Idag har vår badrumsrenovering pågått i 7 dagar (vi fick besked om ca 10 dagars arbete). Vi har anlitat entreprenör men står för alla "synliga" inköp själva enligt överrenskommelse.

Vi har fått veta att det inte stötts på några underliggande problem. Vi la dock till efter bekräftelsen att vi vill bredda dörren, samt att dom för sin del meddelat att ett fönsterbyte blir något senare än planerat (men det skulle inte påverka våtspärr sa dom).

Det som synligt har hänt på dessa 7 dagar är att rummet är "utblåst", dvs matta och våttapet är borta. Elektrikern har fixat med el till spottar i taket och eldosa. Rörmokaren har dragit upp pex-slangar för att bygga in badkarsblandare i väggen. Golvbrunnen till badkaret är flyttat 50 cm (på eget bevåg, vi hade sagt att det inte skulle flyttas) för att vara helt dolt under badkaret. Platt/matt har flytspacklat golvet och jämnat lite på väggar.

Nu till mitt problem. Vi har sagt att vi ska ha tvättställets avlopp in i väggen, då jag inte gillar kommoder och vi har valt att ha alla synliga blandare etc i koppar istället för rostfritt kromat. Således är ett vattenlås i koppar inhandlat (och detta har jag visat och informerat entreprenören vid offertaccepten).

I fredags upptäcker jag när dom spacklat golvet att avloppsbrunnen är kvar i golvet, och väggen intakt igen. Jag frågar projektledaren (platt/matt) på plats som inte visste att avloppet skulle vara i vägg, vi reder snabbt ut det genom att jag hämtar bekräftelsen där det tydligt står med. Han säger att rörmokaren får åtgärda det på måndag (igår).

När vi kommer hem i måndags så är det inte åtgärdat utan jag ser ytterligare arbete på golvet, lite nytt golvprimer och mer spackel (?).

Idag mailar jag entreprenören och frågar vad som händer. Han svarar att han pratat med rörmokaren som meddelar att "när väggen öppnades blev en stor balk synlig, som han inte vågade jacka i för att få in avloppet". Då har väggen bara satts igen och inget snack om saken. Detta måste alltså ha skett i tisdags förra veckan och jag blir varse om detta nu?

Vad är det för balk som han sett och inte vågar jacka i? Känns det rimligt? Är det ok att jag får veta detta först nu efter att jag själv uppmärksammat detta? Hade dom tänkt ge mig ett vattenlås från tvättstället rakt ner i golvet utan mitt godkännande? Jag har köpt ett vattenlås för 2000 kr (i koppar eftersom alla detaljer är i koppar) som jag vill ha. Jag vill inte lägga tid på att hitta en kommod, som jag ändå inte vill ha för det passar inte alls in eller får plats. Planerad sluttid är alltså på fredag egentligen.

Har ni några synpunkter eller kloka tankar?
 
Bygg en ny vägg framför avloppet för att på så sätt få det från väggen.
Den metoden man använder när man bygger sk "vägghängt"
 
Tack för tips, borde inte vvs-killen föreslagit det istället när han upptäckte det för en vecka sedan istället för att bara låta avloppet vara kvar i golvet kan man tycka?
 
Jo det verkar inte helt smidigt. Tyvärr är det ofta så att man måste hänga som en hök över entreprenörer för att det ska bli rätt i alla detaljer. Prata med ansvarig och förklara problematiken, och föreslå att de bygger en vägg framför.

Det där med tidsangivelser är alltid svårt. Som tumregel tror jag man bör kallt kalkylera med att jobbet alltid tar tre gånger längre tid än avtalat (eller en faktor pi=3.14 om man är nörd). Ibland blir man överraskad och de är klara i tid, men oftast inte. Ofta ser det nog ut så här: tidplanen bygger på att allt flyter på och görs helt enligt standard och utan avvikelser. Sen kommer överraskningar och eventuella tilläggsjobb. Men entreprenören har redan bokat in nästa jobb så när första tidsgränsen är nådd sticker han vidare. Därmed är man utlämnad till att han slutför jobbet på kvällar, strötimmar och helger. Räkna alltså med att det kommer bromsa upp rejält efter fredag om de inte är klara då.
 
10 dagar är oftast en glädjekalkyl tyvärr... själv garderar jag mig alltid med att säga 3v än om man kan lösa det på 2.

Den där "balken" låter mer som en kraftig kortling som sitter i väggen för att kunna skruva upp tunga saker typ en kommod/vask som högst troligt suttit på samma plats innan... ;)

Tråkigt de inte kommunicerar när det stöts på problem för det är ju sååå mycket enklare.

Förresten det där med fönstret är ju lite sisådär också... ska man följa branschreglerna så ska tätskikt dras ut på fönster och dörrkarmar om de sitter i våtzon 1 vilket fönstret brukar göra... typ ovanför badkaret i ert fall antar jag... ;)

Bara läsa på www.bkr.se under branschreglerna så bör du hitta det.

Textutdrag från BKR:s branschregler som beskriver hur tätskikt ska anbringas vid spalt mellan vägg och karm i våtzoner.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
10 dagar är oftast en glädjekalkyl tyvärr... själv garderar jag mig alltid med att säga 3v än om man kan lösa det på 2.

Den där "balken" låter mer som en kraftig kortling som sitter i väggen för att kunna skruva upp tunga saker typ en kommod/vask som högst troligt suttit på samma plats innan... ;)

Tråkigt de inte kommunicerar när det stöts på problem för det är ju sååå mycket enklare.

Förresten det där med fönstret är ju lite sisådär också... ska man följa branschreglerna så ska tätskikt dras ut på fönster och dörrkarmar om de sitter i våtzon 1 vilket fönstret brukar göra... typ ovanför badkaret i ert fall antar jag... ;)

Bara läsa på www.bkr.se under branschreglerna så bör du hitta det.

[bild]
Tack för input. Vi har haft samtal med röris och projektledaren (som beklagat dessa missar). Dom säger att det är en bärande balk (vi bor i parhus och det är väggen in mot grannens hus) och vad vi smidigast kommit fram till är att regla ut väggen så avloppet får plats framför balken istället. Det gör att avloppet till wc'n måste flyttas fram.. Jag var orolig för en massa dyra extrakostnader på renoveringen men fick ett pris på strax under 10 000 kr (då är det totalt för att flytta fram väggen, flytta bak och dra in tvättställsavloppet i väggen, flytta fram wc-avloppet samt kostnad för att bredda dörren och flytta på lite el i och med dörrbreddningen). Kändes ändå ok och även om rummet blir lite lite mindre så blir helheten ändå som vi tänkt från början.

Fönstret gör mig lite orolig.. har tagit upp det både med entreprenören och projektledaren på plats som sa att det inte var ngn fara. Fönstret sitter i snedtak i zon 2, samtidigt är det ju i yttervägg så då kanske det ska zon 1-klassas ändå?
 
Ok, ja jag kan ju inte uttala mig när jag inte sett det men det låter väldigt långsökt med en bärande balk nere vid golvet där ni vill ha in avloppet i väggen oavsett om det är mot grannen eller var det är.

Vad gäller fönstret kan det nog kvitta i ert fall om tätskiktet går ut på karm eller inte för om något väl skulle hända där så har ni garanterat betydligt större problem med vatten på andra håll om du förstår hur jag menar.
Dock kan jag tycka det vore enklare att byta fönstret före man renoverar badrummet och gör fint där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.