit samma bredd, 56 mm på fönster- och dörrfoder, tror att det blir snyggast så.

Tänk dig en altandörr bredvid ett par fönster. Hur gör man där?
 
Redigerat:
  • Gilla
Chrilleadin och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag skulle tagit samma bredd, 56 mm på fönster- och dörrfoder, tror att det blir snyggast så.

Tänk dig en altandörr bredvid ett par fönster. Hur gör man där?
Jag tror du har rätt faktiskt. Köpte 56 även om resten av huset har 43 just nu ;) Köket får iallafall enhetligt :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Som sagt, smaken är som baken.

Anledningen till att man har bredare dörrfoder, är väl att dessa generellt är längre, och att de då kan uppfattas som mer långsmala. Eller så är det en helt annan anledning. :)
 
Ja, detta är en ren smaksak utan tvekan!

I vårt fall så har vi en ganska stor golvlist(i förhållande) och nu när vi satt både altandörr och fönster på plats så känns det som en bättre lösning att ha samma breda foder. Vi har ju väldigt smalt(43 mm) foder i resten av huset och i vår smak så ser det inget vidare ut så tanken är att även det kommer bytas till 56 mm när vi väl kommer till de rummen.
 
56 är väl standard på golvsocklar, men ibland kanske man vill gå upp till 69 efter tex ett golvbyte om golvet "sjunkit" efter ett golvbyte (tagit bort gammal matta under) eller det blivit skarv efter gammal övermålad tapet som suttit fast på gamla sockeln. Då kan de vara enkelt och snyggt att gå upp till 69mm för att få bort tapetskarven. istället för att börja spackla, slipa och måla.

Tycker 69 även ger robust och propert intryck, speciellt på en nedervåning med inte allt för lågt till tak.

Runt fönster och innedörrar tycker jag man kanhålla sig till 56 då de kommer i ögonhöjd.

Äldre sekelskifteshus absolut högre socklar, 60-70 tal kan vara snyggare med lite nättare.

Har man tex gråa väggar och lågt till tak pga. av tex kattvind eller snetak kan vita 69mm socklar bli oproportionerligt.

Stiligt är också att måla golvlisterna i samma färg som väggen, då är 69 också en självklarhet i mitt tycke, annars blir det lite "ogjort liksom"

Samma färg på socklar och vägg ger ett lite högre till tak känsla.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.