Då har det blivit dags att färdigställa poolhuset och uterummet.

Förhoppningen är att jag ska ta mycket bilder och lägga upp under byggets gång så vi går ut hårt med lite före bilder! ;)

Halvfärdigt poolhus med nedriven isolering och utsatta balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör av ett pågående poolhusbygge med synliga betongkonstruktioner och nedriven isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes så är det inget bygge från ax till limpa, men väl från en halvjäst surdeg...
Föregående ägare påbörjade bygget men fick problem med läckande tak, därav all nedriven isolering.
 
  • Gilla
DanneH och 1 till
  • Laddar…
För att få lite mer grepp om byggnaden så har jag försökt skissa upp byggnaden i Sketchup. Måtten på poolen är ca 5 x 10 meter och ca 1,60 från botten till kanten. Vattendjupet kommer att bli ca 1,40. Poolen är byggd med betongsuggor som är armerade och fyllda med betong. Tidigare ägare hade nog tänkt att tätskikta poolen och sedan kakla den, så det sitter något gummiliknande skikt i poolen som håller på att släppa.

3D-skiss av ett poolhus med stor pool, betongsuggor och plats för nya treglasfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtliga fönster i väggarna är av englastyp och ska därför bytas ut till treglas. Vi passar därför på att även byta ut formen på dessa så vi kan få in mer ljus. Det gör även att vi kan ta del av utsikten ifrån poolhuset!

Tog även fram en skiss på hur det ska se ut med nya fönster på plats.

Skiss i Sketchup av en poolbyggnad med stora fönsteröppningar och planerat för belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Första åtgärden var att täta taket. Vi beslutade oss tidigt för att ta bort de takfönster som satt där och lägga igen helt. Detta gör vi av två skäl, dels innebär takfönster alltid en ökad läckagerisk och dels så är det lättare att få till en bättre isolering med riktigt tak. Förhoppningen är att vi ska kunna ha det varmt härinne nästintill året om. Kanske att vi stänger när det är som kallast, men ner till -5 borde funka och kallare än så blir det sällan i skåne.

Tak med fyra kvarvarande takfönster och tre täckta hål på ett lappat papptak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taktäckningsarbete där ett tidigare takfönster tagits bort och öppningen täckts med råspont och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Papptaket kommer att lagas med Icopal enligt rekommendationer bland annat från detta forums eminenta deltagare. I skrivandes stund är samtliga 7 takfönster bortplockade och tre av hålen täckta med råspont.
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 2 till
  • Laddar…
Så var äntligen taket lagat efter de sju borttagna takfönstren, blev riktigt bra!

Lagat tak med rektangulära lappar där takfönster tagits bort, grå yta utan fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Löjligt att man ska behöva en så här lång stege inomhus! Men så kan det bli när man måste upp i taket precis under poolen. Känns som ett rätt beslut att inte ha några lampor över poolen. Det skulle inte vara kul att byta ljuskällor i dem...

Renoverat tak efter borttagande av takfönster, lång stege inne i huset vid poolkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag råkar förresten ha 7 st takfönster över till försäljning i nordvästra skåne för de som är intresserade. Det är Velux pivot med måtten 140x114 i helt ok skick.
 
  • Gilla
rock_fc
  • Laddar…
Nästa steg är att reda ut val av ventilation. Jag har tänkt ett enklare FTX-system med plattvärmeväxlare med inlopp längs långsidorna och frånluft ovan poolen. Såg att det fanns vattenbatteri att sätta på kanalen efter FTX-aggregatet och på så sätt är värmen för luften i rummet löst. Den stora värmen lär gå åt till poolen men jag vill höja temperaturen på luften 1-2ºC över vattentemperaturen för att hantera fukten, så lite värme ska direkt till luften.

Värmen kommer med stor sannolikhet att komma från en Mitsubishi HW112 luft/vatten-värmepump som ska stå för tappvarmvatten, via värmeväxlare poolvärmen och sedan även till rumsluften via vattenbatteri. Dock har jag ännu inte koll på om detta blir tillräcklig värmekapacitet för rumsluften.

Luftkanalerna blir nog 125mm i stammen och sedan 100mm för sticken, detta är dock bara lite gissningar från min sida än så länge. Känner jag mig själv rätt så blir det nog flexibla ljuddämpare på alla anslutningar till don/aggregat. ;)

Har någon tips och idéer är det bara att hojta till!
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Spontant skulle jag säga att det är mycket luft att byta ut med tanke på fuktigheten i rummet. Således är 125-rör kanske i klenaste laget.
Ett tråkigt tips är ju självklart en ventilationskonsult, och i detta fallet så tror jag att det kan betala sig i långa loppet då instängda pool-rum är väldigt långt ifrån ett vanligt inomhusklimat.
För övrigt ett väldigt trevligt projekt och trevligt att förra ägaren gjorde skitjobbet så att du får den glassiga sysslan.

//MrS
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Jag har nu kollat vidare lite på olika FTX-aggregat i storlek för upp till 150m2 och det verkar som att anslutningarna är 160mm så det tyder ju på att det är lämpligare att gå upp i storlek på stammen, precis som du skriver MrS. Jag grundade mitt antagande på att vi hade 125mm som stam i förra huset, vilket var på 250m2, och det ansågs fullt tillräckligt då (ej FTX dock).

Den uppdaterade planen för ventilation blir att placera aggregatet i teknikrummet, grön ring i skissen. Därifrån drar jag två 160mm rör som stam ovan innertak i bastun och längs med långsidan. Tror det blir lagom med 3st 100mm tilluftsdon per långsida, varav två i uterummet. Frånluften blir placerad mitt över poolen infälld i den inklädnad jag kommer att göra av balken. Denna satt inte helt centrerat över poolen och löses med en förskjuten inklädnad med tomrum på ena sidan. I skissen är kanalerna för tilluft ljusblått, frånluft brun, från FTX och ut rött samt mörkare blått för uteluft till FTX.

Skiss av planerad ventilation med färgkodade kanaler: tilluft i ljusblått, frånluft i brunt och FTX-anslutningar i rött och mörkblått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även påbörjat rivningen av den del av balkongen som är sammanbyggd med uterummets tak. Detta läckte och man ser tydligt på panelen att det inte är ok. Hela balkongen kommer att rivas efter vintern och ersättas med en mindre som nog kommer att gå fram till hörnet.

Skadad balkongtakpanel och rörkonstruktion bredvid en stege under renovering med synliga tecken på vattenläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bakgård med ett hus som har solpaneler på taket, en delvis rivet balkong med utsikt över en öppen landsbygd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Spännande projekt. Det ska bli intressant att följa 👍
 
Verkligen spännande, finns ju stor potential att det blir riktigt bra!
 
D
Ser ut som det kommer bli en fin och gedigen pool.
 
Vi får hoppas att det blir bra när det är klart, det är i alla fall ambitionen! ;)

Än så länge känns det mer destruktivt än konstruktivt... har rivit bort en del fuktskadat virke från tak och balkong, men det blev en trevlig höstbrasa.

Stor brasa av fuktskadat virke och trädgrenar på en öppen gräsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den blev kanske lite stor för den höll i sig i nästan två dygn! 6x8m och kanske 4m hög, men det var kronorna från två stora kastanjer med tillhörande rötter också. Får se när det blir tid att klyva upp stockarna till något användbart, förhoppningsvis lite kul inredning till uterummet...
 
Så då har det gått nästan 2 år sedan detta påbörjades och vad har då hänt?

Hmm, jo alltså massor har hänt men kanske inte just med detta projektet... tyvärr så har det kommit en massa annat emellan och sedan har tiden gått! Nu har jag dock fått möjlighet att ta tag i det igen och förhoppningen är att kunna arbeta någorlunda kontinuerligt med detta tills det är klart, dock vågar jag inte sätta upp en tidplan.

Balkongen blev till slut riven, eller åtminstone halva, och det var nog tur det för den hade inte hållt så länge till. Den var lite konstigt byggd vilket gjorde att det stod vatten kvar i träkonstruktionen och många brädor var därför helt murkna.

Efter att balkongen tagits ned var det dags för "altanen" under och det visade sig vara svårare än jag trott. Tydligen var det motiverat att gjuta en 12cm tjock armerad betongplatta...
Renoveringsprojekt, delvis riven betongplatta med byggbråte och verktyg framför hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under halva plattan var det uppfyllt med singel och andra delen var ett valv över vad eventuellt kan vara en gammal vattenbrunn.
Riven balkongdel med pågående arbeten, synlig träkonstruktion och armerad betong med singel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När vi senare ska riva även den delen ska det bli intressant att lyfta på locket och se vad man hittar!

Efter mycket jobb och slit med hela familjen inblandad så var till sist all betong bortbilad, murarna rivna och singeln undanskyfflad! Då uppenbarade sig nästa lager betong!
Renovering av en balkong med delvis riven betongplatta och synlig singelfyllning, verktyg och cyklar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta visade sig vara blandad sten, tegel, leca som man hällt betong över och bjöd på lite mera fysisk träning!
Riven del av betongplatta med armering, sten och tegel i en hög samt verktyg för rivningsarbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg var att mura upp en ny vägg för att kunna lägga tak över det hål där balkongen varit, men mer om det i nästa inlägg.
 
  • Gilla
Jakke och 4 till
  • Laddar…
Till sist så fick jag bort all betong och ingjutna stenar/leca/tegel och det blev en del att köra iväg med skottkärran!
Hög med borttagen betong och sten vid byggprojekt nära en orange vägg, med borrhammare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen skulle muras upp och då jag inte har murat tidigare, endast varit hantlangare, så var det som gjort för byggbloopers! ;)

För att matcha andra väggars tjocklek och isolering så valde jag att fortsätta med 35cm leca även för denna vägg. Jag ångrade mig lite eftersom de är tunga som f-n eller om det är jag som är klen!

Jag mätte ut placeringen av den nya väggen och gjorde urtag i frigoliten på huset där väggen ska ansluta mot. Uterummet kommer att vara en separat byggnad och leva sitt eget liv men jag ville ha det tätt mot boningshuset och gjorde därför på detta sätt. I detta urtag passade jag även på att lägga in slang för ny matning av el då jag inte litar på att jag kan nyttja befintlig slang. Tidigare ägare hade lagt 1,5mm2 kabel som matning till både poolpump, belysning och värme. Kändes spontant lite klent så efter konsult med elektriker ska de dra ny matning till en undercentral med 3-fas 16A.

Ny murad lecavägg och urtag i isolering med gul elslang och en elkontakt på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När detta var gjort var det bara att dra igång och börja med första skiftet och jag har borrat in i både hus och befintlig väggsnutt i uterummet där jag löst lägger in armeringsjärnen.

Förberedelse för murning med lecablock, armeringsjärn och cement i skottkärra vid en husvägg och gult elrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även om blocken var tunga så tycker jag att det gick förhållandevis smidigt, i alla fall på denna nivån...
Eftersom det är första gången jag murar och det även ska vara ett hål för fönster valde jag att börja med 5 skift och sedan vänta tills detta hade bränt. Så efter första dagen såg det ut såhär:
Pågående bygge av lecavägg vid hus med elslang, betongblandare och byggmaterial framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helnöjd med detta gick jag in i verkstan och gjorde en mall för fönstret som jag tänkte använda för murandet av fönstergluggen.

Verktyg och trämaterial i en verkstad med en hemmagjord rund trämall för murverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fortsättning följer...
 
  • Gilla
Teacer och 2 till
  • Laddar…
Var ju inte det "lättaste" fönstret som du gjorde öppning för. Ett runt fönster kräver bra mycket mer murarbete/stenkapning än ett kvadratiskt/rektangulärt...... Men det kommer säkert bli snyggt med ett runt.
 
R roli skrev:
Var ju inte det "lättaste" fönstret som du gjorde öppning för. Ett runt fönster kräver bra mycket mer murarbete/stenkapning än ett kvadratiskt/rektangulärt...... Men det kommer säkert bli snyggt med ett runt.
Ja det blev en hel del arbete med det bara för att det är ett runt fönster, men arbetet gör man en gång sedan är det snyggt hela tiden. Hoppas jag...
 
  • Gilla
pappaM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.