Om jag ska öppna en högerhängd ytterdörr, på vilken sida i huset ska strömbrytaren till lampan sitta då?
Finns det någon standard?
 
Mikael_L
Standard är väl alltid på låshussidan av karmen, oavsett vilket håll dörren är hängd eller öppnas.
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Den ska sitta till vänster om det är möjligt. Vet inte om det är standard men så gör man av praktiska skäl.
 
Alltid på handtagssidan, det är väl självklart?

Jag har ett litet dusch/toalettrum, där strömbrytaren sitter på gångjärnssidan,
för att inte hamna inne i duschen. Och det känns lika bakvänt varje gång man skall tända.
 
Alltid på samma sida som handtaget sitter på dörren som Mikael_L skriver.
anledningen är för om du sätter den på "gångjärnssidan" så måste du gå runt dörren i mörker för att tända!
på handtags sidan kan du bara "sträcka" in handen och tända
 
  • Gilla
Hans Paulson
  • Laddar…
När vi renoverade ett badrum hemma vägrade nästan elektrikern sätta strömbrytaren på samma sida som gångjärnen. Pga duschörna går det inte ha den på "låskistesidan". Han ville hellre sätta den utanför. Jotack. Strömbrytare på utsidan av toa/dusch med två barn hemma. Lär blir problem. Till sist fick vi alla fall dit den där vi ville ha den, på "fel" sida, samma som gångjärnen. Har aldrig märkt att det skulle vara något problem!
 
Bassrunner skrev:
När vi renoverade ett badrum hemma vägrade nästan elektrikern sätta strömbrytaren på samma sida som gångjärnen. Pga duschörna går det inte ha den på "låskistesidan". Han ville hellre sätta den utanför. Jotack. Strömbrytare på utsidan av toa/dusch med två barn hemma. Lär blir problem. Till sist fick vi alla fall dit den där vi ville ha den, på "fel" sida, samma som gångjärnen. Har aldrig märkt att det skulle vara något problem!
Så istället för att uppfostra dina barn, så fick du elektrikern att göra "fel".....;-)
 
  • Gilla
Bassrunner
  • Laddar…
Barn kan vara busiga, det är en del av konceptet :)

Så jag tycker Bassrunner gjorde rätt, och jag har det så själv.

PS, helt off topic.
Jag är emot att lägga upp en massa bilder på sina barn på nätet, men
de här är så söta, och kan nog inte identifieras så jag vill glädja er med dem ändå.

Gullungar!
Två leende barn i ett rött badkar, det äldre barnet ser på kameran och det yngre barnet sträcker ut handen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonasten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Bassrunner skrev:
När vi renoverade ett badrum hemma vägrade nästan elektrikern sätta strömbrytaren på samma sida som gångjärnen. Pga duschörna går det inte ha den på "låskistesidan". Han ville hellre sätta den utanför. Jotack. Strömbrytare på utsidan av toa/dusch med två barn hemma. Lär blir problem. Till sist fick vi alla fall dit den där vi ville ha den, på "fel" sida, samma som gångjärnen. Har aldrig märkt att det skulle vara något problem!
Hemma vänjer man sig ju med hur det är men det är ju alltid besvärligt om man kommer hem till någon som inte har strömbrytarna där man förväntar sig och man står där och försöker känna sig fram på väggen i halvmökret.
 
På handtagssidan känns ju mest rätt. Men på min ytterdörr och på toaletten sitter strömbrytarna på gångjärnssidan, av olika anledningar. Kändes väldigt avigt i början men man vänjer sig snart vid det. Det är ju som BirgitS skriver, gästerna famlar lite efter knappen när de ska in på toan. :)
 
Jag har strömbrytaren på utsidan till badrummet i lägenheten, störde mig i början men nu känns det okej. Behöva gå runt dörren för att tända känns sjukt avigt.

Finns det inga IP klassade brytare? Eller kanske piezo strömbrytare?
 
Enklast är ju en rörelsevakt, blir mer och mer vanligt i offentlig miljö, men vanligast är på tryckesidan men det finns gott om undantag.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.