jowa skrev:
Osäker på vad juridiken säger på detta område. Jag tror (och hoppas) att husleverantörer bara kan skydda sina ritningar genom upphovsrätten, dom kan väl inte skydda en "husidé"? Såvitt jag har förstått så finns det ett sådant skydd i Norge, dvs att man inte kan ta en husleverantör A:s ritning och gå till husleverantör B och be dom bygga huset. Finns det nåt liknande i Sverige?


Jonas
Upphovsrätten fungerar på samma sätt här i Sverige - för "verk inom byggnadskonsten", på samma sätt som för musik och litterära texter. Och det är själva idén man skyddar, inte ritningen. Liksom man skyddar en idé inom musik eller litteratur och inte pappret det är tryckt på .

Nu har jag aldrig hört om att en husleverantör anmäler en annan för nåt sånt så jag tror inte heller att du löper nån större risk.....(....men för oss som lever på att rita hus är ditt resonemang lite.....oroväckande.... ;)

 
Pure skrev:
men för oss som lever på  att rita hus är ditt resonemang lite.....oroväckande.... ;)
Du behöver nog inte vara så orolig, dom flesta kommer nog även fortsättningsvis att köpa mer eller mindre färdiga lösningar. Jag skulle också gärna göra det om det inte vore för det faktum att jag upplever att husleverantören (i de flesta fall) tjänar "lite för mycket" pengar just på mig.

Missförstå mig inte, självklart ska folk ha betalt för det arbete som dom utför, men i vissa fall kan det bli lite väl magstarkt. Det vore kanske ok om man fick fullt avdrag på material/utrustning som ingår i prefabhus, men som man istället vill köpa på egen hand, pga pris och kvalitet. Fullt avdrag får man sällan (jag har dock hört deras argument om varför jag bara kan få max 60-70% avdrag, imponerar inte alls). Och kom nu inte nån och säg att "...jag fick minsann fullt avdrag när vi byggde vårt hus...", för vi som konsumenter har ingen som helst insyn i leverantörens verkliga kostnader.

Skulle kunna tänka mig att betala för en ritning från en husleverantör, bara det att husförsäljare inte gärna vill sälja bara ritningarna (av förståliga skäl, dom går ju miste om husförsäljningen).

Kanske är bäst att göra om ritningen lite så jag inte får anledning att ångra mig. ??? ???
 
Jag vill bara poängtera att jag inte anser att det är moraliskt försvarbart att kopiera ritningar från andra hus. Dock tror jag att risken att åka fast är minimal. Jag skulle kanske ha gjort det men det betyder inte att det är rätt.

mvh
David
 
Det var inte min mening att komma med pekpinnar åt någon i just det här specifika fallet. Det handlade för mig mer om att göra ett yttrande kring idévärdet hos ett hus eller design rent allmänt.

Skyddet kring upphovsrätt uppfattar jag som ganska svagt och de gånger det möjligen går att tillämpa handlar det oftast om möbler (typiska storsäljare som Classic Gardens utemöbler) eller väldigt särpräglade hus. Jag tror inte att jag är ute på hal is om jag säger att hustillverkarnas sortiment inte verkar skilja sig så speciellt mycket åt, så i det fallet måste ju upphovsrätten vara väldigt svår att hänvisa till.

Jag har full förståelse för jowas synpunkter om hustillverkarnas motsträvighet när det gäller avdrag i fall där deras åtagande minskas. Lösvirke är bra! :)
 
Netaria skrev:
Har nyligen varit i kontakt med arkitekt. Han meddelande att enligt "Sveriges Arkitekter" ligger arkitektarvoden på 500-800 kr/h plus moms samt att det från första möte, till färdiga bygglovshandlingar går mellan 70-150h. :surprised: (jag är helt klart i fel branch!)

För vår del innebär det här att vi får leta vidare efter billigare alternativ, för vi hade inte tänkt oss att lägga 50000 kr bara på ritning.

Suck, jag som trodde vi kommit ett steg närmare inflytt. Nu känns det som vi tog fyra steg tillbaka... :(
Vi fick tag i en kanon arkitekt för 450 kr/tim,det tog honom 60 timmar att fixa rubbet inkl. handritade skisser...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.