Senaste reglerna kräver om jag förstått saken rätt kompletterande potentialutjämning i exempelvis badrum.

Men vad gäller om det handlar om ett äldre hus där även central potentialutjämning av inkommande vattenledningar saknas?
Den kompletterande potentialutjämningen görs ju med bara 1,5mm2 ledararea, och finns det ingen annan potentialutjämning så blir detta den enda vägen för jordströmmarna att gå.

Ska man ändå ha den "kompletterande potentialutjämningen", trots att central potentialutjämning saknas?
Eller är det krav på att även central potentialutjämning måste installeras om man utför elinstallation i badrum i ett äldre hus?
Eller ska ingen potentialutjämning alls installeras i äldre hus?
 
Den kompletterande utjämningen sker väl vanligtvis via de anslutna maskinernas ordinarie PE. Jag tänker nu på tvättmaskiner o dylikt.
 
Ett tips är ju att dra t ex PEX in i badrummet så du slipper att potentialutjämna. Jag sökte en del på detta men kom tills lut fram till att jag har inget som gå i i badrummet som skulle kunna föra med sig smygströmmar.
 
Det är nog inte bara vattenrören som ställer till det, utan även blöta golv och avlopp.

Betonggolv kan lätt vara förbundna med jord via armeringen.
 
Jag tänker nu på äldre hus med kopparrör och utan central potentialutjämning.
 
Syftet med skyddsutjämning är att skydda mot hot utifrån (åska, jordfel i distr.nätet).
Syftet med kompletterande skyddsutjämning är att skydda mot hot inifrån (kortslutning i TM), men den skyddar ju även mot hot utifrån.
Och när de senaste rekommendationerna tillåter att man gör den kompletterande skyddsutjämningen i matande central så blir skillnaden ganska liten (man antar ett rimligt kort avstånd mellan badrum och central).
Elinstallationsreglerna kräver dock både och...

Ang arean på skyddsutjämningsledaren - jag har för mig att det krävs en grövre, 2.5 mm² ?
 
Det krävs normalt 6 mm2 för skyddsutjämning, men inte för den kompletterande utjämningen.
 
Och åter till frågan då:
Om man skall göra en elinstallation i ett badrum i ett äldre hus. Vattenledningarna är kopparrör. Ingen potentialutjämning finns någonstans.
Betyder dessa nya reglar att man då måste installera potentialutjämning på inkommande vattenrör med 6mm2 ledning? Och kanske även bila upp plattan för att potentialutjämna armeringen?
Detta kan ju ofta vara svårt eller omöjligt, eftersom elcentralen kan vara belägen lååångt bort från de inkommande vattenrören.

Om kraven verkligen är sådana så har det väl i praktiken blivit så gott som omöjligt att komplettera gamla våtrum med nya elinstallationer...
 
Bo.Siltberg skrev:
Ang arean på skyddsutjämningsledaren - jag har för mig att det krävs en grövre, 2.5 mm² ?
Så här är det:

544.1.1: Skyddsutjämningsledare som ansluts till huvudjordningsskenan: ≥ 6 mm² Cu
544.2.1: Kompletterande skyddsutjämningsledare mellan två utsatta delar: ≥ den klenaste skyddsledaren som skyddsjordar apparaterna.
544.2.2: Kompletterande skyddsutjämningsledare mellan utsatt del och främmande ledande del: ≥ 0.5 x den klenaste skyddsledaren som skyddsjordar apparaterna.
544.2.2: Kompletterande skyddsutjämningsledare, minimum enligt 543.1.3: ≥ 2.5 mm² Cu om den är skyddad, t.ex en del av en kabel, eller ≥ 4 mm² Cu om den inte är skyddad mot mekanisk skada (står inte uttryckligen, men torde alltså gälla för 544.2.1 och 544.2.2).
 
Bo.Siltberg skrev:
Nej, för äldre hus behöver man det inte pga risken att man inte hittar alla främmande ledande delar. En partiell skyddsutjämning kan då blir en farligare anläggning än tidigare.

Se [länk]
Intressant länk, tackar för den!

Jag kapar tråden lite och spinner vidare på ämnet:

Om man lyckats identifera alla främmande ledande delar men man inte enkelt kan utjämna alla, är det då okej att göra en bedömning att det ändå är en fördel att utjämna det som lätt kan utjämnas?

I min stuga så kommer vatten (PEM-slang dessutom) och el in relativt nära varandra, och jag skulle i princip kunna flytta inkommande teleledning så att den också kommer i närheten. Problemet är att det finns två avloppsvägar ut ur huset, där den ena ligger nära de andra inkommande ledningarna medan den andra ligger långt inne under en torpargrund som jag inte är sugen på att klättra in under (vilket också skulle kräva att man tar upp någon slags öppning, det finns ingen inspektionslucka).

I det här fallet så går det gamla avloppet dels till diskbänken och dels till en toalett. Avloppsröret är av metall hela vägen om jag förstått rätt. Diskbänken har kranen monterad direkt på bänken på modernt sätt, alltså inte någon väggmonterad armatur. Därmed är inkommande vatten utjämnat mot avloppet lokalt i bänken. Toaletten och tillhörande handfat är av vanlig porslinstyp.

Det klassiskt vatten-elfarligaste utrymmet, badrummet, är däremot kopplat på det nya avloppet.

Vad säger reglerna här egentligen?

Inkommande vatten torde för övrigt kunna sägas vara rätt så potentialutjämnat mot elnätet redan, eftersom framförallt elpatronens skyddsjordsledare utgör potentialutjämning, detsamma torde gälla de något klenare skyddsjordarna för oljebrännare (ej i drift, men ledningen är ansluten) och cirkulationspump. Dessa förbindelser torde göra att det nog praktiskt vore säkrare att ansluta potentialutjämning till avloppet, eller?

(Det här är egentligen mest hypotetiska frågor, om jag ska ge mig på att potentialutjämna något så skulle det vara just att flytta inkommande telekabel och dessutom flytta kablar för diverse antenner (marksänd TV + en klase paraboler) för att skydda utrustningen mot åska...)
 
Genom skyddsutjämningen kommer alla anslutna delar att få en potential, oberoende av vilken av dessa vägar som åskan använder för att ta sig in. Likaså jordfel i nätet som kommer in via PEN sprider sig till alla anslutna delar. Utan skyddsutjämning är det bara en del, t.ex ett avlopp som får en potential mot andra delar. Därför är det viktigt att få med alla främmande ledande delar när man skyddsutjämnar.

Och för åskskydd är det också viktigt att alla delar ansluts nära varandra. Om det är praktiskt genomförbart kan man ju göra en U-sväng med alla rör och kablar för att uppfylla detta :), men då får man ingen skyddsutjämning framför denna punkt så den tur-o-retur-delen bör vara isolerad och åtskild (ej samtidigt beröringsbar) vilket kan va svårt med t.ex vattenrör.
 
Jag blir fortfarande inte riktigt klok på detta.
Jag håller på att renovera två badrum i ett enplanshus på betongplatta byggt 1974.
Tidigare har jordfelsbrytare satts in och alla uttag i huset är nu jordade. Avloppsrör under huset är i plast.
I badrummen kommer det att sitta takdusch Raindance från Hans Grohe (264810000) och i manualen står det att boxen måste anslutas till potentialutjämning via 4mm2 ledare. Ringer jag och frågar deras support så säger de att det "nog" bara gäller de boxar med inbyggd belysning. Det jag ser som teoretiskt skulle kunna hända är att en elkabel från något drivdon till takspotarna lossnar och då skulle kunna landa på boxen och göra den strömförande. De skulle ju kunna bli en dödsfälla.

Så min fråga är, bör jag, måste jag, eller kan det tom finnas risker att att dra skyddsjord till boxen (enl vad tidigare skrivits i tråden). Alla röd i badrummet är pex och om armerignen är jordad eller ej vet jag inte.
 
Det är inledningsvis två frågor som behöver svar:

a) Finns ett utsatta delar, dvs skyddsjordade elapparater som tvättmaskin?

b) Finns det främmande ledande delar, dvs rör och annat som inte är skyddsjordad men som har kontakt med sann jord. Finns det misstänkta objekt så kan man mäta resistansen mellan dessa och skyddsjord - om resistansen är under 4 kohm så är ett objekt som behöver beaktas.

Om svaret är ja på bägge, då är nästa fråga om de behöver skyddsutjämnas. Om det går att mäta upp en låg resistans på kanske under 1 ohm så kanske man kan betrakta dem som redan utjämnade, men det vore bra att kunna bekräfta det på något sätt. Det kan vi återkomma till om det visar sig bli aktuellt.

Så du bör inte planlöst och utan skäl skyddsutjämna takduschen. Om den har inbyggd belysning och då är avsedd att skyddsjordas, då ska den ju skyddsjordas och även eventuellt skyddsutjämnas mot främmande ledande delar.
 
Redigerat:
Tack för ditt svar.
Det inga sådana elektrisk apparater utöver elektrisk handdukstork (ej ännu beställd). Främmande ledande delar är väl själva boxen till takduschen, blandare till handfat och dusch. Duschblandaren blir inbyggd i väggen i en skyddsbox av metall som inte verkar ha galvanisk kontakt med själva blandaren. Takdusch har ej någon belysning inbyggd.

Innebär skyddsutjämning att man ansluter till jord eller kan det även innebära att man enbart förbinder "främmande ledande delar" med en ledare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.