Hej, har en Miele W3241 (c:a 7-8 år) som jag upplever har börjat göra oväsen vid centrifugering.

Kraftig vibration i maskin och golv när vi kör exempelvis lakan, eller faktiskt vid allt typ av tvättning (centrifugering).

- Transportsäkringen så klart ur.
- Har bytt dämpare. De gamla hade ganska lågt motstånd, dock ingen särskild skillnad vad gäller vibrationerna.
- Inget verkar vara sönder, inget sitter löst internt.
- Den står i våg (mätt genom vertikala front och sido-plåtar)
- Kör jag tom maskin så finns ingen vibration.
- Testade att köra en medelstor handduk och det gav ganska kraftig vibration.

Se film för beteende, skall det vara så här?? Vad är felet??

https://youtu.be/0SVqhYUsCnM

Tacksam för tips!
 
Redigerat:
Illa valt exempel att köra en enda handduk eftersom detta är en asymmetrisk last som aldrig kan balanseras fullt ut. Två - tre handdukar däremot har större chans att få balans med.

Som jag ser det så är det bara att acceptera att tvättmaskiner vibrerar en del under centrifugering. Kan minimeras om de står perfekt invägda och stabilt på betongplatta men är det klenare träbjälklag så är det ofrånkomligt att det blir vibrationer. Modernare maskiner med inverter-motor och steglös varvtalsreglering och lastbalansering är givetvis bättre men är det svajigt underlag så vibrerar det oavsett.
 
Tack för synpunkter! Det kan vara (hoppas) att du har rätt i detta. Just nu har tvättmaskinen en sämre placering (pga tvättrumsrenovering) och står därför med lite sämre bärighet i bjälklaget och dels vägg i vägg med köksskåpen...

Det skall kortlas / gjutas (lätt-betong) och flytspacklas ordentligt för att få upp styrkan i bjälklaget i den kommande tvättrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.